Gå til innhold
Arkivverket

[#6412] Carl Edvard Eriksen (Aune) född 1858 i Levanger


Gjest Bo Nordenfors
 Del

Recommended Posts

Gjest Bo Nordenfors

Carl Edvard var troligtvis född i Levanger av Erick Hanson och Ruth Martin Olson, han emigrerade i maj 1879 via Trodnheim till Amerika, först till marquette, Michigan, sedan till Rice Lake i wisconsin. han kallar sig efter ankomsten i ameria för Edvard Aune, det vore intressant om någon vt något om hans fördäldrar och var namnet Aune komemr ifrån. har sett något om en gård i Levanger som hette Aune. Alla tips emottages och är det någon som dessutom vet om Aunes från Levanger har anknytning till familjen Reiten (Reidan, Reyten) vore det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett i krk.bøkene for Levanger by og Levanger landdistrikt (Frol), men kan ikke finne at han er født der. Sjekket raskt også Trondheim domkrk. og heller ikke der fant jeg han. Jeg finner han heller ikke emigrert fra Trondheim. Morens navn er litt rart. Martin er vel ikke et jentenavn. Jeg kan heller ikke finne henne. Det finnes Aunet i Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Go'kveld i stuggu'n. Jeg fant Edvard som utvandret i digitalarkivet. Han står som registrert 06.05.1879 (utv. 07.05.1879), og er oppført som Edvard Eriksen, 21 år gammel (f. ca. 1858) og bosatt i Levanger. Han står som "Arbeidsmand", og har Marquette, Mich. som reisemål.Når det gjelder Edvards mor: Ruth er et svært sjeldent navn i Norge på 1850-60-tallet. Et søk i FT1865 gir bare tre treff, alle for unge til å være Edvards mor. Den ene av disse heter faktisk Martine Ruth (Edvards mor kan ha het Ruth Martine eller noe slikt), men denne kvinna er 17 år og ugift. Det er jo en mulighet for at Edvards foreldre er døde før 1865.Mvh Arne Langås eutrollet@hotmail.com http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Tror jeg har kommet på sporet av noe. Kirkeboka for Skogn (Alstahaug sogn) anfører følgende: Født 19.09.1858, døpt 15.11. s.å.: Carl Edvard. Foreldre: ungkar Erik Hansen Høyslovald og pike Bereth Martha Olsdatter Hynnesvald. Det anføres vidre at barnet er født utenfor ekteskap. Det er trolig den samme Carl Edvard som i folketellingen 1865 at oppført under Hynnessveet som Ole Olsen og Marie Pedersdatters fostersønn, trolig guttens besteforeldre på morsiden. I 1873 er Carl Edvard Hynnesvald oppført som konfirmant ved Alstahaug kirke. Foreldrene flyttet i følge kirkeboka til Trondheim. Moren i 1862, faren trolig i 1860 men flyttingen er innført i 1862. De var da henholdsvis 28 0g 32 år gamle. Mht. navnet Aunet er flere bruk i dagens Levanger (Frol, Skogn, Åsen) med dette navnet men jeg kan ikke finne noen tilknytning til den aktuelle personen. Aun - enten alene eller sammensatt med et gårdsnavn er vanlig i Trøndelag - ordet betyr øde dvs. en ødegård. Det finnes en går som heter Reitan i Levanger kommune, den lå tidligere i Levanger landsogn/Frol kommune men heller ikke her kan jeg finne noen tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Tror jeg har kommet på sporet av noe. Kirkeboka for Skogn (Alstahaug sogn) anfører følgende: Født 19.09.1858, døpt 15.11. s.å.: Carl Edvard. Foreldre: ungkar Erik Hansen Høyslovald og pike Bereth Martha Olsdatter Hynnesvald. Det anføres vidre at barnet er født utenfor ekteskap. Det er trolig den samme Carl Edvard som i folketellingen 1865 at oppført under Hynnessveet som Ole Olsen og Marie Pedersdatters fostersønn, trolig guttens besteforeldre på morsiden. I 1873 er Carl Edvard Hynnesvald oppført som konfirmant ved Alstahaug kirke. Foreldrene flyttet i følge kirkeboka til Trondheim. Moren i 1862, faren trolig i 1860 men flyttingen er innført i 1862. De var da henholdsvis 28 0g 32 år gamle. Mht. navnet Aunet er det flere bruk i dagens Levanger (Frol, Skogn, Åsen) med dette navnet men jeg kan ikke finne noen tilknytning til den aktuelle personen. Aun - enten alene eller sammensatt med et gårdsnavn er vanlig i Trøndelag - ordet betyr øde dvs. en ødegård. Det finnes en gård som heter Reitan i Levanger kommune, den lå tidligere i Levanger landsogn/Frol kommune men heller ikke her kan jeg finne noen tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

På vital-records cd'n fra LDS fant jeg følgende, som jo kan vere riktig: OLESDATTER, Berith Martha Christening Gender: Female Birth Date: 1 Dec 1834 Christening Date: 15 Mar 1835 Recorded in: Skogn, Nord-Trondelag, Norway Collection: Alstadhaug; Den Norske Kirke Father: Ole OLSEN Mother: Marie PEDERSDR Source: FHL Film 125435 Dates: 1827 - 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.