Gå til innhold
Arkivverket

[#6363] Til de diverse Blanceflor-forskere.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå godt gjennom en del lesestoff om Orning. Det er en dansk adelsslekt. Det er skrevet veldig mye om dem, og sidegrener. 1. Blanceflor Cathrine Orining døde 10/7 1748, og var datter av Bernt Orning til Vatne, admiral 1667(1675) gift med Cecilie Børgesdt. Juel(stjerne-Juel). Blanceflor var deres eldste barn, og ble gift med løytn. Daniel Andersen Fogt/Vogt som døde i 1712. De fikk en datter med samme navn som moren som ble gift med Galtung, og så ble det flere Blanceflor. Les mere om slekten i:Personalhistorisk tidsskrift nr. 1 (1.rekke 1 bd.) (Blanceflorene og om klokkeren) og samme 8 rekke 4.bd. Lauritz Fredrik Galtung: Galtungslekten i fortid og nutid. Det finnes også flere andre forfattere, og de kan finnes i boken "Norske slektsbøker" under slekten Orning. For de eldste i adelsslekten har Chr. Grønvald skrevet:Stamtavle over adelslegten Orning. Dette burde vel være nok lesestoff for en stund. Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jarle A. Hansen

Snublet tilfeldigvis over Blanceflor-innlegget, og fikk lyst å tilføye at mye tyder på at navnet har en tradisjon tilbake til Vincens Lunges datter ved samme navn. Den Blanceflor som i innlegget er omtalt var datterdatter av Blanceflor Bildt til Lungegaard, gift med slottskommandør Børge (Berge) Mogenssøn Juel. Blanceflor Bildts farmor var Blanceflor Lunge, så vidt vites eldste kjente datter av Vincens Lunge. Hun var gift med Daniel Bildt til Morland. (Forøvrig mener jeg å huske at søsteren til Blanceflor, Karen (Bildt) ble gift med Anders Mowatt. Disse to ble besteforeldre til Karen Mowatt, den første baronesse i Rosendal, gift med Ludvig Rosenkrantz.)Blanceflor-navne-tradisjonen har forøvrig i diverse forgreninger gått i arv frem til denne dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis du istedet for 'søsteren til Blanceflor, Karen (Bildt)' mener 'søsteren til Karen, Daniel (Bildt)' (Blanceflor's ektemann), så fantes det en Karen Bildt som var g.m. Axel Andersen Mowath (1592-1661) til Hovland (altså ikke Anders). Denne Karen hadde ('rigktig' nok) en bror Daniel Knudssøn Bildt (f.ca.1609) (g.m. Birgitte Jensdatter Bjelke). Karen og Knud var sønnebarn av den Daniel Knudssøn Bildt (ca.1540-etter 1625) som var g.m. Blanceflor Vincentsdatter Lunge. Karen Bildt (d.y.) og Axel Mowath var foreldre til nevnte baronesse Karen Mowath f.1630. Hennes farfar Anders Mowath (adelsmann fra Skottland) var g. fire ganger, men visstnok ikke med noen Bildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

For å være 'enda klarere': Blanceflor Lunge's ektemann Knud Bildt hadde altså såvidt jeg vet ingen søster Karen. Det hadde imidlertid hans sønnesønn av samme navn, og hun var g.m. Axel Mowath.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Anders Mouat/Andrew Mowatt var gift med en Ursula Tulloch før han kom fra Shetland til Norge. Den første samtidskilde derfra der han nevnes er fra 1558, der han nevnes som Andrew Mowatt, herre til Hugoland, gift med Ursula Tulloch. Ursula døde sannsynligvis i 1580-årene. I 1577 overdro han sine landeiendommer på Shetland til sine sønner. I 1587 søkte han den skotske konge om tillatelse til å reise til Bergen i Norge for der å gifte seg. Ekteskapet med enken Else Tronds (Rustung), datter av Christopher Trondsson (Rustung) foregikk sannsynligvis kort etter. Anders' segl og signatur finnes på den norske adels hylling av kong Christian IV fra 1591, så da var han tydelig bosatt i Norge og akseptert som norsk adelsmann.Anders døde ca. 1610. Han og Else hadde tre barn som vokste opp, Karen (gift med admiral Erik Ottesen Orning), Christopher (marineoffiser, død ugift i 1628) og Axel. Axel var født 1592 eller 1593, ble også marineoffiser og steg i gradene i den dansk-norske flåte til viseadmiral før han tok avskjed og slo seg ned som en ytterst vellykket forretningsmann som muligens ble Norges (og i hvert fall Vestlandets) rikeste mann. Det var denne Axel som ca. 1625 giftet seg med Karen Bildt. Axel Mowatt og Karen Bildt hadde to barn, Axel (som ble drept ugift i duell med sin slekting Laurits Galtung i 1643) og Karen. Det var denne Karen som siden arvet hele Mowatt-formuen og ble Norges sikkert suverent rikeste kvinne. Hun giftet seg i 1658 med den kjekke, modige og totalt bankerotte danske adelsmannen Ludvig Rosenkrantz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg glemte å si at jeg har ikke studert originalkilder for Mowatt etc., det meste av det jeg skrev i forrige innlegg er hentet fra Christoffer Owes utmerkede artikkle i NST, 36, 211-229 (1998) som jeg anbefaler alle som er interessert i Mowatt-slekten og/eller forbindelser mellom Shetland/Orkenøyene og Norge på 1500- og 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lilje nevner bare to koner av Anders Mowath (Ursula Tulloch og Else Tronds). Jeg er usikker på dette, men jeg 'har sett' at han mellom dem var gift minst én gang til, nemlig med Karen Axelsdatter Güntersberg fra Torget på Helgeland. Likeledes har jeg fått inntrykk av han før det var gift enda en gang (idet han først kom til Norge), nemlig i Bergen ca. 1587, og at dette altså ikke var med Else Tronds. Eller var det ? Og hva med frk. Güntersberg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Blanceflor er jo et ganske sjeldent navn. Har noen kjennskap til noen Blanceflor som *ikke* var etterkommer av Bernt Orning og Cecilie/Sidsel Juel (bortsett fra ei datter av Anders Hansson Våge (1602-69))?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Vincents Lunge og Margreta Nilsdtr. Gyldenløve hadde vel datteren Blanceflor f. omkr. 1525? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg er usikker på om den Blanceflor Sophie Due (død før 1711 ?) som skal ha vært første kone til oberst Jørgen Otto Brockenhuus (1644-1728) fra Storhamar (bosatt i Vang, HE), er den samme som (først ?) var (bosatt i Bergen ?) g.m. Wilhelm de Coucheron (ca.1650?-1693). Denne (sistn.) Blanceflor var datterdatter av Blanceflor Bildt som var sønnedatter av Blanceflor Vincentsdatter Lunge.Blanceflor Cathrine Galtung (f.1754) var sønnedatter av Blanceflor Katarine Orning som var datter av Blanceflor Katarina Berntsdatter Orning som var datterdatter av ovennevnte Blanceflor Bildt.Blanceflor Sophie Due er dermed kusine av Blanceflor Katarina Berntsdatter Orning, og deres felles bestemor er Blanceflor Bildt (ca.1610-1661), altså sønnedatter av Blanceflor Vincentsdatter Lunge. Og hun er 'sikkert' oppkalt etter en eller annen europeisk dronning, el.l. ?Er Blanceflor Andersdatter 'Våge' (datter av Anders Hansson Våge (1602-69) i slekt med disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 12 første avsnitt, her skriver Per Nermo ” Jeg er usikker på om den Blanceflor Sophie Due (død før 1711 ?) som skal ha vært første kone til oberst Jørgen Otto Brockenhuus (1644-1728) fra Storhamar (bosatt i Vang, HE), er den samme som (først ?) var (bosatt i Bergen ?) g.m. Wilhelm de Coucheron (ca.1650?-1693).”Det er mulig Per Nermo kan bli noe mindre usikker. For i en kilde tidlig på 1700-tallet nevnes løitnant Antoni Jacobi Coucheron, hans stefar obristløitnant Jurgen Otto von Brochenhuus.Jeg ser ikke bort i fra at bruken av navnet Jørgen Otto i Coucheron slekten faktisk har sitt opphav i Jørgen Otto Brockenhuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Til 12: Er Blanceflor Andersdatter 'Våge' (datter av Anders Hansson Våge (1602-69) i slekt med disse?Nei, ingenting tyder på det (bortsett fra navnet). Saken var jo at Anders Hansson (i alle fall sønnene hans, altså brødrene til Blanseflor) lå i konstant krangel med Mowatene om gods, bl.a. om Onarheim, og det er derfor også merkelig at Anders ga en av døtrene sine dette navnet som i så stor grad ser ut til å være knyttet til Mowatene. Men kanskje forholdene da Blanselor var født (1638) fremdeles var vennskapelige mellom slektene, og at problemene oppsto noe seinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det her snakk om Waage, Vold, Romsdal, slik at Blanceflor er søster av Margreta Andersdatter Waage, g.m. toller i Molde, Michel Hansen Greve (oppnevnt som toller i Romsdal 29 jan 1698) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Navnet stammer fra Våge på Varaldsøy. Før han flyttet dit er han også kalt Anders Hansson Onarheim. Ingen av de 10 (?) barna hans ser ut til å ha flyttet nordover. Blanseflor Andersdotter hadde riktignok ei søster som het Margreta, men hun var gift i Kvinnherad (Kjerland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Jeg vet ikke om denne har noe med de andre Blanceflor å gjøre:Se den nylig digitaliserte/scannede tukthusprotokollen for Bergen, side 52, nr. 31:Blanceflor Monsdatter, een Enke, 66 Aar gl og svagelig, indbragt for betlerie (tigging) af Stadsfogden (?), 12 Marts 1774 for eet Aar, Imod Hr. Christen Larsens skriftelige forpligtelse at hun ei skal betle - Demitteret den 22 April 1774.Tydeligvis ikke alle Blanceflor var adelige eller rike...Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.