Gå til innhold
Arkivverket

[#6390] Edvard Rasmussen født 1749 i Stavanger


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Er det noen som kjenner til Edvard Rasmussen født 1749 i Stavanger med foreldre Rasmus Guleks. og Guri Ivarsd. ? Han var gift tre ganger og jeg er interesert i opplysninger om hans foreldre og om hans andre kone og eventuelle barn i ekstekspaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Truls.Jeg har en del manntall og annet fra Stavanger skal se etter din Edvard der. Skal gjøre det i dag og du hører fra meg igjen.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Her har du noe jeg fant foreløpig vet ikke om du allerede har dette: Rasmus Guleks Guri Ivarsdtr. Deres barn døpt i Dom kirken:Edvard døpt 26.10.1749 Govert døpt 12.04.1757 Martha døpt 29.10.1758 Govert døpt 25.10.1761Her må Guri Ivarsdtr. ha død, muligens barsel.Hans nye kone heter Malena Olsdtr. Deres barn døpt i Dom kirken:Ole døpt 24.06.1763 Guri døpt 15.07.1764 Ole døpt 06.06.1766 Inger Maria døpt 08.05.1768 Anna døpt 03.06.1770, hun får slektsnavnet Lenengaard v/dåp. Rasmus døpt 21.06.1772Jeg kan ikke finne Rasmus Guleks i 1801-telling. Jeg har lett etter hans far litegrann i 1758 men har ikke funnet noe om ham foreløpig.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Prøv en gang til trulsson@frisurf.no eller prøv truls.songstad@hisf.no eller legg inn din adresse. Jeg lurer på mer fra Stavanger ser du og tror kanskje du kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest arne kvitrud

Etter Axel Kielland: Stavanger borgerbog, 1935, side 134 var Rasmus Gulliksen født omlag 1724, borger 7.2.1748 i Stavanger som skomaker, og ble senere slakter. Begravd 5.12.1795. Gift først 12.3.1748 med Guri Iversdatter født ca 1727 og gravlagt 12.7.1762. Gift andre gang 21.9.1762 med Malena Olsdatter.På side 180-181 hos Kielland får vi vite at datteren Lisbet Kristine Rasmusdatter ble gift 1.7.1773 med Jon Hansen.2.5.1763 (Kielland samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2-3) pantsatte Rasmus Gulliksen på Arnegård sitt nyoppbygde hus for 98 riksdaler. Så han har da bodd i bydelen Østervåg i Stavanger - trolig et sted mellom dagens Nygate og Steinkargata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Går vi litt mer detaljert til verks så:I 1764 (H E Næss: Samlinger til Stavangers historie, side 390) er Rasmus Gulliksen listet mellom Morten Ommundsen og Knut Bore. I 1765-1766 (H E Næss: Samlinger til Stavangers historie, side 413) bodde Rasmus Gulliksen i Uren rode. Han er fortsatt nabo til Morten Ommundsen og Knut Bore.I 1769 (Kielland, pakke 3) finner vi Rasmus Gulliksen i området 'Fra Skolebekken langs Pralehagen' og listet etter Ole Banestad og før Even smed, Knut Bore og Morten Ommundsen. Så trolig har han bodd samme sted som i 1764.I 1773 (H E Næss: Samlinger til Stavangers historie, side 439) er 251 Rasmus Gulliksen listet sist i Østervåg rode. Etter ham i opplistingen finner vi smeden Even Torsen og Morten Ommundsen. Han bodde i huset med branntakstnummer 251. I 1777 (Lenke) er huset med det tidligere nummer 251 (nytt nummer 307) fortsatt bedodd av Rasmus Gulliksen + at vi får vite at det er i Østre Bredevands Gaden. I 1787 (Kielland, pakke 5) finner vi Rasmus Gulliksen i hus 303 (tidliger nummer 307). I 1790 (H E Næss: Samlinger til Stavangers historie, side 456) er Rasmus Gulliksen bosatt i Østre Bredevannsgate, i huset med branntaksnummer 303. I 1796 (Kiellands samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 3) finner vi Rasmus Gulliksen dødsbo fortsatt på branntakstnummer 303. I 1797 hadde kardemaker Peder Ingebrigtsen overtatt huset.Østre Bredevannsgate var en gate som gikk opp fra dagens Klubbgate, forbi Domkirken og inn Laugmannsgata til Arneageren.Konklusjonen er at Rasmus Gulliksen bodde i det huset han bygde i 1763, og fram til sin død i 1795.Prøver vi å finne ut mer nøyaktig hvor det var, ser vi at huset med branntakstnummer 303 i 1797 fikk nummeret: 297. I 1806-1807 bodde Erik Halvorsen i hus 297. Han finner vi i 1807 i Østre Bredevannsgate med nytt branntakstnummer 315. Branntakstnummer 315 i 1807 tilsvarer så branntakstnummer 387 fra 1827 (Bergsgard).Omkring 1850 (Rygh) tilsvarer det igjen Vevergata 11 og Laugmannsgata 8. Vevergata er dagens Søregata (nr 11 er Saga Solreiser og Gullsmed Kirsti Kluge). Laugmannsgata 8 er dagens Dolly Dimple i krysset Laugmannsgata og Nygata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Jeg har så lett etter Rasmus Gulliksen i kilder før 1763, og fant ham igjen noen steder:11.11.1748 (Kielland, pakke 2-3) skjøtet Laurs Smith til Rasmus Gulliksen et Petter snekker tilhørende våningshus i Østervåg i Stavanger til den alminnelig gate mellom Berte Andersdatter på den nedre og østre side og Anna på Bjergets tidligere hus på den øvre og vestre side. 23.8.1749 (Kielland, pakke 2-3, side 36) skjøtet Rasmus Gulliksen Svennsvoll til Jørgen Brun Hansen Hoff hus og grunn i Østervåg mellom Berte Andersdatters hus i nord og øst og Anna på Bjergets tidligere tilhørende hus og grunn i vest. Ut fra naboene er det samme hus.Vi ser her at han omtales som Rasmus Gulliksen Svennsvoll, som betyr at vi kan lete etter ham på Svennsvoll i Klepp.Går vi så til Erling Brunes: Klepp gards- og ættesoge, 1963 finner vi på side 265-266 at Rasmus Gulliksen Sveinsvoll var sønn av Gullik Toresen Sveinsvoll. Rasmus er født i 1728. Om forfedre får jeg henvise videre til Brunes sin bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.