Gå til innhold
Arkivverket

[#6386] Eidsvoll(Hurdal) eller Toten


Gjest Vidar Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Bern

Jørgen Jensen Ursin, f.1750, d. 22.4.1839 bodde på Knaieie i Hurdal. Grensen mellom Hurdal (Eidsvoll den gang) og Toten var noe uklar. Alle data forsvandt ved kirkebrand i Eidsvoll på 1800- tallet. Hans barnebarn Anne Katrine Olsdatter, født på Høverbakken øverst i Hurdal, men stedet hørte til Toten kommune, giftet seg med Hans Larsen Bern som bodde på Skreia Toten. Jeg søker etter faren til Jørgen Jensen Ursin. Han het da Jens til fornavn. Hvor Ursin kommer fra i senne forbindelse vet jeg ikke. Hverken i Hurdal eller på Toten skulle det være noe navn Ursin ifølge Hurdal historielags formann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Vidar! Ursin er noe helt uvanlig. Det er ikke et gårdsnavn. Jeg må spørre min kjære mor, hun er et oppkomme av opplysninger! Ingen Ursin finnes i 1886-matrikkelen, ei heller i Ryghs stedsnavnsoppkomme...Men, Ursin, det har jeg hørt! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Bern

Hei Laila og Trond. Takk for svar. Ja jeg undres også over Ursin om det var et gardsnavn eller fra mulige finske innvandrere. Formannen i Hurdal historiela, Thor Trapness, som er 80 år, men veldig oppdatert hjalp meg å finne mine tippoldeforeldre der navnet Ursin dukket opp. Vanligvis henger de på gårdsnavn, men det passer heller ikke. Jeg leter videre. Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Til orientering: Ursin-navnet finner vi mange steder på Vestlandet og i Nord-Norge. Om det er en egen slekt kjenner jeg imidlertid ikke til.mvh JN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Visste jeg ikke at min mor visste noe! Vel. Ursin-navnet fantes i Ullensaker, jeg mente jeg hadde sett det der. I ft. 1801 finnes Lars Nielsen_Ursin på gården Lausten (Lauten), som organist og bruker av en part av gården.Ullensaker og Hurdal er ikke så langt unna hverandre...På gården Lille Frogner i Ullensaker er det også en Ursin familie, Christian Fredrik Nielsen Ursin (sønn av organist Niels Ursin d.e.), kjøpte gården i 1806. Han var også musiker, døde i 1829. det står en del om Ursinene i bygdebøkene for Ullensaker. Bygdebøkene er elendige, og med dårlig dekning av plasser ol. Men, Ursin-navnet er der hvertfall.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

I Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, side 204 under Arstun (Ner-Okgarn) Dokken (Døkkje) står det at Gudbrand Gudmundsen var bruker 1732-76 og gift med Anne Olsd. De hadde blant andre dattera Marte gift med organist Nils Ursin. I 1801-tellinga finner vi 35 bærere av navnet Ursin. På Lausten i Ullensaker bor det ganske riktig en Lars Nielsen Ursin, organist. Han har mora Maren Gulbrandsdtr., enke 62 år boende hos seg. Hun er enke etter første ekteskap. Det er nok Maren som er korrekt, for det er nemlig ført opp ei Marte til som datter til Gudbrand og Anne. Dette må være samme slekt som Vidar søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.