Gå til innhold
Arkivverket

[#6407] Hvem var Anna Maria Coldevin ?


Gjest Lasse Vråle
 Del

Recommended Posts

Gjest Lasse Vråle

Jeg har i lengre tid søkt etter Anna Marie Coldevin født muligens ca 1660 til 1666. Hun var gift med Jochum Lantz kaptein da han døde i 1730 i Svelvik(Strømmen). Det første barnet Christian Lantz fikk de ca 1684 og det siste Margrethe Sophie fikk de i 1704. Anna Marie døde i Strømmen i 1714. Jeg har antatt at hun muligens kan være barn av en av barna til Cort Coldevin i Tønsberg som hadde ca 7 barn. Jørgen, Oluf, Jochum, Cort,Anna ( død ugift), Barbra og Alhed. Ikke nødvendigvis satt i rekkefølge. Hun er ikke barn av Oluf som var gift med Kirsten Olufsdatter Stranger. De andre er det vanskelig å finne av. Er det noen som vet noe mer om dette? Jeg vet at Jørgen Coldevey hadde mindreårige barn da han døde i 1657/58 og at det var endel stidigheter rundt skifte her, men vet ikke hva disse barna heter. I følge et skifte etter elste sønnen Christian Lantz hadde han vært verge for moren sal. Anna Maria Coldevins søstersønn, Johan Didrichsen for innestående mødrearv= 70 rdr. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kunne ikke finne noe om Anna Maria Coldevin i Lassens samlinger. Jeg sjekket deretter i militærbiografien for Jochum Lantz, og der står det:Jochum Lantz f. ca. 1866 i Sachsen Lauenburg, døde Ebbestad i Strømmen i 1730,og hadde 6 barn i 1720. 1. gift 19/11 1714 Sandsvær med Elisabeth(Lisbeth) Thurmann f. Sandsvær? 10/1 1682 + 1717 Strømmen. Iflg. Lassen 2.gift 17/12 1717(trolovet)Hurum Mselle Boel Olsdt. Som du ser så finnes det ingen Anna Maria Coldevin. Kanskje han aller først var gift med henne og giftet seg på nytt samme år hun døde,men det høres ikke helt riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vråle

Tusen takk for svar fra både Berit Knudsen og Vidar Flesland. Til Vidar først vil jeg si tusen takk for den fine koblingen til Jan Tuxen og det arbeidet han har gjort for å skaffe oversikt over slekten Coldevin etc. Selv om jeg viste noe av dette, var det her mye nytt. Men dessverre lite om den savnde Anna Maria Coldevin. Fra oversikten over barn og barnebarn etter Cort Coldevey fra Jan Tuxen virker det som det som det er flere ledd som det mangler opplysninger fra så det er viktig å jobbe videre. Til deg Berit vil jeg si at det er liten tvil om at at Anna Maria Coldevin var gift med Jochum Lantz først, fordi det er et skifte etter henne datert 14.11.1714. Det er riktig at Jochum ble gift med Elisabeth Thurman allerede 19.11.1714 altså bare 5 dager senere og at det var i Sandsvær. Men Elisabeth Thurman døde allerede i 1717 og ble utsatt i Strømmen kirke 27 februar1717. I desember 1717 giftet han seg for 3 gang med Boel Olsdatter. Men når Anna Marie Coldevin døde nøyaktig vet jeg ikke sikkert, fordi kirkeboken i Hurum begynner først i 1715. Men Anna Marie Coldevin og Jochum Lantz hadde 7 levende barn i 1714 etter at Anna Marie døde. Christian Jochumsen Lantz ble født ca 1684 i følge hans alder ved død. Det er mulig at dette var noe for tidlig, eller at Jochum var noe tidligere født enn 1666, da han ellers bare har vært 18 år da han giftet seg med Anna Marie Coldevin og fikk si førstefødte. Jeg vet at han var sersjant i Lier ved Akershuske Infanteri Regiment og leide hus på Tangen i 1695. Han kjøpte Ebbestad gård i Strømmen i 1696 og flyttet dit. Men hvor han har vært før 1693 og hvor han ble gift er ukjent. Men jeg gir ikke opp og håper på flere forslag og innspill. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.