Gå til innhold
Arkivverket

[#6411] FJELLENGEN KULLEBUND -HVOR ER DET?


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

Jeg er på let etter min manns slekt MARTINSEN. Vet at min manns oldefar Kristian Martinsen f.1874 på Kullebund og vokste opp på Fjellengen, der han og broren Hans Martinsen f.1875,var med faren på tømmerhugst fra de var små. Brødrene var begge eiere av SUSEBAKKE TRÆVAREFAB- rikk på Mysen. Er det noen som vet hvor Kullebund og Fjellengen er, tror kanskje selv at det har noe med Trøgstad,Østfold å gjøre.Etterlyser samtidig deres foreldreHåper noen kan hjelpe! MVH Gitte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om det er det rette Kullebund vet jeg ikke,men ved søk i folketelling på RHD så er der i Akershus Oppegård Nesodden Kullebund. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Sigbjørn. Det er nok ikke samme sted. Kullebund ved Oppegård, kjenner jeg til da min mann Robert Martinsen er oppvokst på BP-stajonen ved hjulet på Ringnes. Min manns far, Kjell Martinsen f.1932 i Mysen, drev BP-stasjonen fram til ca.1970 da flyttet de til Vestby. En liten opplysning vedr. Kristian Martinsen,hans sønn Martin C. Martinsen f.2271-1908 er født i Eidsberg (MYSEN) gift med Karoline Sofie Hansdatter(Aasengen). Aasengen gård og mølle ligger i Trøgstad. Har hørt om Kullebund ved Havnås i Trøgstad kommune,men er ikke sikker på det. Håper på flere svar,imens let-er jeg videre. mvh. Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Tok en titt på folketellinga for 1900 for Trøgstad og fant at Fjeldengen var husmansplass under Frøshaug nordre. Om Kullebund står det bare at det er en husmannsplass, men den er registrert under gård nr. 12, som heter Laugslet. Under anmerkninger står: I.flg. hovedliste Gårdsnavn Loslet. Jeg kan ikke fortelle deg hvor disse gårdene ligger eller lå, men det kan vel hende du kan få hjelp av noen som er bedre kjente i Trøgstad enn det jeg er. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Jamfør "Mysen-leksikon" av Hans Wåler, hvor både Hans og Kristian Martinsen omtales, og som gjengir de samme opplysninger om Kristians fødested, oppvekst og virke sammen med faren (tror mangt og meget av personaliaopplysningene her er hentet fra dødsfallsomtaler og jubileumsomtaler) som deg, heter det under broren Hans at Fjellengen ligger i Høland. Med vennlig hilsen Marius. Laugslet ligger på Trøgstad-siden av morenen, straks før Momarkenkrysset i Eidsberg, hvor "Momarkedet" holdes hvert år. Frøshaug-gårdene ligger i nærheten av kommunesentrumet Skjønhaug på vei mot Båstad. Med vennlig hilsen Marius PS! Vi har to aktive lag knyttet til slektsforskning ved Trøgstad bibliotek, Tirsdagsklubben (som holder på med både lokal- og en del slektshistorie for Trøgstad) samt en "Torsdagsforening" hvor vi holder på med (egen) slektsforskning, men hvor også bred kompetanse om Trøgstadske slektsforhold finnes. Ta gjerne kontakt med meg på min e-mailadresse, mariushellerud@yahoo.com, om det er noe jeg kan hjelpe med. Riktignok befinner jeg meg i Göteborg, men det hender da jeg tar en tur til Trøgstad og er med på møtene også. Om du skulle ville komme en gang for å se på kildeavskrifter eller liknende, er det bare å gi lyd! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Har funnet noen jeg tror er så vel Kristian Martinsen som broren Hans Martinsen i folketellingen 1900, i alle fall passer konenes navn og deres fødselsår i tillegg til mennenes, med hva Hans Wåler oppgir. Etter dette var Kristian født i Eidsberg og Hans i Høland. I folketellingen for Eidsberg 1865 finnes et sted som heter Kullebund og ligger i Hærland sokn. Kan ikke se det i 1900, men tross alt ligger 1865 nærmere i tid Kristians fødsel enn 1900. Det jeg tenker på er at det kan ha vært en plass som senere har blitt nedlagt, skiftet navn eller liknende. MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

Hei Astrid og Marius. Takker for snarlig svar, er blitt litt sikker på hvor Fjellengen og Kullebund ligger, det har vært litt uenighet i familien om hvor disse stedene er. Jeg har selv Mysen leksikonet og alle opplysn- inger der er gitt av nå levende slekt.Er godt kjent i Mysen, da mine svigerforeldre er derfra. Jeg har selv hytte i Båstad, så kanskje jeg burde ta kontakt med biblioteket, men å finne Kristian og Hans Martinsens foreldre, må jeg nok på Riksarkivet for å finne. Er det utgitt Trøgstad Gårdshistorie eller bygdebøker? mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

Hei igjen! Glemte å spørre hvor du fant Hans Martinsen i 1900-tellinga. Jeg har allede funnet Kristian som er min manns oldefar, han døde i 1962 og hans kone døde i barsel i 1910, Krisitian giftet seg aldri igjen, siste bosted var Vandugbakken i Mysen.mvh Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hans Martinsen, om det nå er den rette, fant jeg på Opsal i Eidsberg (Mysen). (Du ser det sikkert fort ved å sammenlikne barna med de su selv vet/som finnes i Mysen-leksikonet, men mitt befinner seg i Norge akkurat nå). På biblioteket i Trøgstad har vi i tillegg til mikrofilm av alle tilgjengelige kirkebøker/klokkerbøker for Trøgstad, samt en papirkopi av Trøgstad/Båstad kirkebok frem til cirka 1919 (det er bare klokkerboken som ellers er filmet for denne perioden), mikrokort av alt for Eidsberg, Askim, Skiptvet, Spydeberg, Rakkestad og Enebakk. På film finnes dessuten nesten alt fra Høland, og det som mangler skal snart komme. Således skulle du nok ha gode sjanser til å finne brødrenes foreldre også her, om det skulle passe seg slik en gang du er på de kanter. Videre har de blant annet "Indre" på film, men dessverre bare frem til cirka 1984. Det finnes ingen gårds- /slektshistorie for Trøgstad. Den har vært prosjektert lenge, men for en tid siden ble det besluttet å legge den litt på is. Derimot finnes mye av det materialet som er samlet og delvis bearbeidet til dette på Trøgstad bibliotket, i form av kildeavskrifter (papir (av folketellingene, også 1875 og 1891) og/eller databehandlet), kopier og liknende. Det finnes to film-/kortaparater og ett som bare er for kort. De har også en god lokalhistorisk boksamling der. Alt i alt er de nok ganske godt utstyrt, og veldig hyggelige :-) Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

Hei igjen Marius! En STOR TAKK til deg for detektivarbeidet, det er riktig Hans Martinsen med familie . Hans og Johanne fikk enda to barn etter 1900, det er Johan som giftet seg med sitt søskenbarn, de fikk aldri barn(selvvalgt pga. slektsbånd) og Dagny som ble gift med Jørgen Opsahl også senere eier av Susebakke. Kristians sønn Hans Martinsen er den siste som bodde på Susebakke, han døde på Høgli i 1992,etter å ha fått kollbrand i begge bena som måtte amputeres.(han ble kalt for store Hans)Han var også den siste i den generasjonen.Nå er det bare barnebarn av Hans og Kristian som lever og resten av gjengen så klart. Skal snart på hytta i Båstad og da skal jeg avlegge biblioteket et besøk. Atter en gang tusentakk for all hjelp, Marius. Kjærlig hilsen gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Fjellengen i Høland (gnr. 102, bnr. 2) ligger ved nordenden av Nøklevann helt sørvest i Kroksroa i Hemnes. I Nøklevann går delet mellom Høland, Trøgstad og Eidsberg. I matrikkelen 1886 finner vi Martin Larsen som eier, og i matrikkelen 1903 er eierne Ole Kristian og Hans Martinssønner, vel sønner av Martin Larsen. Martin Larsen kom til Fjellengen etter 1875, og han døde her 17. mai 1894 og oppgis da å være født på Baggetorp i Eidsberg 1837. Hans Martinsen er ikke født i Høland, men han kan kanskje hatt hele sin oppvekst her; i 1891 flyttet Hans Martinsen fra Fjellengen til Eidsberg.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Hei Odd! Nå ble jeg helt forskrekka, trodde at jeg måtte til Riksarkivet for å finne min manns tippoldefar! Du har jo funnet rette mann for meg.Nå står det igjen å finne tippoldemoren hans. Lurer på en ting hvordan fant du ut dette,har selv letet både her og der,så nå er vi nyskjerrige på svar. En stor takk og en klem skal du ihvertfall ha!!!! klem fra Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.