Gå til innhold
Arkivverket

[#6382] Johannes Arntsen - omkom på havet


Gjest Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Herje Raumli

Den 12. februar 1842 blir Haagen Olaus Johannessen født på Hitra i Sør-Trøndelag. Moren er Anne Elisabeth Johnsdatter Reksen fra Fjellværøya på Hitra. Hun er født i 1811. Faren oppgis å være Johannes Arntsen fra "Vaagens prestegjeld". Haagen er født utenfor ekteskap og faren blir borte på sjøen mens hans seiler i utenriks fart, sannsynligvis omkring sønnens fødsel. Haagen tar senere farens etternavn og kaller seg Haagen Arntsen. Er det noen som har noen idé om hvem denne Johannes Arntsen kan være eller hvor han kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1801 finnes det en Arnt Andersen 6 år på Svolvæhr gård i Waagens i Nordland. Kanskje det kan være hans far. Ellers så var det bare en eldre mann som het Arnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Joda, med jeg aner jo ikke hvor gammel Johannes var da Haagen ble født 1842. Jeg vet bare at mora var omkring 31. Johannes kunne selvsagt ha vært yngre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johannes var nok iallfall 20 år skulle jeg tro, og om lille Arnt, 6 år 1801, fikk barn i 1818-20 skulle jo det gå an. Da ville Johannes være ca. 22-24 år. Lille Arnt var iallfall den eneste med det navnet i Waagens i 1801, når vi ser bort fra den ene eldre mannen. Det er jo umulig å finne ut da det ikke finnes kirkebøker eller bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.