Gå til innhold
Arkivverket

[#6391] David Jakobsen/Jacobsen i Modum Buskerud f. 22.07.


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

David Jakobsen (til Bråten i Modum 1875)22.07.1832 gm.1858 Olivia Matilde Olsdatter, Brua u. Styri i Eidsvoll 24.02.1825-10.05.1889 Barn: A. Indiana Davidsdatter 01.01.1853-08.05.1943 (mor Helene Engebretsdatter, Sjøberg B. Petra Oline Davidsdatter 01.08.1858 C. Ida Marie Davidsdatter 06.12.1860 gm. i Heggen kirke 1902 Jørgen Kristiansen Westby, f. i Vestby 1868 D. Jakob Andreas Davidsen 30.06.1863 E. Bernt Martin Davidsen (ugift 1900)12.02.1866 F. David Davidsen 29.08.1871 gm. i Heggen 1897 Maren Marie Madsen,Drammen 18.03.1870David og kona og alle barna er født i Eidsvoll. David er fra Finsbråten i Gullverket, Eidsvoll. Søker dødsåret til David samt eventuelle etterkommere. hilsen lundetrond@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mona Årnes

Hei Trond. Det er en historie bok som heter Modums Historie III av Roar Tank med undertittel: Gårdene og de som bodde der.Braathen gnr 88 bnr 4.Jeg tror kanskje dette er i Vikersund.Kanskje noen har denne boka og kan hjelpe oss videre?Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er nok ingen hjelp å få fra Modums historie. Her finnes dårlig med slektsopplysninger, spesielt om husmenn og arbeidsfolk. 88.4,Bråten ligger nær papirfabrikkene på Geithus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Erling Diesen

Hei Trond. Jeg har studert kirkebøkene over døde i Modum, Heggen sogn, til og med 1933 uten å finne David Jacobsen. Han må ha flyttet. En 89 år gammel dame bosatt i nordre del av Geithus - der Bråten ligger - mener å huske at hennes mor snakket om noen Davidsen. Selv husker hun dem ikke. David Davidsen arbeidet på Drammenselvens Papirfabriker i Geithus omkring 1890. Der lite sannsynlig at familien har noen etterkommere i distriktet. Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Takk, Erling. Jeg regnet med at David må ha flyttet fra Modum, sannsynligvis til ett av barna. Kanskje etterlysningen i Gjallarhorn kan gi resultater ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Trond. Jeg har satt inn etterlysning i Gjallarhorn. Vi vet nå at barna til David giftet seg i Heggen Kirke. Den er i Vikersund, jeg mener å erindre at sønnen til David bodde i Drammen?Vi får håpe videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Melissa Hvidsten

Slightly off-subject, I'm looking to get ahold of Trond Lunde. Trond, can you email me at hvidsten_m@yahoo.com? I'm pretty sure I used to have your email addres..... This is about the line of Nils Hansen and Anne Fredrikke Nilsdatter of Eidsvoll. Their son Nels Stave immigrated to the US, and his half-brother Hans Nelson immigrated to Ontario. I recently found out that their sister Olava also immigrated to North America - first to Grafton, ND and then later to Saskatchewan. Can we email off-list?Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mona Årnes

Hei. Prøver å ta opp igjen denne her. Hvilken kommune hører Heggen kirke til, er det Vikersund? David Davidsen giftet seg der 18.03.1897 da er det naturlig å tro at de ble boende i nærheten der?? Takknemlig for innspill. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. dødsfallprotokoll fra lensmann i Nordre Modum dør fabrikkarbeider David Davidsen Gjeithus 28/5 1912. Ektefelle Maren Marie Davidsen. De har ingen barn. Arvinger er han søsken Marie g.m. maler Jørgen Vestby,Modum, 50 år gammel,Jacob Andreas, 47 år, Modum, Bernt 45 ÅR,Kristiania og søsteren Petras barn født utenfor egteskab som er Marie Olsen Hovland, gift i Amerika, over 25 år,Dina Olsen Hovland, over 25 år, Amerika, Olaf Olsen Hovland, over 25 år, Amerika og Hanna Borgersen, 19 år, Amerika Petra er død 13/9 1895 Marie Davidsen Westby død 29/12 1913. Ingen arvinger oppgis.Siden David Jacobsen ikke oppgis som arving etter sønnen David må han være død tidlige.Vennlig hilsen ' Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Arnt. Hjertlig takk for at du tok deg tid til å svare. I dette forumet får vi svar på det meste. David Jakobsen er min tippoldefar derfor har jeg ønsket å få vite mere om han. mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Endelig fant jeg dødsdatoen til David. David Braathen, død 23.07.1910 i Tøyen menighet, Oslo: Lenke Han var da enkemann og snekekr, født 1832 i Eidsvoll og bodde i Jens Bjelkes gate 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Trond. Flott jobba, du gir deg ikke du. Har du sett i DIS sitt slektsforum, jeg prøver å finne ut av en annen David? Håper du tar en titt på den? Mange takk. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.