Gå til innhold
Arkivverket

[#6426] Kristoff Mathias Stephensen et mysterium eller ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Samler all informasjon som jeg har fått , med god hjelp av dere der ute , i nytt innlegg for å få oversikt . Kristoff Mathias Stephensen har ennå ikke blitt funnet annet i kirkeboka i Larvik der han giftet seg 21 oktober 1904 , og døpte min farfar Harald Olaf Stephensen 29 januar 1905 . Kristoff Mathias Stephensen født 23 august 1878 født i Nordfjordeid , giftet seg med Inga Sofie Johannensen født 11 november 1881 i Skoger ( Skogn ) .Far (fosterfar?) til Kristoff Mathias Stephensen er mulig Steffen Kristoffersen født 1858 Nordfjordeid Myroldhaug gård , men Kristoff er ikke registrert i noe arkiv for dette men kilden er kirkeboka i Larvik og med hjelp herfra . Far til Inga Sofie Johannesen er mulig Johan Kristian (Kristiansen) Fri.......Håper fortsatt på hjelp da det kan se ut til å bli en utfordring å finne Kristoff Mathias Stephensen og jeg er ny i gamet ! Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har ikkje noko konkret å bidra med, men tenkte eg ville nemne at mange av borna som familiar i tidlegare tider "tok til seg" ved nærmare ettersyn viser seg å høyre til familien på ein eller annan måte, t.d. som eit resultat av eit opplegg mellom husfar (eller husets son) og tenestejenter, eller andre variantar over same tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Bare en liten komentar til tidligere innlegs refleksjoner; vi "VET" vel (jamfør kirkeboken ved sønnens vielse) at farens navn var Kristof Steffensen, altså behøver vi ikke å fundere omkring farens navn ut fra hvorvidt sønnen har sit sen-navn som et patronymikon grunnet av farens fornavn, eller som et fast slektsnavn av farens sen-navn. (Om K. M. S.s far heter S. K. eller K. S. mener jeg). Derimot kan det jo finnes fosterfedre og nye ektemenn og feilskrift i kirkebøkene med i bildet, hva vet jeg? Dette bare som en tanke... Men nå er det nok kirkebøkene som gjelder. Skal bli spennende om du følger opp i forumet med løsningen etter hvert som den finner, Marie! :-)))) Med vennlig hilsen MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipsene ! Har fått litt mer informasjon av min far idag , men det har blitt til ennå flere spørsmål . Han kunne fortelle , han var som liten gutt på besøk hos tanten og onkelen til sin far Harald Olav Stephensen , som da eventuelt må være søsken til Kristoff eller Inga Sofie .De het Ovidia og Petter Karlsen og bodde i Drammen , de skal være født rundt 1870 .Han forteller at han ikke kan huske og noen gang ha hørt om Kristoff Mathias Stephensen eller Inga Sofie Johannesen eller besøkt disse , dette er litt rart for meg da dette er hans besteforeldre . Det han mener å huske er at han har to tanter som heter Borghild og Solveig , som er søstrene til han far . Altså skulle Kristoff og Inga Sofie ha tre barn . Jeg har lett og lett , og finner heller ikke noen av disse personene ? Min far er sikker på at Ovidia og Petter Karlsen og gjorde meg en tanke på dette , kan det være at Kristoff Mathias Stephensen var fosterbarn i Nordfjordeid og har fikk nye fosterfoeldre og at det er i den forbindelse Ovidia og Petter Karlsen kommer inn ? Bare en tanke , det er litt merkelig at jeg ikke heller finner noen av de personene heller ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Enig med Marius at det kan være lurt å holde seg til kirkebøkene, selv om det ikke ser ut som vi har lest samme innlegget! :-)Når Larvik kirkebok tyder Stephen (Stephan) Kristofer Myeroefskaug, Nordfjordeid, som Kristoff Mathias Stephensens far, må vi anta at det er ham vi finner på Myroldhaug i Eid i 1900, men da bodde ikke Kristoff Mathias hjemme.Hvis noen har tilgang til kirkeboka derfra, finnes kanskje dåpen hans der i 1878?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Nei, vi har nok lest to ulike innlegg Heidi! Jeg har lest det som ligger under nr. 4325, og er skrevet av Berit Knudsen, Oslo, 21.09.2001: " Ved å se i kirkeboka(klokkerboka) for Larvik fant jeg: (...) Gift i Larvik 21/10 1904 skomakersvend Kristoffer Mathias Stephensen (...) far gårdbr. Kristoff Stefensen (...)". Beklager visst jeg har rotet det til og misset at noen andre har funnet ut noe annet i et senere innlegg. Noen ganger går det litt fort :-) Fortsatt lykke til! MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk igjen ! Er enig i dette , men det som er litt vanskelig å forstå er , hvorfor han ikke er med i noen folketellinger for 1900 et eller annet sted i Norges land ! Tanken har slått meg at han kansje var på sjøen osv .., vet noen om det finnes noen register for dette ? Kan han ha hett noe annet da han ble født / døpt / konfimert og tatt navnet Kristoff Mathias Stephensen etter at han forlot Nordfjordeid ? Bare en tanke igjen , da Larvik kirkebok har ved vielse Kristofer Mathias Stephensen , og ved dåp av sin sønn Harald , Kristoff Mathias Stefensen (Stefansen) og i klokkerboka er registrert med navnet Kristoff Mathias Steffensen rettet i boka til Stephensen , og det er ennå det eneste stedet til nå man finner han . Som jeg skrev tidligere som synes meg veldig merkelig er at min far ikke har møtt eller besøkt sin farmor og farfar . Var dette vanlig på den tiden ? Men hvem er også Ovidia og Petter Karlsen fra Drammen ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Marius !Innlegg 4325 er skrevet av meg , jeg la inn nytt innlegg for å samle opplysningene som jeg hadde fått . Trodde dette ble mer oversiktlig . Kansje dumt men det er gjort ! Jeg er ny i gamet og det kan se ut som om jeg virkelig trenger den hjelpen kan kan få og har fått av dere der ute , og det er jeg hjertelig takknemlig for .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisannn !!! Du finner ei Inga Johannesdtr født 1881 i Skoger, under Brandteløkken, sammen med sin mor (som er enke). kanskje verdt å ta en titt på, vis du ikke alt har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Marie!Det er jo et stykke reise fra Larvik til Nordfjordeid - og kanskje levde ikke besteforeldrene lenge nok til at det var mulig? Jeg tror kirkebøkene for Eid kan løse gåten for deg!HeidiPS: Litt pussig med denne Inga nevnt over her, hun bodde jo på Brandteløkken - samme gård som den eneste Johan Kristiansen vi fant i Skoger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Lette på Fri... i Skoger - på Fredholdt (Fridholt?) bodde Kristen (Kristian?) Kristensen 73 år f. i Sigdal og konen Ingeborg Iversdtr. 78 år f. i Røllaug. De kan jo ha hatt sønnen Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Heidi og Magne !!Har lett nå på født 1878 for Sogn og Fjordane , da Nordfjordeid ligger der , men heller ikke dette ga resultater på Kristoff . Du har nok rett med å se i kirkebøkene for Nordfjordeid .Er det noen som vet om dette er tilgjengelig på nettet ? og eventuelt hvor jeg finner det !Skal nå sette meg ned å søke på det nye jeg fikk av dere og se hva jeg finner ?Marie stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har nå sett og funnet Inga Johannesdatter Brandteløkken , Inga er datter av enke Severine Johansen født Bjørnsen og på samme sted bodde Johan Kristiansen med sin hustru Nikoline født Nilsen . Det ser ikke ut som disse hadde barn . Dette er et litt merkelig sammentreff ? Da også i en annen Brandteløkkenadresse finnes en familie som heter Jacobsen , og fadderne til Kristoff het Valborg Jakobsen og J.Jakobsen . Kanskje en tilfeldighet men verdt å få sjekket .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har også funnet en Inga Sofie Johansdatter født 1881 i Vefsn (Nordland) med far Johan Kristian Jakobsen . Er det noen som vet noe om denne slekten ? Tror egentlig ikke dette er de jeg leter etter , men navnene stemmer ganske bra ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå er det litt vanskelig å få oversikt over innleggene her, men nå har jeg ihvertfall funnet begge to tror jeg ganske sikkert. Den enkleste først: Født 11/11 1881 Skoger Inga Sofie, ekte. Foreldre: jordeier Johan Christiansen Furuvoldløkken f. 39 og h. Severine Knudsdt. f. 38. FT 1865 Skoger, Løkken (Løkken er under Furuvold) Unn.. Christiansdt. 68 f. i Næs, og bl.a. datteren Severine Knudsdt. 28 f. i Skoger. I Skogerboken Løkken u/Furuvold heter datteren Sørine. FT 1865 Skoger Rønehovedpladsene. Christian Johannesen selveier 56 år Vestby, kona Eli Matthisdt. 50 år Vestby, Johan Christiansen sønn 26 år Vestby.Så til Kristoffer, og her får du et problem: Født i Eid S&F 23/8 - 15/9 1878 Kristoffer Mathias, uekte. Foreldre ungk. Steffen Kristoffersen Myroldhaugen og pike Anne Olsdt. Myroldhaugen. Anmerkning: Barnets far oppgitt av moren i vervær av landhandler Didrik H. Aaseby og Knud Olsen Skougvol? Iflg. bekreftet utskrift av det under 25/5 1880 protokollered i paternit.. seg?: Steffen K. Myroldhaug med Anna Olsdt Myroldhaug har Steffen K. Myroldhaug ved sin korporlige ed fralagt seg paterniteten til det av Anna O. Myrvoldhaug under 23/8 1878 fødte uekte barn der den 15/9 s.å. i dåpen fikk navnet Kristofer Mathias. Den bekreftende .... er vedlagt arkivet.Konfirmert 2/10 1892 i Eid Kristoffer Mathias Myrvoldhaug, f. på Myklebostad(kanskje bor). Om farens navn se anm., mor pike Anna Olsdt. Myrvoldhaug. Ved barnets dåp oppgaves som barnets fader Steffen Kristoffersen Myrvoldhaug, som fralagde seg paterniteten ved ed 25/5 1880. Se Kvillehagen ved barnets dåp. Usikker om det står Kvillehagen, det er K som lager problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Berit !Har bestemt meg for å fortsette her for å holde den røde tråden ! Dere får ha meg tilgitt hvis jeg har rotet det til for dere med flere innlegg . Ny i gamet .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fant en Kristoffer M. i ft.1900 (født 1884 ?) amtskoleelev i Bremanger . Kan denne være den du har lett etter.Tellingsår: 1900 Kommune: Eid i 14 Kommunenummer: 1443 Navn på bosted: MyklebustMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Ref. siste innlegg: Folketelling 1900, garden Myklebust i Eid kommune: Kristoffer M. Bremnes, amtskuleelev født 1884 i Bremanger. Garden Bremnes i Bremanger: Kristoffer Vilhelm Mortensen, født: 22.5.1884. Tyder vel på at Kristoffer på Myklebust i 1900 ikke er rett Kristoffer. Mvh: Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipsene !Jeg har nok fått et problem med å finne ut av Kristoff Mathias Stephensen og mine forfedre av han .Etter hva jeg har funnet ut er Kristoff Mathias Stephensen ikke med i noen folketellinger og ikke registrert noen sted annet enn i kirkebok for Eid i Nordfjord ved dåp og konfirmasjon , og i Larvik kirke da han giftet seg .Det som jeg kunne tenke meg å få vite er , hvem som tok seg av han som barn , hvor bodde han , hvem er hans far og hva gjorde han til han dukket opp i Larvik og giftet seg i 1904 ?Jeg ønsker også å vite hvor mange barn han fikk , og når og hvor døde han ? Finnes det noe skipsregister tilgjengelig som jeg kan søke på eller noe annet som jeg kan kontakte ?Andre tips på , hvor og hva jeg kan søke og lete i ?HJEEELP !!!Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan nok aldri få vite hvem som var faren hans så det må du glemme, og heller konsentrere deg om moren hans. Jeg antar du ikke har sjekket flyttelister i Larvik og Eid. Om det finnes bør det nok gjøres da det kan fortelle noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har funnet 3 mulige mødre til Kristoff Mathias Stephensen !!1 . Anne Olsdatter født 1861 , bare 17 år da Kristoff ble født ? En av fadderne til Kristoff heter Ole Rasmussen og det heter også hennes far , bosted Horn yttre . Kan dette ha en sammenheng ? På grunn av ung alder på begge to , ville ikke Steffen Kristoffersen påta seg farskapet ?2 . Anna Olsdatter født 1859 , bosted Hamre .3 . Anne Olsdatter født 1862 , bosted Myrolhaug . Myrolhaug er kun registrert i 1865 som gårdsnavn .Dette er det jeg har funnet , og håper det er noen som kan hjelpe meg videre med dette ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Angående k-en som "lager problemer" for Berit ovenfor, jeg tror det kan stå "Kirkebogen". Det passer jo også inn i sammengengen. Interessant er det forresten at han ikke har noe patronymikon ved konfirmasjonen som alle de andre studentene. Dette kan kanskje åpne for at han i folketellingen 1900 ikke står som Steffensen i det hele tatt, men bare med et gårdsnavn etter stedet han bodde/hadde vokst opp eller liknende? - Bare en tanke! Alt vel, Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Marie! Spennende å følge med på denne saken! Jeg tror nå at det var Stephen som var faren til Kristoff, selv om han avla ed på at så ikke var tilfelle. Det at Kristoff brukte Stephensen som etternavn da han giftet er nok fordi han var overbevist om hvem faren var. Og i Larvik var han så langt borte fra hjembygda at han ikke kunne risikere at noen som kjente saken med det avsvergete farskapet kom og påsto at han ikke hadde rett til å bruke patronymikonet. For Anna har nok vært sikker i sin sak, selv om hun ikke hadde dagens mulighet til å bevise det. Hvorfor Stephen ikke ville påta seg farskapet er jo vanskelig å si, men han hadde nok en viktig grunn for det. Det må ha vært tøft for Anna å bli utlagt som løgner.Lykke til med videre leting!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiDet mest sannsynlige ville jo være at det er Anne Olsdatter (f.1862) på Myrolhaug i 1865 som er identisk med Anne Olsdatter Myroldhaug, mor til Kristoff Mathias. Og hvis det er tilfellet, er hun jo en relativt ung mor, omkring 16, kanskje bare 15 år. Jeg vet ikke om det fantes noen seksuell lavalder i 1878 og hva den var, men hvis den var 16 år og Anne var 15, kan det være en forklaring på hvorfor Steffen ville fraskrive seg farskapet!?kh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. flytting. I utflyttet fra Eid står han ikke oppført, og det finnes ikke flyttelister for Larvik og Skoger i det tidsrommet. Jeg har sett litt på lysningen i Larvik og ble ikke klokere av det, men det er de rette personene som er funnet. Det sto at Inga Sofie ble konf. 4/10 96 i Skoger, og da hun giftet seg var hun noe jeg ikke klarte å se pga. en skade i papiret, men det sto noe som lignet N...erske. De fikk ikke flere barn i Larvik tom. midten av 1908, så de ser ut som om de kan ha flyttet. Vet du noe om hvor Harald vokste opp? Det er en ting jeg funderer på: hvorfor dro Inga S til Larvik da hun hadde Drammen ved siden av seg? og hvorfor havnet Kristoffer også der. Kan de ha truffet hverandre et annet sted før det (de hadde begge to samme adresse i Larvik v/lysningen). Dette blir bare spekulasjoner som vel ikke kan besvares. Du snakker om 2 personer i Drammen, kan Harald ha vokst opp der eller i Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.