Gå til innhold
Arkivverket

[#6387] Sogneprest Peder Finde, Førde


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Jeg prøver å finne ut om Peder Finde hadde en sønn Truls, født ca. 1650. Det står så nevnt i Førde bygdebok, men jeg har ikke klart å få verifisert dette.Den Truls jeg egentlig jakter på foreldrene til er den Truls Pedersson som er nevnt på gården Hjelle i Førde på slutten av 1700 tallet.larsKan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Peder Finde hadde 13-14 barn som vokste opp, men ikke noen sønn Truls.Fra hans første ekteskap, med Barbara Henriksdatter Nitter, skal han ha hatt barna: Dorthe, født ca. 1638, gift med Bendix Diurhuus, Maren, født ca. 1640, gift med tre prester i Jølster, Henrik, født 1643, Jørgen, født ca. 1644, Anna, født ca. 1645, gift med Iver Leganger, og Sara, gift med Hans Rafnsberg og senere med Henrik Urdahl. Barbara Henriksdatter døde ca. 1648/49.Fra ekteskapet med Anna Rasmusdatter Stoud, inngått 30. juni 1650, hadde Peder Finde barna Rasmus, født ca. 1651, Barbara, født ca. 1652, gift Bugge, Otto, født ca. 1657, Kirsten, gift med Annanias Bugge og seinere med Hans Harberg, Inger, gift med Truls Krog, Anna d.y., gift med Hans Meintz, Gjertrud (død 31. mars 1683), gift ca. 1676 med Hans Andersen Findmand.Dessuten omtales det i skiftet etter Dorthe Finde en ikke navngitt søster i København.Plasseringen av barna til første eller andre ekteskap er noe usikker, f. eks. regnes Inger ofte fra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel tvilsomt om Truls er sønn av Peder Finde selv om det står det i en liten setning i boka. Truls ville vel ikke mene at faren skulle stevnes for å ha gitt Truls bygselretten på bruk 2. Det høres ikke rimlig ut. Ellers så er det jo en Peder som var eneste oppsitter der i 1657-66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Til Leif.Ja, det er på slutten av 1600-tallet jeg mener. Mest sannsynlig er det vel sønn av den Peder som Berit henviser til som oppsitter.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Min kilde er "Fedraminne" av Martin Raaheim. 1983side 137 Truls Larsson f kr 1525. Sogneprest Vevring. Naustdal og Fyrde. Born: Lars og Trulsside 119. Truls Trulsson f 1565 ? Kræmar ? Løste borgerbrev i Bjørgvin i 1597 Born: Trulsside 97. Truls Trulsson Hjelle f 1590. Bonde Hjelle i Fyrde. Born: Helga (som er på min ættelinje) Ei dotter g m P.E.Hjelle (Antatt Peder Eriksen Hjelle) Anmerkning side 186: Et av barna T.P.Hjelle (Antatt Truls Pedersen Hjelle),sønn E.T. Kvame,Hvordan dette stemmer med Førde bygdebok 1992 har jeg ikke undersøkt.Helgas forfedre og etterslekt finnes på min hjemmeside: http://hjem.sol.no/leskjerv Jeg er interesert i synspunkter.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg mener å huske fra bygdeboka at det er antydet at sogneprest Truls Larsson hadde en sønn Truls, men at det ikke står noe mer om etterkommere.Det er i alle fall Truls Pedersson Hjelle som er min forfar, født ca. 1645, død 1705. Gift med Barbra Jensdatter, sannsynligvis datter av Jens Hjelle. Hvis din linje er riktig hadde det vært spennende å se om det er mulig å finne mer info om sognepresten Truls Larsson.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Lars Takk for ditt svar på mitt innlegg. Det er sikkert at verden er ikke så stor, og det var morsomt å se at du og minn mann har felles aner. Nå går jeg over til å følge med om du får flere svar på dine innlegg, og skulle du få en oppklaring, håper jeg at jeg får del i den. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hallvard A. Vie

I Førde bygdebok II under Hornnes står det på side 301: 'Presten Peder Finde hadde sonen Truls f.kr. 1652'. Men denne Truls mangler som kjent i arkivmaterialet om Peder Finde (ref. innlegg 2).Jeg har stilt meg spørsmålet - hva om presten Peder Finde fikk et 'uekte' barn på en av de mange gårdene han eide. Ville dette barnet blitt registrert i hans egen kirkebok, som han selv førte? Neppe, Finde fant nok ut hvordan han skulle holde sitt geistlige rulleblad i orden. Jeg tror ikke vi kan se bort fra et farskap fordi det ikke er offentlig registrert.I Førde bygdebok I under Øvre Hjelle står det på side 225: Brukar 1681 - 1711, Truls Pederson, rimelegvis frå Hornnes. Han fekk bygsel her kr. 1681...'. Hvorfor skulle Truls ha behov for bygsel på Hjelle hvis han var sønn av en oppsitter på Hjelle?Så vidt jeg forstår var det Peder Finde som eide gården på Hjelle. Han kunne ikke la Truls arve gården, for da ville farskapet bli kjent. Men han kunne gi Truls bygsel uten å skape mistanke om farskap. Dette kan ha vært Findes måte å vise omsorg for en uekte sønn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Det skal sannsynligvis finnes portrett av Peder Finde i baroniet i Rosendal. Man har gransket det i følge Sunnhordlans Årbok og funnet ut at tall på portrettet stemmer med fødselsår og dødsår på denne presten, stemmer ikke med andre prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Tislevoll

Det jeg mente var av Peder Finde, er heller Jens Severinsen Godtzen, han som ble svigerfar til baron Axel Ludvigsøn Rosenkrands (1670 - 1723). Bjørn Løkke ringte fant det ut.M.v.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Tislevoll

Det nyeste nå er at bildet kan vise seg å være Peder Finde likevel, se annen side her om Peder Finde og sønnen HenrikV.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(2:) Omtalte Hans Harberg (Kirsten Pedersdatter Finde's 2. ektemann) er vel da rimeligvis far til fogd i Sogn, Ananias Christopher Harberg, f. 1696, død på Bjørdal i Vik 27 Juli 1760, g.m. Anne Sophie Iversdatter Leganger, prestedatter fra Leikanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.