Gå til innhold
Arkivverket

[#6374] Guldsmed Peder Thoresen og kone Julie, Trondheim


Gjest turid didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest turid didriksen

Peder drev gullsmedforretning i Munkegt. i Trondheim. Han er født i 1856 i Romsdalen, Julie er født 1859 i Trondheim. Skulle gjerne hatt opplysninger om Julies foreldre og søsken, samt når de giftet seg. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trondhjems guldsmeder IV: det nittende århundre II s. 221. Det er verdt å lese da det står skrevet hele 4 sider om ham. Jeg har plukket ut det viktigste: Peder Thoresen f. Nesset i Romsdal 24/11 1856 av pike Ingeborg Pedersdt. og ungk. Thore Baardsen Hammervold. Tok borgerskap under navnet P.T.Blakstad. Gift 8/2 1884 Julie Johansen, 5 barn. 1) Peder Bjarne f. 8/12 1884-16/1 1885 het da P.B.Ingvald. 2)Peder Trygve 28/12 1885 gullsmed. 3)Svanhild Theodora 11/1 1888. 4)Bjarne Ingvald 27/2 1890. 5)Sverre Johannes 6/4 1892-31/5 1905. Peder flyttet til Oslo ca. 1931, og bodde hos datteren sin på Nordstrand. Død sept. 1935 ca. 78 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Takk for tipset, denne boken skal jeg låne. Skulle gjerne visst litt om bakgrunnen til hans kone Julie også, tror kanskje hun kom fra et sted i Sogn, men er ikke sikker. Har prøvd forskjellige søk uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Hei. Fikk et tips i dag om at Julie var født i Trondheim og at det var hennes foreldre som kom fra Møre eller Vestlandet.Er det noen som har muligheten til å se etter i kirkebøker for Trondheim for meg? Jeg vet det er mange forskjellige kirker og jeg aner ikke hvem hun er døpt i. Er takknemlig for all hjelp jeg måtte få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det tok litt tid, men her har du svaret på Julie: Gift i Domkrk. 8/3 1884 Peder Thoresen, gullsmed, f. Næsset 1856, konf. Tingvold 1872, til alters Baklandet, far Thore Baardsen og Julie Johansen, bosted Trondhjem, f.1859 Frue sogn, til alters Domsogn, far musketer Ingebrigt Johansen.Født Vår Frue krk. 24/7 - 11/9 1859 Julie, ekte. Foreldre: Musketer Ingebrigt Johansen og h. Bereth Rasmusdt. Faddere: barnets foreldre, kone? B. Øyen, A. Øyen.Du finner dem i FT 1865 Trondhjem, Danielsveiten 20. Der vil du se at foreldren var fra Gudbrandsdalen. Gården Bræk ligger enten i Lom eller Skjåk så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.