Gå til innhold
Arkivverket

[#6381] Edvart Johansen fra Holmestrand (igjen)


Gjest Knut Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Johnsen

Jeg har problemer med å finne ut av min oldefar, Edvart Johansen fra Holmestrand. I folketellingen 1900 bor han og min oldemor Stina Haakensdatter i Fredrikstad. Han oppgir å være født i 1843 i Holmestrand.Jeg vet ikke når de gifter seg, men jeg antar at det er i Fredrikstad (eller Glemminge) ca 1877. De får sitt første barn, Martha 7. des. 1878. Kan noen finne når de giftet seg? Her fremkommer antagelig hans fødested og foreldre?Jeg har ikke med sikkerhet funnet hans foreldre. Mulig dåp er 7. mars 1843 i Vaale i Vestfold.mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet giftemålet i Glemmen/Fredrikstad/V.Fredrikstad, men jeg fant dåpen til barnet. I tilfelle du ikke har det så tar jeg det med her: Vestre Fredrikstad f. 7/12 1878 Marta Josefine Pauline (ekte). Foreldre: dagarbeider Johan Edvard Johannesen f. 1843 og h. Stina Alberta Haagensdt. f. 1855, Apenesbjerg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde glemt å sjekke FT 1865. Du finner Johan Edevard Johannes. i Forstaden, Fredrikstad, gårdsmrk.1= Cisignon(adressen deres) Faren heter Hans Jacob Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

Takk for dette Berit.Dåpsdatoer for barna har jeg ikke, så det setter jeg stor pris på. Kan du kanskje klare å finne dåpen for noen av de andre barna: Karl E. Johansen f. 1880 Ragna Antonie Kristine Johansen f.6. juli 1884 (min bestemor) Gunda Tomine Johansen f.1887 Julie Johansen f. 1890 Magnhild Johansen f. 1893For Stina Alberta (min oldemor) har jeg registrert at hun er født i Glemminge. Ligger Apenesbjerg i Glemminge?For Edvart / Johan Edvard Johannesen har jeg også registrert at han er født i 1843. I tellingen 1900 oppgir han å være født i Holmestrand. Ditt funn i Fredrikstad er vel litt for ung. Det står at han er 16 år (i 1865)... ??Jeg setter stor pris på din hjelp. mvh Knut johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På slutten av 1800-tallet skrev prestene ofte opp hvilket år foreldrene var viet når dåpene ble innført (en erfaring fra flere prestegjeld i Vestfold). Det kan derfor lønne seg å sjekke opp dåpene til hele ungeflokken. Det kan skjule seg et spor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alle barna dpt. Vestre Fredrikstad. 1) Karl Edvin Stengrim 7/7-21/8 81. Sagmerker? Joh. Edv. Johansen 1843 og Stina Alberte Haakonsen 1855, Apenesbjerg. 2)Ragna Antonie Kristine 6/7-10/8 84 Faren var da sagarb. Faddere: sagarb. Ole Johnsen, faderen, matros Johan Johansen, Henriette Knudsen, moderen. 3)Gunda Thomine 9/9-4/12 87. Do foreldre 1843/1856. faddere Sagarb. Ole Johnsen, faderen, sadelmaker Ole Hansen, moren Hanna Johnsen. 4) Julie 23/8-26/12 90. Do foreldre 1842/1854. 5)Magnild Bredine 26/2-22/5 93. Faren var lægtemand, 1844/1857. Født i Glemmen 2/3-6/4 1855 Stine Alberta, ekte. Foreldre: bjelkehugger Haaken Nielsen og Mari Steingrimsdt, Nygårdsgrund. Fadd: Haaken Chri...?, Niels Haakensen bl.a.Du finner Haaken Nils. f. Eger i 1865 Glemming. Jeg kan ikke finne ekteskapet til Johan og Stine i Glemmen, Fredrikstad og Vestre Fredrikstad.Den Johan du har funnet i Våle heter bare Johan, så det er vel en sjanse for at det ikke er han. Jeg hr også sett i Holmestrand og Botne uten å finne Johan E. født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

Tusen takk for nye opplysninger.Synd at vielsen ikke har dukket opp.Stine Alberta var født i Glemminge, og bor i Fredrikstad så lenge hun lever (etter 1933). Det er vel da mest sannsynlig at de gifter seg i eller nær Fredrikstad. Johan Edvart arbeider i Fredrikstad, i hvert fall fra 1878. De kan jo ha giftet seg i nærhet av Holmestrand....Fadderne gir kanskje litt nye ledetråder, men er vel stort sett venner eller kolleger av paret.Foreldrene til Stina har vært enkle å følge, både i Eiker og Hallingdal.Jeg setter stor pris på hjelpen. mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.