Gå til innhold
Arkivverket

[#6423] Etterlyser foreldre til Hans Jakob Olsen f. 1805?


Gjest Mona Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Karlsen

Etterlyser foreldre til Hans Jakob Olsen (snekker) d. 1848 43 år gml. g. med Anne Helene Jorgensdatter f. 1816 i Hedrum (av Grimmer-slekt på farsiden). De bodde på Haugsmoen fra 1847. Hun står som utvandret til Amerika i 1835 og innflyttet igjen fra Sandefjord til Hedrum i 1837, da gift med Hans Jakob Olsen. En datter Johanne Sophie Olsdatter er født i 1837. Min tip-oldefar Ole Johan Hansen (deres sønn) f. 1843 flyttet til Stokke g. 1873 med Petronelle Andreasdatter f. 1848 i Stokke. Hennes foreldre Andreas Christensen,f. 1826, Vahr. vestre og Maren Sybille Andersdatter f. 1824 Skee sogn Praten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg fant Hans Jacob og Anne Helene gift i Sandar 2. desember 1836. Det oppgis at Hans Jacob var 33 år, født i Kristiania og sønn av Ole Petter Kristoffersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Karlsen

Takk skal du ha, da er det vel kanskje ikke nødvendig å lete videre i Stokke. Flere av de aktuelle kandidatene i Oslo er militærfolk, så da kan de vel egentlig komme fra hvor som helst. Har du mulighet til å se hvem som er forlovere, kanskje det kan gi meg et spor. Anne Helene er fra Hedrum at de ble gift i Sandar kan kanskje bety at familien hennes hadde flyttet dit? Står Jorgen Hendrichsen som Anne Helenes far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var litt vanskelig å se hva som sto som Anne Helenes far, men det sto Jørgen H....sen, og jeg tror de manglende bokstavene skulle gi Henriksen. Anne Helene oppholdt seg i Kodal (sogn i Andebu prestegjeld) på denne tida. Hun kan ha tjent der, eller familien bodde der. Jeg kunne ikke finne hennes far i Hedrum bygdebok; det hadde vært fint om du kunne gi meg opplysninger om hennes foreldre.Forloverne var også vanskelige å lese, men de var snekkerfolk slik som Hans Jacob. Det var vel kollegaer, mest sannsynlig.Men kombinasjonen Hans Jacob/sønn av Ole Petter Kristoffersen var vel ikke så vanlig i Kristiania i tida 1803-05 får vi håpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Karlsen

Under Haugsmoen (Haugen br. 5) i Hedrum står det noe om Anne Hellene Jorgensdatter. Hun var enke etter snekker Hans Jacob Olsen og ble senere gift med Bent Micaelsen. Hun er registrert som utflyttet til Amerika i 1835, men det ser ikke ut til at hun reiste dit. Registrert innflyttet igjen i 1837 fra Sandefjord, da gift med Hans Jacob Olsen. Hun er født 12. juli 1816. Hennes far er Jørgen Hendrich Hendrichsen (Grimmer)f. 1795. Hennes mor Inger Andersdatter. Hennes far bodde i 1801 på Skoklemoen som fosterbarn. Hans foreldre Hendrich Jørgensen Grimmer f. 10. mai 1767 og Dorthe Catrine Larsdatter (Bleken) f. 1772 bodde i 1801 på Styrvold Mellom i Lardal. H.J.'s foreldre var Jørgen Hendrich Grimmer f. 20. mars 1727 og Ragnhild Simonsen f. 1741 (Skoklemoen). Da R.S. døde i 1773 flyttet han og den ene sønnen til Lardal (Styrvold mellom) hvor han ble gift på nytt. Jeg har lenger tilbake hvis det ønskes. Under bryllupet til Anne Hellene J. og Bent M. står det at faren hennes er Jørgen Petersen, men det er nok feil. Takk for hjelp, jeg får nok ta den lange turen til Riksarkivet og se i kirkebøkene for Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk! Da klarer jeg å koble sammen med det jeg har fra før.Når det gjelder Hendrich Jørgensen Grimmer, referer 10/5-1767 seg til hans dåpsdato og ikke fødselsdato, med mindre du har kilder som tyder på at han ble døpt samme dag som han ble født, noe som i og for seg ikke er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.