Gå til innhold
Arkivverket

[#6375] ANTONI MÜLLER OG MORTEN MÜLLER ER DE BRØDRE?


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Vet noen noe om disse 2 personer Antoni og Morten Müller er i slekt? Min ane Hilmar Meincke var gift for 2 gang med Sara Maria Müller, de hadde igjen en sønn som het Lorentz Angell som en tid hadde opphold i Sorø, Danmark. Morten Müllers sønn Christen Mortensen Møller Holst, var en tid sogneprest på Sorø. Begge to er mine aner, men jeg vet ikke om de to anene er i familie med hverandre. Jeg regner det som litt av et sammentreff, at begge de to familiene var tilknyttet Sorø i Danmark. Jeg regner med at det er en familietlknyttning, men har ikke funnet linken. Er det noen som kjenner til Müller familien. Er takknemlig for alle opplysninger. mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kjenner ikke disse personene, men jeg vil tro at folk har større mulighet for å hjelpe deg dersom du kan angi hvilken tidsperiode du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Beklager at jeg glemte å nenvne, at disse personene levde rundt 1750 tallet. Müller familien kommer opprinnelig fra Danmark eller Tyskland, og Meincke kommer opprinnelig fra Tyskland, og levde i generasjoner i Trondheim. Sara Maria Müller levde fra 1726 til 1751.Sønnen til Morten Müller, Christen Mortensen Møller Holst er født 28 november 1750 i Ribe, Danmark. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei,Anthoni Müller var stadsmajor i Kristiania og sønn til Peder Pedersen Müller som var rådmann og trelasthandler og eide Ljansbruket.Dette var pengesterke folk, Anthoni Müller kjøpte bla. Nesodden Kirke fra sogneprest Ruge i 1740! Det er reist en høy bautastein ved Nesodden kirke som takk for reparasjonsarbeidet som P.P.Müller finasierte tidlig på 1700-tallet.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Sara Marie Mûller er datter av Anthoni Müller, sønn av Peder Pedersøn Müller fra Christiania. Sara Marie tilhører derfor Christiania slekten Müller.Forøvrig finner du alle opplysninger du trenger om Müller på mine hjemmesider. Siden referert til peker direkte til Sara Marie: [url="http://home.online.no/~tjoms/slekt/p700.htm>http://home.online.no/~tjoms/slekt/p700.htm, eller hos Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Tore Takk for ditt innlegg, da har jeg fått bekreftet at min Morten Müller ikke er din Morten Müller. Den Morten Müller jeg er ute etter var gift med Dorothea Ibsdatter. Vet ikke når noen av de er født eller hvor, bare at han fikk en sønn Christen i 1751 i Ribe. Grunnen til at jeg tenkte de var i slekt var at Sara Marie Müller yngste sønn Lorentz Angell hadde et opphold i Sorø, Sjælland, der også Christen, sønn til Morten Müller var Sogneprest i en periode. Det er ikke utenkelig at de er i familie, men lenger utpå. Kanskje Anthonis far hadde en bror? f.eks. Jeg må nok gå andre veier.Tore jeg var innom din stamtavle, jeg så du hadde mange navn, som også jeg har. Nå vet ikke jeg hvor oppdatert din anetavle er, hvis den er helt oppdatert, så har jeg opplysninger på noen av disse personene som du ikke har. Er du interessert send meg en mail.wenche.osten@hm-media.nomvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Bare et bittelite PS til andre som har tenkt lignende tanker:Sorø hadde et av sin tids beste og "fineste" utdannelsessteder. Svært mange "bedrestiltes barn" studerte der - så tilknytninger til Sorø sier ingen ting om forbindelser mellom folk og slekter.Dessverre for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk for opplysningen Tom Det var nytt for meg. Nå er vel Müller et vanlig navn, kanskje likestilt med Møller i Danmark.Det var synd ikke forbindelsen var der.Vet noen noe om det har blitt gitt ut noen bøker over personer (historie) over byer i Danmark? Har prøvd Ribes historie 1 og 11, der står svært få personer nevnt, ihvertfall ikke denne Morten Müller.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Wenche! På den tiden det snakkes om her hadde Ribe tre møller. Min ane Søren Nielsen Møller (1711-1755) bestyrte Ydermøllen som hans far kjøpte i 1716. Søren Nielsen Møllers sønn Niels født 1737 fortysket som fersk prest det simple danske navn Møller til Müller ca 1760. Men det var flere Møller/Müller i Ribe samtidig uten at de såvidt jeg vet var beslektet. Blant "mine" Müller finnes ingen Morten. Ydermøllen ble imidlertid overtatt i 1761 av Hans Jessen Møller/Müller, som jeg ikke kjenner opphavet til. Har du fått sjekket Ribe kirkebok fra rundt 1750 mhp.på sønnen til Morten Müller? mvh Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Carl Jeg skal ta kontakt med Riksarkivet i Danmark for å høre om de kan hjelpe meg angående dette problem. Ellers så var jeg inne på ditt anetre, og ser at vi har utrolig mange felles aner, bl.a Krefting, Krohg (Inger Marie), Lech og mange andre.Jeg ser at du ikke har notert foreldrene til Inger Marie Krohg f. 16.10.1729-død 14.04.1790.De heter Christian Nilsen Krohg f. 22.04.1693. Han døde 25.05.1752. Han var fra Krok i Høland. Han giftet seg i 1726 med en velstående enke fra gården Nitteberg i Store-Søgard (Sørum).Moren het Guri Torersdatter f. 11.04.1696. Hun døde 20.02.1779.Har også hennes foreldre og mere informasjon om noen av dine aner. Ta kontakt, hvis du er interessert.Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.