Gå til innhold
Arkivverket

[#6393] Peder Brynildsen, Lindås


Gjest Lene Vikre
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Vikre

I kirkeboken for Korskirken i Bergen er Peder Brynildsen oppgitt som far til Rasmus Pedersen, født 1850. Rasmus giftet seg 30.12.1877 med Sofie Hansdatter fra Dale i Sunnfjord. Jeg klarer ikke å finne ut mer om Peder Brynildsen. I FT 1865 for Lindås finner jeg (muligens) Rasmus, som pleiebarn på gården Bakke i Østreim. Jeg har hørt en historie om at Peder druknet da Rasmus var ganske liten. Rasmus' mor var allerede død, og Peder skulle giftes igjen. Før dette ekteskapet var inngått, druknet både Peder og hans tilkommende på sjøen. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Peder Brynildsen og evt hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei, tror jeg har funnet opplysninger om din Peder, Iflg. boka Austrheim i fortid og notid, fant jeg et avsnitt som jeg tror må stemme med de du søker; " I mai 1860 omkom tenestejenta Marta Mikkelsdtr. Solend 35 år, (datter til Mikkel Larson som omkom i 1850,og Peder Rynjelson Bakka 34 år på Lurefjorden, på ei reise til Bergen, dei vart ikkje attfunnen. Båten kullsegla i nordavinden. Dei var trulova, og skulle til byen for å kjøpe setjepoteter, og for å ordna sølvstasen som skulle brukast i samband med lysninga til ekteskap i kyrkja ved heimkomsten. Per var enkemann, og den første kona hans, Gjertrud Endresdtr.var død tre år tidligere. Det vart holde skifte etter dei, med vel 47 spesiedaler i arv til de to sønnene Rasmus 10 år og Martinus 3 år. Det vart ikkje så enkelt for dei når begge foreldra var døde, så dei vart oppfostra hjå til ulike familier på bakka. Det står en del om Mikkel Larson Solend også, men du kan jo ta kontakt med meg pr. e-mail: torild-o@online.no Har forøvrig bestemor fra Bakka, født 1879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.