Gå til innhold
Arkivverket

[#6397] var Peder Lem (168X-172X) fogd ?


Gjest Audun Lem
 Del

Recommended Posts

Jeg söker opplysninger om Peder Lem, födt ca 1680, sönn av visebyskriver i Bergen Ludvig Lem og Gertrud de Fine. Iflg forskjellige kilder, f. eks Heiberg (1941) skal han ha vaert fogd i Nordhordland. I tingbökene finner jeg imidlertid kun hans bror Jens Lem som var fogd fra 1717 inntil 1732 da han döde. Peder Lem skal ha vaert gift med Anna Helena Butauld, datter av den franske generalkonsul Jacob Butauld i Bergen, og hadde sönnen Ludvig Lem, kjöpmann i Bergen og gift med Jeanne de Chezaulx.Har noen flere opplysninger om Peder Lem og Anna Helena Butauld ? Kan hun vaere identisk med den Madame Lem som Vigerust oppgir i Bergens Borgerskap paa 1720 tallet som "enke etter en sivil betjent i Nordhordland og Voss fogderi"?Paa forhaand takk for all hjelpAudun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg har tatt spørsmålet opp tidlegare (innlegg 2377)- men eg prøver igjen, når Lem er på banen: Veit du - eller andre - om Mathias Gregersen Lehmb (også skriven Pedersøn Lehm), som var fogd på Helgeland frå 1640 til 1646, kan knyttast til denne familien, eller har nokon annan informasjon om denne fogd Lemb? Mvh knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heijeg har dessverre ingen opplysninger om fogden Mathias G.sen eller P.sen Lehmb. Saa vidt jeg kan se er heller ikke Mathias navnet brukt i familien. Er det mulig aa sjekke hvor han bodde ? Kanskje kan man finne noe i Skattematrikkelen fra 1647 ? En annen Pedersen Lem, min ane Niels Pedersen Lem var fogd i Brunla ca 1615/17 og levet inntil ca 1645.Har du flere opplysinger om denne Mathias ? Mvh Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg vet nok ikke noe om denne fogden, men jeg vet at Gjertud fe Fine var eier av gård i Brandsdal, Gulen. Kanskje de bodde i området? Bare en tanke. Lykke til videre! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I følgje "Hesselberg og Dahl, Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700, Tr.h. 1999" var Mathias Gregersen Lehmb fogd på Helgeland frå 1640 til 1646. I følgje "M. Jakobsen, Alstahaug Kanikkegjeld (ca 1920) var Mathias Pederøn Lem fogd på Helgeland i 1645.Fogdegarden var på Nord-Herø. På 1640-talet levde enno enkja etter den gamle fogden Falch. Kanskje budde ho enno i fogdegarden - i alle fall meiner M. Jacobsen at fogden Mathias Lem budde på øya Skorpa i Herø i 1645. Denne garden hadde fogd Falch tileigna seg nokre år tidlegare.Frå digitalarkivet er eg sett på sporet av Margrethe Mathisdtr Lem fødd i Herø, gr.l. i Korskirken, Bergen 27.06.1703, og Ingebor Moritzdtr Boosteed, gr.l. april-mai 1702 s.s., "Mathis Greersen Lems efterleverske". Sjølv om koppskattlistene frå Herø 1845 er gått tapt, meiner eg å ha sett namnetrekket til Mathias på eit reknskapsbilag frå 1645, det skulle difor vere råd å sjekke farsnamnet hans i Riksarkivet.Dersom Gregersen er rette farsnamnet, og dottera og enkja i så fall vart gravlagde i Bergen, vil eg tru at Mathias Lem flytta sørover mot Bergen ein gong etter 1646 - dersom han ikkje døydde på Helgeland.mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.