Gå til innhold
Arkivverket

[#6376] Leting fremover i tid.


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg forsøker å oppspore etterkommere etter en av min meget fargerike tt-oldefars Herman Rustad's "uekte" barn, og har kommet til f.t.1900, da jeg finner en familie i Oslo med det alt for vanlige navnet Johannesen. "Trøsten" er imidlertid at to av barna har spesielle fornavn:HILBERT (f.1883) og OMAN (f.1888)Eller kan det ha vært avskriftsfeil, slik at det var det litt mer vanlige OMAR?? Iflg. adresselistene ser det ut til at familien ikke var i Kra. etter 1901 (de var industriarbeidere, og i 1900 var det et lokalt "krakk" i Kra.) Altså står jeg ovenfor den berømte nåla; hvor flyttet de?? En liten mulighet er at de flyttet tilbake til Toten, som faren Frithjof forlot en gang mellom 1875 og 1883. De kan selvsagt ha flyttet hvor som helst, også tilbake til Kra. (Oslo) (Ingeting tyder på at de utvandret.) Folkeregistret har ikke lov til å hjelpe, hvilke muligheter har jeg da for å slippe å lete mer eller mindre målløst?? Hva med "anmeldte dødsfall"?? Eller er det noen som har tips om et sted det kan legges ut etterlysning som leses av andre enn vi som driver med slektssgransking?? Forutsatt at disse brødrene ikke døde i ung alder vil det jo være mange nålevende som husker dem.Hilsen Tor tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ett lite tips. Journalister får som regel tilgang til opplysninger via folkeregisteret, du har sikkert en eller annen i ditt nærmiljø som du kan få til å henvende seg for deg. Er imidlertid litt usikker i forhold til døde personer.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

For å være sikker på at Oman er riktig, bør du sjekke kirkeboka for fødselen. En annen mulighet er at du ser i ft. 1899 Kristiania (de bodde vel der da og) og om det der også står Oman.Siden familien ikke bodde i Kra i 1901, kan de jo ha flyttet rett ut til Aker, ikke lange biten det vet du.Jeg lurer på om ikke Gøteborggata hørte til Paulus Kirke, (ikke 100% sikker), der er kirkebok Mini5 filmet med utflyttede til 1905. Kanskje verdt en liiten titt? Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Tor: Jeg var nettopp i kontakt med Drammen folkeregister og da fikk jeg beskjed om at de utleverer data og adresse så fremt personen er død. Men etterkommere ev. ektefelle får du ikke vite såfremt du ikke vet det fra før da. Men har du eksakt fødselsdato på disse to? Kanskje jeg kan hjelpe, og kan de ha brukt etternavnet Rustad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk til dere tre!Journalistkompis har jeg, men desverre ikke eksakt fødselsdato - har opplysningene fra digtal census. Men ettersom begge to pluss broren OLAF (1885) og søsteren GÆRDA (1898) alle var født i Kra. bør det la seg gjøre å finne eksakt dato.Skal ved en anledning følge opp mulig utflytterbok.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Solfrid;Nei, de har nok ikke brukt etternavnet Rustad. Det patronyme navnet har de fra sin farfar Johannes Hermansen (Rustad), som var en av tre sønner min tt-oldefar avlet høsten 1813 med tre forskjellige kvinner -( senere ble han en av landets mest kjente Haugianere!!) Forøvrig;Johannes "forkortet sitt liv ved Hænging paa Starumssletten i 1867" (Militærleir I Ø.Toten)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Kan føye til her at det er Byarkivet i Maridalsveien du skal henvende deg til. Her har de kommunale folketellinger for Oslo komplette hvert år fra 1899, samt adressebøker. Det er 60 års klausul for tellingene. Når det gjelder flytting, har de også utflyttingsprotokoller. I disse har jeg selv funnet flere som har bodd i Oslo rundt 1900 og så "forsvunnet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk også til deg Trond. Jeg skal ta en tur til Byarkivet ved en anledning; men jeg forstår ikke dette med utflyttingsprotokollene: Iflg. Tingsrud hos Byarkivet var det ikke protokoller for denne perioden??Til Lars og Solfrid; vedr. Folkeregistrets regelverk: Jeg har spurt min journalistvenn, han sier at det er samme regler som gjelder for privatpersoner og journalister, men at det er VELDIG stor forskjell på hvordan forskjellige kontorer og ansatte praktiserer regelen; i utgangspunktet er det 60 års bindingstid her også.Jeg skal ikke gi oppp.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Nå har jeg sjekket med Byarkivet når det gjelder flytteprotokoller. Både for Aker (hele) og Kristiania begynner protokollene 01.01.1901. For Aker går de fram til 31.12.1917 og for Kristiania 31.12.1915. Det finnes egne registre hvor du kan søke etter første bokstav i etternavnet. Så vidt jeg forstår er det Kristiania kommunale folkeregister som har ført protokollene. Det vi i dag kjenner som folkeregisteret ble opprettet i 1906/07. Jeg er så heldig at jeg gjennom mitt arbeid har tilgang til å søke i det sentrale folkeregisteret. Fra 1960/61 er hele befolkningen på data. Her er det mulig å søke på for- og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Trond,Takk for VIKTIG info!!Til vinteren skal jeg ta en Oslo-tur!! Dog er det fristende; og frekt å stille spørsmålet: Har du mulighet til å søke etter Oman og/eller Hilmar eller event. broren Olaf?? Jeg hadde jo det håpet at noen av dem levde etter 1960. Ettersom jeg ennnå ikke har funnet ut hvor de bodde etter 1901 er selvsagt denne "snarveien" fristende. Finner vi noen av dem levende eler døde i nyere tid "ett eller annet sted" bør det, på tross av personvern være mulig å spore opp etterslekt. Jeg er sikker på at en eller flere i etterslekten vil synes det vil være fint å få anetavle + biografi på Herman Rustad, som vil være ca 3 x tipp for dem. De vil også få en masse "ny slekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til orientering:Det er ettervert mye som taler for at OMAN er en feil avskrift, en bekjendt av meg har nemlig funnet en OMAR Johannesen, f. Oslo 16.02.1892. (død 10.08.1971) Ved digitalt søk ft 1900 Oslo finner jeg ikke denne mannen, det KAN tyde på at han derimot finnes som den "Oman" jeg har funnet. Jeg er klar over at fødselsår ikke er like for Omar/Oman, men dett er jo ofte "veiledende"Uansett, nå får jeg smøre meg med tålmodighet til jeg får tid til å sjekke "OMAN's" eksakte fødselsdato og skrivemåte, event. sjekket om OMAR's far het Frithjof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tor Rustad

Er det noen som uten for mye arbeide har mulighet til å sjekke i kirkebøkene om den OMAN Johannesen som jeg skriver om i det første innlegget her er rett skrivemåte + eksakt fødselsdato?Eventuelt også sjekke den OMAR jeg nevner i det siste innlegget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.