Gå til innhold
Arkivverket

[#6409] Christopher Morland


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Han har 2 døtre 1. Else Maria gift i Bergen med Ole Rasmussen Wold, ca. 1787-88, de får 1 datter Helwig Andrea Morland dp. i Dom krk. 17.07.1789. I 1801 er Else Maria enke 32 år og bor hos sin søster Anna Christina Christohps., 34 år. Hun er gift med Sivert (Sjur)Nielssen Agerfelth 56 år/1801 og de har barna: 1. Martha Sophia 15 år, 2. Helwig Andrea 9 år, Ewerina Christina 6 år, alle 1801. Er der noen som kjenner til deres far og med de 2 døtrene fra Bergen eller omegn, går ut fra at mor til disse to må være Helwig Andrea Morland etter oppkalling på den tiden.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hvis det ernoen som kan hjelpe meg med det så har jeg fått tips om en Anders Bu som skriver en del fra Hardanger skal ha nevnt en Christopher Morland som er av en familie i Telemark eller deromkring skal ha slått seg ned i Hordaland et sted som maler. Jeg har også fått vite om familien Kvist (Quist) og har en gang for mange år siden lest om Morland inngift, men kan ikke huske hvor, vet noen dette? Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du vil sjekke opp mulige relasjoner til Telemark, er det vel sannsynlig at du skal til prestefamilien Morland der. Du finner stoff om dem bl.a. under prestestanden i bygdebøker for Vinje, Rauland, Kviteseid og Fyresdal.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk til deg Rune. Tenk at jeg aldri har lagt merke til dem i nevnte bøker når jeg har lett etter noe for min svigerinne som e4r fra Telemarken. Sånn er det, Får bestille dem igjen da. Men er der ingen som kan fortelle meg om det som jeg har sett skrevet om at Anders Bu fraHardanger skal ha skrevet om Morland innflytter.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg leter fremdeles, og akkurat nå holder jeg på i Egersund, og i krk.bok over døde så finner jeg: MORLAND, degn grvlagt.27.07.1750, MORLANDs enke grvl.26.02.1753,52 år. Er der noen hjelp og få, jeg har ingen mulighet å finne ut noe mer her. Hvem var degn i Egersund 1740-50 årene og hvem var hans kone, er der noen barn? Jeg har kirkebøker, gifte og døde her, pluss sjelemanntall 1758,(eller Mense ut Supra) og 1701 men der har jeg jo ingen muligheter til finne noe. Kan en eller annen gi men litt hjelp?Mvh.SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Hei Sol. Har også forsket endel på slekten Morland,og i den familien er det mange forviklinger og uløste gåter. Har alt i alt skrevet ca.10 sider, så får jeg e-mail adressen din kommer mine resultater pr. omgående. Mvh. Torkil Lier, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du har kanskje denne? Døpt i Bergen 1811:F. Okt 14 D. Nov 03 1811: Jacob Jacobus C..?, sønn av Jacob Worre matros og Helwig Andrea Morland, bosted 18-73, cop. 20de Febr 1811 i Stavanger, døpt i DKForøvrig er det en gård som heter Morland i Fjell (som hørte til Sund på denne tiden), men jeg har ikke lykkes å finne dine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei til deg HEIDI. Jeg var på statsarkivet i Bergen for mange herrens år siden og fant dem, for mine besteforeldre fortalte at en eller annen var fra Bergen. Helvig Andrea Morland og Jacob Worree (hollender) blir gift i Stavanger, og jeg tror bestemt at Helvig Andreas mor tilhører prestefamilien Morland, men jeg kan ikke finne faren Christopher. Jeg har også sett gården Morland i Fjell men har latt den være til erindring. Der er en Jens Morland som døde i Stavanger 1780-1800 engang han var fra Kragerø. Jeg har også ett spørsmål til RUNE BJERKE. Har fått Kviteseid-boken, den er på 700 s. uten navneregister, ikke nevnt hvilken gård presten satt, kan du hjelpe så jeg slipper å lete i alle de sidene, om jeg elsker å lese. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Sol! Om Kviteseid-boken mangler register. så har den vel en innholdsfortegnelse? Og i såfall bør du vel kunne finne prestegården, som synes å være et rimelig sted å lete etter presten? Eller er det kanskje noe jeg har misforstått her?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei SolAng. Kviteseid: Jeg husker ikke her og nå om denne bygdeboka er bygget opp med en samfunns-/historiedel og en gårds-/familiedel, men om den er det, vil det normalt være et kapittel om kirken og prestene. Evt med henvisning til prestegården i gårdsdelen. Jeg kan ta en titt neste gang jeg er innom Deichman i Oslo.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk til deg Rune. Jeg finner ikke noe kapitel som omhandler prester eller noen benevning av prestegård, men det er jo flere bygdebøker som har egne bøker for hele det kommunale og kulturelle livet i bygda og en som blir kalt gard og ætt. Hører gjerne fra deg om du finner ut noe, så får jeg bla og bla inntil videre.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kviteseid BYgdesoge, II Gardssoga, av Olav Bakken, 1962, side 107: "Kviteseid gnr. 22. bnr.1. Denne garden ber heradsnamnet og ligg vakkert til ved øvre enden av Kviteseidvatnet der vegen går over til Vrådal. Garden har vore prestegard så langt attende som segn og soge går."Dette stemmer jo med det valige mønster at bygda/herredet/prestegjeldet har navn etter prestegården.På side 108 i samme bok står bl.a. dette (om bygdens prester): "Peder Povlsen Paus g.m. Johanne Madsdtr. kom til Kviteseid frå Vinje 1633. Han var der i 20 år til sin død i 1653. Enka vart g. att med ettermannen Amund MORLAND som hadde ombodet til 1700."MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Hans. Jeg tror jeg har fått en annen bok enn den du nevner. Jeg har Kviteseid Bygdesoge 1,ættesoga, samla og skrivi av Torjus Loupedalen, utgitt på eiga forlag 1956. Her er ikke gården Kviteseid nevnt.Du skriver Olav Bakken.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Olav Bakken skriver i forordet til sin Gardssoga at han i stor grad baserer seg på det materiale som Torjus Loupedalen hadde samlet inn til sin Ættesoge fra 1956. Om prestegården Kviteseid ikke er nærmere omtalt av Loupedalen, skyldes det kanskje at han ikke har funnet det interessant å skrive om de mange prestefamilier som i tur og orden bodde på denne gården?Det kunne vært interessant å vite om Loupedalen har skrevet noe om slektene som bodde på de mange plassene under gården Kviteseid. Ifølge Bakken het disse plassene Nordskog (3 stk), Surkos (Sørkos), Strømstad, Lidtveit, Haugan, Dalen, Straumshaug, Kleivan, Sandvik, Snaunes, Sagabukti og Lindestad (2 stk). (Jeg er naturligvis klar over at dette er langt på siden av ditt opprinnelige problem).MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Hans.Jeg finner et register bak Gardar og Plassar i Heradet. OG der begynner han med Brukneberg, regner opp gårder, f.eks. 1. ÅKRE. Åbø,Bratterud, Finnstaul, Mogen, Nassgrav. 47 gårder er oppregnet der. KVITESEID. GÅRD NR.10.UNDER DEN ER OPPREGN.Dalen, Haugen,Kleivan,Lindestad 2 pl. Nordskog 3 pl.,Sagabukti, Sandvik, Smeodden,Snaunes,Straumhaug,Strømstad,Sørkos. Det registeret jeg refererte til heter: Liste ivi ættine. Så hvis du nå mener at jeg må lete på grd.nr.10, på plassene der for å se etter prestene og deres arbeid, men jeg finner ingen navn i liste over ætter som sier meg noe. Jeg leter jo etter alt som har med fam. Morland.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det er lite kjent, men Ættesoga for Kviteseid er lagt ut på internett. Her vil du finne bl.a. Amund Morland. Direkte adresse: www.telamork.no/vest-telemark/_privat/slekt.asp Eller via Vest-Telemark portalen: www.vest-telemark.no, eller www.telamork.no, her ligg det linkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Gro Berit.Jeg skal prøve den adr. du nevner. Leter etter de som kan være Christopher Morland`s foreldre, det er ikke lett.Håper det lykkes engang.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Else Maria Christoffersdtr x1788 Nykirken i Bergen m.matr Ole Rasmussen Barn,tvillingene Malene 1788nk Rasmus Johannes 1788nk Malene begr.1778stp.1788-bopel 1.rode hus 21 Mor kalles der,ikke Morland ,men Else Maria Christoffersdtr LindOle Rasmusen Wold må være identisk m.matros Ole Rasmussen Swendswoel f.i Stavanger 1764 Se under innrullerte matroser i BergenElse Maria må være gift igjen før 1804 m.murerarbeidsmand Johan Gerth født ca1768 KorskikenSøsteren Anna Christinas ektefelle Sivert Nilsen Agerfeldt f.1744korsk. var enkem. etter Johanna Sofia Ahlandt,disse siste hadde sønnen Nils Christoffer døpt 1769korsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Svein.Her er noe som du må forklare nærmere. Else Maria og Rasmus er i Stavanger, 1789 og jeg så deres vigsel i orginal krbk. statsarkivet Bergen, der sto ikke Lind på Else Maria kun Christoffersdtr. Datteren Helvig Andrea og moren blir værende i Stavanger etter det jeg har funne ut. Slik du forklarer så reiser Else Maria tilbake til bergen etter folketelling 1801, og datteren blir værende igjen i Stavanger hvor hun blir gift 2 ganger. Sveinsvoll er på Jæren der kan han ikke finnes, til det har vi lett, meget godt, selvfølgelig kan noe ha unngått våre øyer, men jeg synes vi som her lett gjorde det grundig. Den eneste andre opplysning som jeg har skal være 1 skifte i Egersund, hvor navnet er HØY de skal ha forbindelse til mine folk, men DET har jeg ikke klart å løse. Kan du prøve å finne ut mer om Christopher Lind for meg, HVEM VAR HAN GIFT MED,jeg er åpen for alle muligheter. Vil i farten nevne at jeg fant 1 ektepar Morland i Egersund, han var klokker(degn)døde 27.7.1750, og hans enke, da skrevet kun Morlands enke grl. 26.2.1753, 52 år. Ingen andre navn er nevnt så der er jeg like langt.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Det var visst litt raust å forære Ole R.Wold med tvillinger. Faktum er at Ole Rasmusen Wold lot døpe Malene, 24/2-1788 i Nykirken.Mors navn: Else Maria Christoffersdtr Lind. Forøvrig nr.49758,døpte i BergenEn annen Ole Ramusen gift Elsebe Rasmusen lot døpe Rasmus Johan mai1788. Det er denne Elsebe som gifter seg igjen før 1804, og forblir bosatt i Bergen.nr.49787 døpte i BergenVidere innrulleres Ole Rasmussen Svendwoel 13/12-1788 som matros. Oppgies å være f.Stavanger 1764,og å være gift (i tilfelle svært nygift),og å være bosatt i Nykirkens sogn.osv. nr.1381 Matroser i BergenEn skulle dermed tro at Ole Rasmussen Wold er identisk med denne Ole R.Svendswoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Svein.Jeg dro sporenstreks til biblioteket og sjekket på gården Sveinsvold, der blir født 1 Rasmus 1750 årene uten nærmere angivelser. Ellers er der ingen som kan være i nærheten engang. Min Ole har jeg aldri sett nevnt Svendsvoll, bare Wold. Det er jo nevnt et sted Wold i Hordaland, jeg fant 2 forskjellige i folketelling på østlandet hvor der sto Wold som fødested. Der er jo en prestefamilie Lind på Jæren fant jeg ut, kan der være en mix med Lind via Morland? Har du mulighet til å lete mer?Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei igjen Sol!Kviteseid Ættesoga: Det som står om Morland er reg. under slekta Florentz. Kanskje du har dette nå, eller så kan eg ta kopi og maile deg, det står ein del tekst i tillegg og ein del etterslekt. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.