Gå til innhold
Arkivverket

[#6417] Kan noen hjelpe meg med å finne Kristoff Mathias S


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Jeg er ganske ny i dette gamet , og vet ikke hvordan jeg nå skal gå videre for å finne min oldefar Kristoff Mathias Stephensen og hans forfedre og resten av hans etterkommere . Det jeg vet , er at Kristoff Mathias Stephensen født 1878 og giftet seg med Inga Sofie Johannsen født 1881 ( henne finner jeg heller ingen steder ). De bodde i Sigurdsgate 8 i Larvik da min farfar Harald Olaf Stephensen ble døpt i Larvik kirk 29 januar 1905 . Navnene på mine oldeforeldre fikk jeg i Larvik kirke , og det er det eneste jeg har klart å finne . Jeg har lett på digitalarkivene , jeg har søkt verden rundt via internett , har vært på Statsarkivet i Oslo , de er rett og slett ikke til å finne noen andre steder en i kirkeboka i Larvik . Er det noen som kan hjelpe meg ? På forhånd takk !Hilsen Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det er i alle fall flere med navn Inga Joh... født rundt 1881 i Vestfold som kan være en mulighet. Hvis du fant dåpen til din farfar bør det vel også være mulig å finne en vielse mellom 1900 ot 1905. Finner du vielsen finner du også navna på deres foreldre. Besteforeldrene kan også dukke opp som faddere ved barnets dåp.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for svaret Lars ! Det som jeg også er usikker på , er om de er gift , i kirkeboka sto det uekte og i klokkerboka sto det hustru . Var ikke klar over at , når man giftet seg oppga foreldrenes navn , derfor ikke tenkt over dette alternativet , takk for tipset . Har faktisk navnet på den ene som var fadder , ved navn Valborg Jakobsen , men igjen finner jeg heller ikke henne . Du nevner flere ved navn Inga Johannsen finnes i Vestfold , finnes disse i digitalarkivet ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har lett i hele kveld , det jeg har funnet er , Inga Sofie Johansdatter født 1881 i Vefsn i nordland . Hennes far het Johan Kristian Jakobsen og ha en sammenheng med fadderen til min farfar ? Er det noen der ute som vet noe om denne slekten som kan hjelpe meg ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Husk å sjekke gifte etter 1905 også, i tilfelle farfar var uekte og foreldrene bestemte seg for å gifte seg etterpå. Du har sikkert intervjuet alle i slekta om dette? Det er ikke uvanlig å finne opplysninger blant de eldre i kategorien "Det ble sagt at han var fra..." - og slike spor kan følges.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

I FT 1900 finner jeg en Inga Johansdt. f. 1881 i Andebu, Vestfold, på gården Skatvedt. Det står oppført at hun har midlertidig opphold i Tønsberg, og hennes far er enkemann Johan Jakobsen, f. 1847. Det KAN bety at Valborg er en tante eller annen slektning til Inga, men det er selvsagt umulig å vite uten flere opplysninger.Det finnes også andre Inga'er både i Vestfold og ellers som kan være verd å sjekke. Søk på Inga og Johan i FT 1900. Men husk at du ikke må være alt for opphengt i fødtselsår og mellomnavn - det kan være feil/utelatt i folketellingen.Nå blir du antakelig ikke så mye klokere av dette, uansett hva du finner i FT-basene. Kirkeboken gir, om du finner et eventuelt giftemål, mye sikrere spor enn folketelligene kan gi, uansett. Den som leter skal finne! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk til dere alle for gode forslag . Det som har vært mitt problem med å spørre slektninger er , det er kun min far jeg har igjen , og han er glemsk og mistet de aller nærmeste i tidlig alder . Jeg er hjertlig takknemlig for all den hjelp jeg kan få av de / dere som vet så mye mer om hvordan man finner sine forfedre enn hva jeg foreløpig vet . Jeg leter videre !Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved å se i kirkeboka(klokkerboka) for Larvik fant jeg: Født i Larvik 8/10-11-12(uklart tall) 1904 døpt 29/1 1905 Harald Olaf, ekte. Foreldre skomaker Kristoff Mathias Stephensen og hustru Inga Sofie f. Johannesen, Sigurdsgt. 8. Foreldrene f. 1878/1881. Faddere: barnets mor, pike Valborg Jacobsen, sadelmaker J. Jacobsen, skredder J. Jacobsen.Gift i Larvik 21/10 1904 skomakersvend Kristoffer Mathias Stephensen, f. Nordfjordeid 1878, konf. der 92, far gårdbr. Kristoff Stefensen; og pike Inga Sofie Johansen, f. Skoger 1881, konf. der 96, far jordleier? Johan Kristiansen.Nå skulle det være mulig for deg å finne foreldrene i folketellingene(om de lever), og så gå videre med kirkebøkene for de stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertlig takk Berit !! Dette var morro ! Er kirkebøkene tilgjengelig på nettet ? Og hvor kan man eventuelt finne diss på nettet ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen kirkebøker er tilgjengelige på nettet. Ta en kikk på slektshistoriske kilder på nettet. Dessverre ser det ikke ut som noen kirkebøker fra Skoger finnes på internett. For Nordfjordeid (Eid)finnes noe, men ikke noe fra tida du er interessert i i første omgang.Siden du bor i Oslo anbefaler jeg en tur på Riksarkivet ved Sognsvann. Der finnes alle kirkebøkene på mikrofil/mikrokort, og du får oppleve spenningen ved å lete deg fram selv.Før du kommer så langt bør du imidlertid utnytte folketellingene på nettet så langt det lar seg gjøre slik at du vet hvor du skal lete i kirkebøkene.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg bladde litt i 1900-tellingen for Eid, og fant bare disse med "passende navn" - på garden Myroldhaug:Steffen Kristoffersen m b Hf g Gårdbruger S og bygningssnedker f. 1858Oline Jakobsdtr, husgjerninarbeide & Kreaturst f. 1862Vi kan jo anta at faren til Kristoff Mathias heter Stephen Kristoffersen og ikke omvendt, men det er ren gjetting!?På Myroldhaug bor det også tre oppfostringsbarn, to født i Flakstad, Lofoten og en i Valelvens herred.På garden i 1865:Kristoffer Steffens. Husfdr Grdbr og Selveier g 43 m Eids Prgj. 1 3 11 4 3Magnhilde Guttormsd. hans Kone g 37 k Eids Prgj.Steffen Kristoffers. deres Søn ug 8 m Eids Prgj.Guttorm Kristoffers. deres Søn ug 5 m Eids Prgj.Kari Kristoffersd. deres Datter ug 3 k Eids Prgj.Brite Guttormsd. Tjenstepige ug 29 k Eids Prgj.Magnhild var enke i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Den eneste Johan Kristiansen jeg fant i Skoger i 1900 var en prambygger f. 1839, han bodde sammen med konen Nikoline f. Nilsen (1827 i Heggen, Modum) på Brandteløkken i Strømsgodsets sogn Skoger. De bodde på Bergbråten i Jarlsbergsværks sogn i Skoger i 1865, og hadde allerede da en datter (Nielsine) på tre år.Vet ikke om dette er noen hjelp for deg, men de kan kanskje være verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertlig takk Heidi og til dere andre! Antar at du har gjettet riktig på at far til Kristoff Mathias Stephensen heter Stephen Kristoffersen . Jeg kontaktet Larvik kirke og der sto det i deres kirkebok følgende far til Kristoff Mathias Stephensen tydet de til Stephen ( Stephan ) Kristofer Myeroefskaug Nordfjordeid født 23 august 1878 . Da kan det se ut som om du har funnet de rette Heidi . Har lett det frem nå og sett på det og for meg ser det ut til å stemme . Fikk opplyst far til Inga Sofie Johannesen og de tydet det til Johan Kristian ( Kristiansen ) Fri....... De har problemer med å tyde hva som står i kirkeboka .For meg nå har Kristoff Mathias Stephensen blitt et lite mysterium .Kan det være at Kristoff også var et oppfostringsbarn hos Steffen Kristoffersen og Oline Jakobsdatter ?Kan han ha hett Kristoff ( Kristoffer,Kristofer, Mathiasen ?Det som jeg fortsatt synes er rart er at det eneste stedet man finner navnet på Kristoff Mathias Stephensen er i Larvik prestegjeld .Kristoff må ha opphold seg et eller annet sted ved 1900 tellingen hvor han eventuelt burde ha vært registrert ?Vet noen om tellingene er komplette ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.