Gå til innhold
Arkivverket

[#6385] morten pedersen/anna pedersdatter i angeln,holstei


Gjest dagfinn thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest dagfinn thomassen

mine stamforeldre morten pedersen og anna pedersdatter gift ca 1620 ,fra Angeln, Holsten. (var tippoldeforeldrene til thomas angell kjøpmann i trondheim rundt 1710.) det jeg lurer på er hvordan kan jeg få tak i ytterligere opplysninger om mine stamforeldre og kanskje deres foreldre og slekt i angeln,holstein?takknemlig for svar hilsen dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Dagfinn! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med familien din, men, skal heller "irettesette" deg...dårlig gjort? Vel...det er så slitsomt å lese innlegg med mange navn og stedsnavn, og så skriver du ikke store forbokstaver...ikke i navnet ditt eget en gang :)Lykke til med familie-søk!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Må få si meg hjertens enig med Laila. Man må undre seg på hvordan det går an å lære å lese og skrive uten å få med seg reglene for og fordelene ved bruk av store bokstaver. Såvel bruk av bare store som bare små bokstaver tjener kun til å redusere lesbarheten.Men for all del: jeg slutter meg selvsagt også til Lailas gode ønske: Lykke til med familie-søk!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Når vi stiller spørsmål på disse sidene, åpner vi oss og vi viser tillit. Det er et vilkår for at disse sidene skal kunne fungere. Dette grunnlag for sidene svikter når den som reiser spørsmål, angripes slik som i dette tilfellet. Kritikken slår nok her tilbake på kritikerne.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hallo!!! Det har vært ca 4250 innlegg på digitalarkivets sider. Ok. Dette er faktisk ganske mange! Jeg tror, med hånda på hjertet, at jeg har hjulpet faktisk alle de jeg har hatt mulighet til å kunne hjelpe.....og ett par til!Når så. Mitt innlegg til Dagfinn (dagfinn) blir skrevet med smil, med omtanke, og :o) så synes jeg faktisk at det ikke skal oppfattes som nedlatenhet, ondskap eller annen form for kritikk.De som er her på Digitalarkivets sider med ønske om å hjelpe andre, ber vel bare om at etterlysninger blir skrevet på en slik måte at vi ikke trenger å bruke unødvendig tid på å finne HVEM, HVA, HVOR i etterlysningene???? Vi er også bare mennesker, vi har også bare SÅ mye tid, men, allikevel, vi bruker av vår fritid/arbeidstid på å hjelpe. SÅ derfor ber jeg innstendig og uten at noen på vegne av noen!!!1 skal føle seg uthengt i denne sammenheng, at de som skriver etterlysninger GIDDER!!!!!!! ¨å bruke STORE og pitte små bokstaver!!!!!! når de etterlyser! Når det ikke engang blir brukt store og små bokstaver i eget navn, da blir det for meg "gid så festlig" internett ting! Sånn er det med den saken, og ferdig med det! Dersom jeg skal hjelpe folk, bør de også anstrenge seg, slik at det de skriver er lesbart! Laila (som faktisk IKKE har dårlig samvittighet her på Digitalarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg er fortsatt helt enig med Laila. Å anmode folk om å bruke store bokstaver, i det minste i egennavn, er ikke surmavet kritikk, men rett og slett et godt og velment råd.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dagfinn thomassen

Hei og takk for konstruktive tilbakemeldinger.Legger meg flat for Laila og beklager min forbrytelse. Håper uansett, for framtiden , at denne form for tilbakemeldinger ikke fortsetter.Når innholdet i selve meldingen burde være klinkende klart for de flest, er det litt bekymringsfullt at enkelte bruker mer tid på å rette gramatikken og ingen tid på selve temaet.dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Tilbake til spørsmålet fra Dagfinn Thomassen: Er der noen som vet hvordan/hvor vi finner opplysninger om eventuell slekt fra Holstein. Jeg har en Christian, født ca. 1665 i Holstein, som en av mine forfedre, og jeg kommer ikke videre med slekten hans. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Her Norsk Slektshistorisk Forening under "Kurs, Møter og Seminarer" finner dere linken "Arbeidsgruppe for europeiske aner". Her finnes Internettressurser for bl.a. Tyskland. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er lett (enkelt) å besvare spørsmålet om hvem Morten Pedersen i Angeln var. Det er bare å slå opp i de mest sentrale kildeseriene i Landesarchiv Schleswig-Holsteins i Schleswig, i serien Gottorp - Gemeinschaftliches Archiv, Amtsrechnungen. Etter at hundrevis av personer har stilt det samme spørsmålet på internett bare de siste par årene, er det nå på tide at en av dem dette interesserer, setter seg ned med de originale kildeseriene og løser problemet en gang for alle. Nødvendig tid i arkivet i Schleswig: Sannsynligvis mellom 3 og 6 arbeidsdager. Hilsen Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Det virker som om Tore H Vigerust har vært i arkivet i Schleswig, derfor våger jeg å stille spørsmål direkte, selvom det ikke er dette som var utgangsinnlegget i debatten.Er det vanskelig å lese og forstå de tyske arkivene. Har selv aner fra Hamburg og har fått storveis hjelp fra arkivet der, men ønsker å gå videre bakover i tid. Har også vært i direkte kontakt med tyske slektsforskere men 1) det ble for dyrt for meg og 2) mye av gleden, for mitt vedkommende, er å finne frem selv. (Det betyr ikke at jeg ofte må be om tips og hjelp og setter stor pris på svarene jeg får). Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Håndskriftene i kildene i Landesarchiv i Schleswig er eksakt de samme som i norske kilder (for tiden inntil ca 1933), og kildetypene er de samme. Men språket er tysk. Hilsen Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pussig at ingen ser ut til å svare direkte på spørsmålet. Familien Angel/Angell, som etterkommerne i Norge kalte seg, er nokså inngående behandlet (bl.a. i Hornemanns samlinger i Trondheim, koip på Riksarkivet i Oslo). Jeg har likevel aldri sett noen som har angitt foreldrene til ekteparet Morten Pedersen og Anna Pedersdtr., som skal ha bodd på Nordgård i Angeln, nær Flensvig.Jeg ville selv ikke funnet bryet verdt å reise til Nord-Tyskland for å finne ut av det dette, selv om jeg stammer fra begge de to kjente sønnene til paret (Lorents og Morten). De to sønnene var født rundt 1630, og hvis det er samme sjanse til å dinne deres besteforeldre som det ville vært hvis de hadde vært fra Norge, ville jeg ansett det for å være nokså dårlig brukt tid, ikke minst fordi det er store muligheter for at andre har forsøkt.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.