Gå til innhold
Arkivverket

[#6392] Halvor Hermandsen fra Rollag


Gjest Anne Brit Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Brit Jensen

En av mine tippoldeforeldre var Halvor Hermandsen. I FT 1865 finner jeg ham i Østre Aker der han bor med kone og 4 barn. Han er her oppført som sjømann. Ihvertfall konen og barna flyttet senere til Frogn/Drøbak. Er det noen som har kjennskap til hans familie i Rollag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Det vet jeg dessverre ikke. Men i 1865 var han 38 år gammel. Dersom navn/oppkalling kan være til nytte, heter hans eldste barn (min oldemor) Maren Julie, de andre barna Anne Helene, Hans og Johan August. Halvor var naturligvis for ung til å finnes i FT 1801, muligens også var hans foreldre det, men dersom familien var opptatt av oppkalling, er det vel en LITEN mulighet at min oldemor har sitt navn etter sine besteforeldre på farssiden og da har jeg funnet to som jeg synes passet ganske fint, nemlig Pladsbruger Juul Olsen og konen Maren Halvorsdatter som i 1801 bodde på gården Landsværk i Rollaug. Er dette et skudd i blinde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager, slurvelesning fra min side. du vil finne veldig mye om Hermands slekt i Nore-Uvdal bd. III, s.1490 nordre Kittelsjordet, s. 1258 Vehus, s. 1267 Tryterud, s. 1569 No. Eidseiet-Haugje, s. 1337 Sø. Skagseiet, Nyhus.Hermand Halvorsen f. 20/10 1828, dpt. 1829 Rollaug. Foreldre: Herman Bjørnsen og Anne Halvorsdt. Kittelsland, gb. Om du ikke ønsker å vite mere, men vil finne det selv, så ikke les videre. Dpt. 9/6 1757 Weigli Biøn. Foreldre Hermand Larson Schags Ej... Faddere: Hellic Pedersen;Qvisles h., Knut Holgeson Weiglie og h;, Nils Nilsen Fiøfe?, Nils Nilson Kittelsland. Dpt. 9/10 1726 Herman Foreldre: Lars Bryn------?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.