Gå til innhold
Arkivverket

[#6413] skipet Oscar II gikk på isfjell i 1903 på vei til


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Skipet drev uten maskinkraft i dagevis før man til slutt fikk land i sikte. En av passasjerene fortalte sine etterkommere at de hadde havnet på Azorene, men Ellis Island dokumentene sier at Grosser Kurfürst, båten som til slutt fikk henne til New York, hadde lagt ut fra Saint Michael, Barbados. På grunn av isfjellkollisjonen tok turen over en måned. "Min" passasjer står registrert i emigrasjonslistene for Oslo den 12. februar 1903, og er registrert på Ellis Island 21. mars. Spørsmålet er: Hvor kan man finne ut mer om denne ulykken? Vil det kunne være bevart loggbøker eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn på sidene til Solem, Swiggum & Austheim, finn du denne merknaden på den turen:"On voyage to New York, after some days with heavy seas the starboard engine broke down. Next day, after the engine had been repaired, she sprang leak, and the no 1 and no 2 holds were flooded. It was decided to go to the Azores. The passengers were transferred to the S/S GROSSER KURFUERST (North German Lloyd). The 63 first, 97 second and 791 steerage passengers of the OSCAR II, arrived New York Mar 21st, embarked at St. Michaels."Eg vil elles tru det vart halde sjøforklåing i Sø- og Handelsretten i København etter det som hende, for skipet høyrde jo til Thingvalla-linjen (DFDS). Protokollane frå den rettsinstansen ligg i arkivet for Sjælland?, Lolland og Falster i København. Dessutan ligg alle gamle dokument frå DFDS i Ærversarkivet i Årshus. Det er det nok òg mogeleg å finne noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Kalmér Savjord

Bjørn! Vet du om det også finnes mannskapslister til Oskar II ? Min morfar var fra Skåne og seilte med båten i 1914-1916. PÅ Sjøfarstmuseet finnes bilde av båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det veit eg ikkje. Mykje av arkivet til DFDS ligg på dette arkivet i Århus. Men kor mykje, må du nesten høyre nærare om der. Alternativt har DFDS slikt på hovudkontoret, som eg meiner er i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for svar.Jeg synes det er meget interessant at båten har vært innom Azorene.Min morfar fortalte meg at han ville slå seg ned på Azorene. Nå forstår jeg at han virkelig har vært der , kanskje båten har vært innom der senere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Eva! Oscar II var, så vidt jeg vet, innom Azorene bare i forbindelse med havariet i februar 1903. Det var en dramatisk tur, hvor mesteparten av lasten måtte dumpes på havet for at ikke båten skulle gå ned. Mange av tredjeklassepassasjerene ble hyret for å hjelpe til med å kaste over bord last og å holde pumpene i gang. Jeg vet mye om dramatikken etter å ha fått oversendt kopier av DFDS' avisutklippsbøker, og et referat av sjøforklaringen, fra Erhvervsarkivet i Århus. De kan sikkert også hjelpe deg med mannskapslister, om de finnes. Skipets historie kan du forresten lese om på Swiggums sider, som du finner lenke til på lenkesida her. Erhvervsarkivet kommer du til via sidene til det danske rigsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei igjen! Jeg har akkurat fått vite at mannskapslistene ikke er ved Erhvervsarkivet, men at det finnes oppbevart mannskapslister for hver enkelt tur Oscar II hadde, ved landsarkivet for Sjælland:Landsarkivet for Sjælland Postboks 661 Jagtvej 10 2200 København N DanmarkTelf.: +45 3524 8200 Fax.: +45 3524 8201E-mail: mailbox@lak.sa.dk Homepage: http://www.sa.dk/lak/default.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.