Gå til innhold
Arkivverket

[#6401] Gift med sin søsters barnebarn?


Gjest Anne Brit Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Brit Jensen

Min mann har blandt sine aner Rasmus Clemetsen Oderup. Fra andre som forsker på samme familie er det kommet fram at han giftet seg med Sissel Christensdatter Arild som var BARNEBARNET til Rasmus' søster Sissel Clemetsdatter Oderup. At det kan la seg gjøre sånn rent aldersmessig er vel klart, men var dette tillatt i Danmark/Norge på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Det tror jeg. Jeg har akkurat skrivd av fra en bygdebok: "gift i 1729 i Våler med kongelig bevilgning, slektskap i 3.ledd". På toten har jeg tipptippoldeforeldre som var søskenbarn. (Født 1794 og 1801.) Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Tja, utenkelig kunne det vel ikke være at ei kvinne gifta seg med sin egen grandonkel. Fra Stjørdal kjennes følgende: William Wessel (1746-1809; grandnevø av Tordenskjold) ble i året 1804 gift med si eiga søsteradtter, Dorotea Jensine Bolle (1785-). Paret hadde to barn. Ekteskap mellom søskenbarn/tremenninger var vel mye vanligere enn ekteskap med (grand-)onkeler/-tanter. Slike tilfeller hører unntakene til, men kunne sikkert aksepteres i "de øvre kretser".Mvh Arne Langås eutrollet@hotmail.com http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.