Gå til innhold
Arkivverket

[#6369] familien Thorsteinsen/Thompson til og fra USA


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er på jakt etter opplysninger som kan hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med Simen Thorsteinsen, Gunda Mathisdatter og deres barn Malvin og Ingeborg i USA mellom 1901 og 1907. Familien emigrerte i 1906, etter at Simen hadde vært i USA på forhånd i hvert fall en gang, i 1901, men returnerte til Norge i 1907 (muligens uten Malvin og Ingeborg), etter at Simen ble syk. Han døde ikke lenge etter at han kom tilbake. Familien skiftet etternavn til Thompson i forbindelse med emigreringen, og beholdt dette navnet etter at e kom tilbake til Norge Simen Thorsteinsen og Gunda Mathisdatter var begge født i Øyer, Simen ca. 1864, Gunda i 1873. Fødselsåret for Malvin og Ingeborg er ukjent, men de er ikke å finne i 1900-tellinga. Det er heller ikke Simen. Men Gunda er i 1900-tellinga hjemme på Kolbu i Øyer, som ugift. Barna er imidlertid født før 23. mai 1906, da familien registreres i emigrasjonslistene for Oslo (Kristiania). Mens familien er i USA får Gunda og Simen ett barn til, Henry, som blir født i 1907, like før familien reiser hjem igjen. Henry er stamfar for den delen av slekta som lever videre i Norge. Jeg er interessert i å få vite når Malvin og Ingeborg ble født, om de kom tilbake til Norge, og hvor i USA de oppholdt seg. I emigrasjonslistene står det at de har North Dakota som bestemmelsessted, men familietradisjonen vil ha det til at de dro til Illinois, og at det skal eksistere et skjøte på land der (noe man vel kan ta med en god klype salt). Jeg har ikke klart å finne familien i Ellis Island-basen. Håper noen der ute kan bidra til å løse gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Per Helge! I emigrantlistene får du hvertfall oppgitt at Ingeborg er 8 måneder, dvs at hun bør være født ca oktober 1905, og at Malvin er 2 år, dvs født ca 1904. Dersom familien returnerte i 1907, kan jeg ikke tro at de lot de små barna være igjen der borte...Utfra at Simen Thompson dro i 1901 som "farmer" med bopel Amerika, vil det vel si at han allerede før det hadde reist til USA.Det reiser en familie i 1881, Fra Veldre i Ringsaker, Emigranter 1881 Kan dette være Simen med foreldre og søsken? De skal til Edgerton, men dette er et sted i flere stater i USA, bare ikke i hverken Illinois eller North Dakota (IN, MI, VA, WI, OH, WY, MN, KS, og MO)Jeg finner ingen Simon/Simen Thompson i 1900 i hverken Illinois eller North Dakota censusene. Heller ingen Simon/Simen Thorstensen (forskjellinge stavemåter prøvd).Lykke til! LailaSimon Thompson er forøvrig et veldig vanlig navn i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk for svar, og at du har tatt deg tid til å sjekke det du har. At jeg ikke hadde fått med meg alderen på barna i emigrantlistene! Det er øynene man blir først blind på. Ringsaker er nok et blindspor. Familien bodde på Nedre Sletjordet i Øyer, og foreldrene reiste ikke over. Jeg ser at hele familien står oppført med USA som bopel, men det kan vel være slik fordi Simen allerede hadde bosatt seg der. Jeg tipper derfor at jeg vil kunne finne noe i kirkebøkene for Øyer rundt 1904-05. Er det noen der ute som har mulighet til å sjekke fødsels- og vigselslistene for Øyer for meg?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carla Brining

Per Helge, I found a Simen Thompson in the homestead records in Wells County North Dakota. The date is 1901, Feb. 27th. This could possibly be your Simen since it is the only Simen Thompson in ND. The website for Rootsweb, Wells County North Dakota is http://www.rootsweb.com/~ndwells/ click on BLM Bureau of Land Management Wells County land records To get to to the list of homesteaders. Also I found a Simon Thompson from Wells County, who received his naturalization papers 1900, Jan. 16. This is probably the same person and they misspelled his first name. Good Luck Carla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

thanks a lot!!! This is the most promising clue I've ever got on Simen Thorsteinsen/Thompson. I would think he is to be found in the 1900 census as it seems to have been conducted in june 1900. Rootsweb have extracts of the census, but where can one search the whole census? Do the mormons have it on microfilm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hi again again! It's the eyes one go blind on first. Of course I found the records just a bit down the page. Thanks alot. I have now ordered the forms/documents, and keep my fingers crossed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carla Brining

I think I may have found him in the census. If you go to the census scan found on that site and look at 214-22b on line 94 there is a John Thompson (brother or cousin?) and on line 96 it could be Torsen (census takers were not good at getting the names exactly right. They would spell it the way they heard it) Simen? Age is 36 born Oct 1863? and immigrated in 1886. I grew up about 100 miles from Wells county and used to drive through the area going to and from college. If you have any questions I might be able to help you with you can e-mail me at brining@attglobal.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I really think it is my Simen Thorsteinsen in the 1900 census. Simen had a brother Johannes who was born in 1868, and that has to be the John Thompson in the line above (are you by the way able to read the name of John's wife?). John probably didn't return to Norway as Simen did, so my wife might just have some cousins still living in Pony Gulch, Wells county, or elsewhere in the USA. Do you know if it's possible to order copies of the original census records? I can't read all the column text on the scanned version. Thanks again!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Per helge! Jeg tror ikke den som har skrevet av denne censusen har greid å tyde det navnet til Simen Thorsteinsen. Jeg greier ikke å se etternavnet som noe som begynner på T. men, jeg greier å se Simen.Uansett hva jeg søker på, finner jeg ikke denne fyren. Jeg finner John Thompson, men....Census for 1910 er ikke søkbar, men den har jeg tilgang til, jeg skal bla gjennom og se om John bodde i Pony Gulch da. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

..Og en annen ting, det er ikke rart han ikke er i emigrant-protokollene, det er bare registrert 103 som dro i 1886, de andre årene var det "tusenvis". SÅ den er nok ikke komplett. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, det ser faktisk ut som om det står Jørgensen. Men fødselsårene passer, og han skal være singel i USA i 1900-tellinga ettersom han ikke finnes i Norge da, mens kona Gunda gjør det. Uansett, jeg har fått en venninne i USA til å sjekke kirkebøker og folketellingene for 1910 og 1920 på mormonerbiblioteket i Utah i morgen, så kanskje oppklares mysteriet i løpet av uka. (det er forresten ca. 130 1886-emigranter registrert i den andre fila som dekker perioden, men det er jo ikke mye, nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ettersom jeg er så fornøyd med de siste dagers slektsforkningsinnsats på nettet, må jeg bare fortelle om internetts fortreffelighet, som har manifestert seg så klart i dette tilfellet. Jeg hadde to poster i Digitalarkivet som fortalte at Simen Thorstensen sannsynligvis hadde dratt til USA, med Nord Dakota som bestemmelsessted i 1901 og 1906. Etter denne etterlysningen, hjelp fra tre gode hjelpere, og noen søk rundt omkring, vet jeg at Simen dro over i 1886, ett år etter broren, som jeg ikke visste om. De slo seg ned i Pony Gulch, Wells County, North Dakota. Simens hustru Gunda dro over i 1903, sammen med sin kusine Gina. På overfarten fikk skipet maskinproblemer, og sparang lekk, slik at skipet måtte gå til Azorene. Der ble de overført til et nytt skip, som tok dem til New York via Barbados. Jeg har kommet over en slags bygdebok for Wells county som forteller at de to ble kjørt til Simens farm med hest og slede i full snøstorm. Bilder av begge skipene som fraktet dem over Atlanteren har jeg også funnet. I tillegg vet jeg når Simen fikk sine homestead-papirer, og når han fikk naturalization-papirene sine. Dessuten vet jeg navn og alder på barna til broren til Simen i 1910 og 1920, noe som vil gjøre det lettere å spore opp slektninger der over. Så, jo, internett er en fantastisk oppfinnelse. Jeg tror jammen det er kommet for å bli;c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.