Gå til innhold
Arkivverket

[#6426] Kristoff Mathias Stephensen et mysterium eller ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen. Fant en Petter Karlsen f 1870 Eiker. bosatt på Volden i Lier i 1900 tellinga, han var gift med Ei Otilie Karlsen f 1871 Drammen. Kan jo være onkelen og tanten til Harald Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Har ikke løsningen på hvem moren til Kristoff var, men i databasene til fylkesarkivet i Sogn og Fjordane her på nettet finner jeg følgende:Anne Eline Johanne Olsd. Ytrehorn, Eid Prestegjeld, født 07.08.1862. Foreldre: Ole Rasmussen og Samuline Waldemard.Anne Ingeborg Step... Olsd. født 11.07.1857 på Nes i Eid Prestegjeld. Foreldre: Ole Johnsen og Stine Olsd. Bodde på garden Myrolhaugen i 1865.Steffen Gullak Kristoffersen, født 15.12.1858 på Indre Hundeide i Eid Prestegjeld. Bodde på garden Myrolhaugen i 1865. Sjansen er vel stor for at det er de 2 som bodde på Myrolhaugen som er foreldrene. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk til alle sammen !!!Har sittet i flere timer å søkt på nettet etter Inga Sofie Johansen og Anne / Anna Olsdatter uten å bli noe klokere . Til innlegg fra Marius ! Ja merkelig er det , jeg har faktisk prøvd å variere søkene mine med gårdsnavn , etternavn osv.. , men uten resultat dessverre !! Til innlegg fra Else !! Jeg også håper/tror at Steffen er faren til Kristoffer , men som du sier av en eller annen grunn ikke påtok seg farskapet . Skulle ønske jeg bare hadde klart å finne ut hvor han bodde som barn og hos hvem , så kanskje det hadde vært mulig å få tak i en historie rundt dette ! Til innlegg fra Kenneth ! Du er nok inne på noe . Har søkt videre på dette , men finner henne ikke igjen i 1900 tellingen . Til innlegg fra Berit ! Jeg har blitt ganske ivrig etter å finne ut av Kristoff da han for meg blir mer og mer et mysterium , men er like ivrig på Inga Sofie også . Prøver som du ga meg tips om og å konsentrere meg om moren til Kristoff , Anna Olsdatter . Har prøvd dette men ikke ennå gitt resultater .Når det gjelder Harald , har jeg prøvd å få vite av min far , og det var helt uten resultat , han kan ikke huske at hans far har fortalt noe fra barndommen .Jeg har fått to navn av min far Ovidia og Petter Karlsen som bodde i Havnegade 61 i Drammen , dette skulle være tanten og onkelen til Harald , min far var der mye på besøk rundt 1931-1939 . Jeg kontaktet Drammen biblotek for manntallet og fikk bekreftet at disse bodde der i 1930 . Om de er i slekt eller ikke vet jeg ikke . Jeg har søkt etter disse , men heller ikke funnet disse . Ovida skal være født 1870 og Petter 1869 i følge Drammens biblotek . Det som min far også forteller er at Harald skal ha to søstre ved navn Borghild som emigrerte til Amerika og Solveig , mer kunne ikke min far bidra med . Han husker ikke , og så er det bare han og jeg igjen av farslekten som jeg vet om . Jeg har gjort meg mange tanker nå og er blitt ivrig etter å finne ut av dette ! Har tenkt på at Kristoff kunne ha vært i militæret i nærheten av Larvik og truffet Inga Sofie der , ja hva som helst !Til innlegg fra Magne ! Jeg har fått bekreftet fra Drammen biblotek at hun het Ovidia født 1870 og Petter født 1869 , men det kan jo hende at det er registrert feil på et av steden og at du har funnet rette personer . For jeg har prøvd å søke etter de opplysningene jeg fikk i Drammen og de ga ikke resultater .Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Bent !Steffen Kristoffersen på Myroldhaug har du nok rett i , men Kristoff er ikke registrert som barn der og har et virkelig problem med å finne han registrert noen steder . Anne var et godt tips , som jeg skal undersøke nærmere .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Jeg har sett på alderen til foreldrene til Inga Sofie , mor Severine Knudsdatter var 43 og far Johan Christiansen 42 da Inga Sofie var født , er ikke dette litt gammelt ? Har heller ikke funnet Inga Sofie i noen folketellinger , og vet ikke heller hvor hun har bodd eller oppholdt seg til hun traff Kristoff ? Er det mulig at hun har som etternavn Johansdatter ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes folk også i dag som får barn i en alder av over 40 år. Det var ikke sjelden før. Jeg har sett etter Inga som Johansen/datter og Christiansen/Kristiansen, men finner hun ikke i 1900. Jeg antar at foreldrene hennes var døde i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Du har nok rett i at de fikk barn i 40 årsalderen ! Jeg også har søkt Inga Sofie i alle de muligheter som jeg kan tenke meg . Ville tro at hun også burde vært registrert et eller annet sted under sitt pikenavn . Har også søkt moren til Kristoff Mathias i alle mulige varianter som jeg kan tenke meg , i håp om å finne Kristoff . Men heller ikke idag har det gitt resultater . Har prøvd og finne mer ut av Ovidia og Petter i Drammen , men igjen har jeg heller ikke funnet disse . Merkelig at vi ikke skal finne noen av dem , men jeg gir meg ikke !! Det ser virkelig ut til at jeg kan trenge all den hjelp jeg kan få !!Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei i dag har jeg hyggelige nyheter. Jeg lette under Strømsgodset for å finne mere om Inga og fikk full treff. Konfirmert Skoger krk. 4/10 1896 Inga Sofie Johansen Aaserud f. 11/11 81, bosted Rødskog,faren er død. Død 12/2 1885 Johan Martin Christiansen, jordeier og arbeider f. 1838 Vestby prgj., bopel Kollen u/Langum, lungebetennelse, anmerk. .... i Konnerud. FT 1900 Strømsgodset/Skoger(Vestfold)Brandteløkken, Halvorsens leiegård. Severine Johansen f. Bjørnsen og Inga bodde der. Nå vet jeg hva det sto i lysningen, NÅTLERSKE. Flyttet til Larvik i juni eller juli 1904 fra Skoger Inga Sofie Johansen f. 11/11 81, tyende og ugift. Jeg husker ikke nå når Harald ble født, men var ikke det i oktober 1904. Om det var så ble vel de 9 mnd. korte. Så var det Ingas mor: F. 17/6 1836 Skoger Levine og Syverine (tvillinger). Foreldre hmd. Knud Biørnsen Furuvold og Und Christensdt. Gift 28/12 1823 Skoger ungk. Knud Biørnsen Furuvold 29 år og pike Und Christensdt. Furuvold 25 år. Iflg. Skogerboka døde Knud i 1856 62 år gml. Innflyttet til Skoger fra Skydsmo(Skedsmo) i 1823 Und Christensdt., tj.pike. (Hun finnes ikke i 1801, så kanskje hun ble født det året.) Konfirmert 1817 i Skoger Knud Biørnsen Langeland f.(dpt?) 25/5 1795 Sigdal. Foreldre Biørn Knudsen og Dorthe Reiersdt. FT 1801 Sigdal, Krødsherad sogn, Ringnes grd.Her finner du Knud Biørnsen.Da har jeg vel glemt ekteskapet mellom Johan og Severine og dødsfallet til Knud i krk.boka.Apropo Anne Olsdatter i Eid. Hun kan ha giftet seg noen år etter at hun fikk Kristoffer, og bruker da ganske sikkert et annet navn i 1900.Her er man nødt til å lete etter giftermål i Eid etter 1878. Om hun var så ung som det ser ut som, så vil jeg tro at barnet ble satt/adoptert bort. Nå har du noe enklere å leter etter i Sigdal, Skedsmo og Vestby. For moro skyld tittet jeg i adresseboka 1912 i Oslo. der fant jeg en Chrf. Steffensen skomakersv. i Grünergd.16 Bb2. Han finnes ikke der i 1900 mener jeg. Det er vel flere med det navnet så ingen ting er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertelig takk Berit !!Du har funnet rett personer !! Jeg kontaktet alle prestegjeld i Drammen på let etter Ovidia og Petter Karlsen i håp om det var en i slekten ! Jeg fikk vite når de døde og tok da kontakt med Drammen sorenskriver i håp at det forelå et skifte , og det gjorde det . Jeg fikk idag utskrift av skiftet som inneholdt navn på søsken til Ovidia og der sto det Inga Johansen , Karoline Johansen , Ali... Johansen med barn som arvinger og de het Kristian Guldbrandsen og Magda ... , Martha Johansen . Og det stemte med det du har funnet frem til , det var deilig . Inga Sofie hadde 3 barn , Harald , Solveig og Borghild som emigrerte til New Yourk Brooklyn . Borghild fikk etternavnet Gilbert , har prøvd å søke , men ikke funnet henne ennå . Det kan være moro å få vite om man fortsatt har slekt I USA .Jeg er litt usikker på hva du mener moren til Inga Sofie heter , er det Severin Johansen eller Severin Knudtsdatter ?Til Kristoff , er litt usikker på om moren hans heter Anne eller Anna Olsdatter . Har prøvd å søke på Anne og Anna i Eid i håp om å finne en av de personene som mulige mødre med et annet etternavn , men uten resultat . Finnes adresseboka for 1912 på nettet ?Jeg må si du har gjort en skjempe jobb for meg Berit !!!Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Marie,Prøver å oppsummere litt mht etternavn:Syverine/Sørine/Severine Knudsdtr. Furuvold ville moren hett etter gammel skikk, men rett rundt århundreskiftet endret navneskikkene seg, og mange gikk over til kun å bruke patronymikon. Og som du ser står Severine i FT 1900 oppført som født Bjørnsen (faren het jo Knud Bjørnsen (Furuvold)).På samme måte bruker Inga og søstrene tydeligvis patronymikon (farsnavn) altså Johansen etter Johan Martin Christiansen, mens Ovidia er gift Karlsen (Ovidia Johansdtr./Johansen Karlsen).Severine er oppført som Johansen i folketellingen 1900. Sannsynligvis har Johan Christianssøn tatt i bruk Johansen etter sin far igjen (han het jo Christian Johansen). Som sagt, rundt århundreskiftet skjedde det litt av hvert med etternavnene til ganske mange! :-)Når det gjelder Anne/a Olsdtr./Olsen ville jeg søkt på Ann og Ols hvis jeg var deg. Anne/Anna/Ane går om hverandre hele veien... Hun kan også ha tatt mannens etternavn - hvis hun giftet seg - og kan ha brukt farens farsnavn. Er det hun som bor på Myroldhaugen i 1865 kan hun skrive seg for Johnsen (etter faren), Olsdtr., Olsen... Det er bare å søke!Håper dette var oppklarende til en viss grad! Det har vært spennende å følge søket - Berit fortjener blomst for denne!Så gjenstår "bare" slekten i Nordfjord, da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for oppmuntringen Heidi!!Jeg må virkelig si jeg er glad for all den hjelp jeg har fått !!!Det å finne ut om Kristoff og hans forfedre tror jeg kan by på en noen problemer , men gir ikke opp !!Skal søke på de alternativene du kom med !!Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå skal jeg være litt lumpen nå som alt ser ut til å gå bra for det er en ting jeg undrer på ang. Inga. Hun flyttet til Larvik sommeren 1904, og fikk barn i siste del av året. Hun må altså ha vært gravid i ca. 3 mnd. da hun flyttet, og giftet seg med Kristoffer i siste liten. Hvem er da faren. Møttes Inga og Kristoffer i Skoger våren 1904, eller??? Jeg må sjekke igjen ang. årstall på flyttemeldingen for å være helt sikker på årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Tenkte det var smart å lete etter Borghild som emigrerte til Amerika , da jeg tror emigrantene tok mer vare på sine forfedres historie ! Det jeg fant var , Borghild Steffensen født 08021908 bopel Drammen reiste med SS Stavangerfjord den 23 februar 1928 fra Oslo til New York .Tror fornavnet hennes har blitt forandret , da Borghild var vanskelig å uttale , har noen noe forslag her ?Ut i fra skiftet jeg fikk har hun etternavnet Gilbert !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Berit !!Har tenkt litt over hvem faren kunne være !! Harald var født 8 oktober 1904 og Inga og Kristoff giftet seg 21 oktober 1904 . Hadde jeg bare klart å finne Kristoff noen sted , ville det vært lettere å vite ! Tror du Kristoff hadde giftet seg med Inga Sofie om han ikke var barnefaren ? Kanskje ?Når det gjelder Kristoff , synes jeg det blir merkeligere og merkeligere og ikke finne han eller hans mor !Har søkt alt det jeg kan etter Borghild også , men uten resultater .Må si jeg synes det er en del merkelig saker som har foregått , med det mener jeg søket etter Ovidia Karlsen og Ali... Johansen uten resultat . I 1900 tellingen bor dattersønn , datterdatter til Severine Johansen med navn Kristian Gundersen og Magda Hansen men ikke deres mor ? Ali.. Johansen (død i skiftet 1955 ). Hvem er mor til hvem og hva er trolig årsak til at om de har samme mor har forskjellig etternavn ? Fant en Ovidia født 1869 som skal være riktig fødtselsår og hun het da Gundersen til etternavn ?? Dette er ikke til å bli klok av !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Berit !!Har tenkt litt over hvem faren kunne være !! Harald var født 8 oktober 1904 og Inga og Kristoff giftet seg 21 oktober 1904 . Hadde jeg bare klart å finne Kristoff noen sted , ville det vært lettere å vite ! Tror du Kristoff hadde giftet seg med Inga Sofie om han ikke var barnefaren ? Kanskje ?Når det gjelder Kristoff , synes jeg det blir merkeligere og merkeligere og ikke finne han eller hans mor !Har søkt alt det jeg kan etter Borghild også , men uten resultater .Må si jeg synes det er en del merkelig saker som har foregått , med det mener jeg søket etter Ovidia Karlsen og Ali... Johansen uten resultat . I 1900 tellingen bor dattersønn , datterdatter til Severine Johansen med navn Kristian Gundersen og Magda Hansen men ikke deres mor ? Ali.. Johansen (død i skiftet 1955 ). Hvem er mor til hvem og hva er trolig årsak til at om de har samme mor har forskjellig etternavn ? Fant en Ovidia født 1869 som skal være riktig fødtselsår og hun het da Gundersen til etternavn ?? Dette er ikke til å bli klok av !!Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Hei Marie! Har du forsøkt å søke efter Kristoff(er) Mathias med etternavn Olsen. Hvis Stephen ikke erkjente ham som sin sønn, kan han ikke ha brukt etternavnet Stephensen. Da er vel det nærmeste at han fikk sin bestefars patronymikon Olsen. Det har jeg sett før. Kanskje han tok navnet Stephensen først da han giftet seg? Hva med Annesønn, det har forekommet.Hva med Stephen Kristoffersen? Han var tydligen gift 1900 med tre fosterbarn. Hade han ikke barn i ekteskapet? Kanskje han derfor godtok Kristoff som sin sønn senere en gang, derav navnbyttet. Jeg hadde begynt med å se om Stephen hade barn i ekteskapet. I tilfelle het noen av dem Kristoffer? Hvis ikke, kunne det tyde på at han allerede hadde brukt dette navnet til en sønn, med andre ord at hade godtatt Kristoff Mathias som sin sønn. Har du forresten søkt på bare Mathias, uten Kristoff(er)? Dette var bare noen av mine tanker i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg tenkte litt mer! Har Kristoff Mathias vært en tur i Amerika og kommet tilbake?? Kanskje du skulle sjekke emigrantlistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har jeg funnet Kristoffer ?Jeg lette igjen i 1891 tellingen på Statsarkivet. Tenkte , om han var konfirmert i Eid 1892 , og dette var riktig , håpet jeg at et eller annet sted i 1891 tellingen ville han være ! Og jeg fant ?Kristofer Steffensen født 1878 pleiesøn . På hvilken gård er litt usikkert men Myklebust , Myklebostad , Myrolhaug . Det var 10 personer på samme sted og de var : Registrert i Eid Herred , tellingskrets 10 , husliste 8 .1. Ole Jonsen ( Næs , Nes ) født 1825 skomager gift med 2. Stine Olsdatter født 1817 3. Kristofer Steffensen pleiesøn født 18784. Ole Johan Olsen født 1836 Hareim gift med 5. Bente Marie Bosnedriusdatter født 1858 ytre Hol...dal . 6. Arnike Marie Olsen født 1877 født i Voss 7. Fredrikke Olave Olsen født 1878 født i Davik 8. Bernhard Olai Olsen født 1883 født i Kinn 9. Josefine Amalie Olsen født 1886 født i Skodje 10.Magnus Andreas Olsen født 1888 i Ytre Hol...dalSøkte etter Ole Jonsen i 1865 tellingen , der er han registrert på Myrolhaug gård med sine 3 døtre Karnille , Ingeborg og Anne Olsdatter født 1857 og sin hustru Stine . Myrolhaug gård finnes ikke i 1900 tellingen .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Hei MaritNår var skiftet etter Borghild Steffens. Gilbert ? Gift med hvem ? Er hun registrert i US Social Security Death Index ? Vennlig Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det var ikke skiftet etter Borghild , det var skiftet etter hennes tante Ovidia Karlsen født 1870 og ikke 1869 som tidligere oppgitt . Borghild var datter av Inga Sofie Johansen gift Steffensen som igjen var søster til Ovidia . Borghild sto i skiftet siden Inga Sofie Johansen var død i 1955 .Jeg har søkt alle de mulighetene jeg vet om , og ikke funnet henne . Hun het Borghild Steffensen ( Stephensen ) født 8 februar 1908 og giftet seg til Gilbert , mer opplysninger sto ikke i skiftet så det er alt jeg har å gå etter . Jeg ønsker veldig å finne min familie i USA !! Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei så flott at du fant han. Han bor altså hos sin morfar skulle man tro. Jeg sjekket utflytting igjen og det står klart at det var i 1904 Inga flyttet til Larvik. Ang. barn født i Drammen så tror jeg det nå finnes på film langt inn på 1900. Jeg har sjekket giftemål i Eid frem til 1900 og fant ingen Anne Olsdt. som giftet seg der, men hun har kanskje flyttet til et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !!Ja det var deilig å finne Kristoffer!!Jeg håper Ole og Stine er de rette og da vil være mine tiptipoldeforeldre . Nå håper jeg å finne hans mor Anne Olsdatter og Kristoffer fra sin konfirmasjon til han giftet seg i 1904 med Inga Sofie og hva som skjedde fra Larvik 1905 !! Jeg sjekket samtidig da jeg var på statsarkivet fødte i Larvik frem til 1911 og dette gjorde jeg også i Bragernes og Strømsø i håp å finne ut hvor Kristoffer og Inga bodde , men uten resultat .Når det gjelder Inga Sofie og flytting til Larvik i 1904 i tanke på om faktisk Kristoffer er far til min farfar Harald , er det blitt ennå viktigere å finne ut av Kristoffer sin historie !!! Vil gjerne finne Borghild ( Stephensen )Gilbert også !! Med tanke på familie i USA .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipsene Ulla !Jeg har forsøkt å søke i flere emigrantlister å har ikke funnet hverken Kristoffer eller Borghild !Det jeg glemte og nevne i innlegget før , var at jeg så på utflyttede fra Eid 1891 - 1906 og der var ikke Kristoffer registrert som utflyttet ???Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har sjekket i dåp og konfirmasjonspapirene til Kristoff Mathias og det står helt klart Anna Olsdatter som mor . Kan det være feil i skrivemåte i folketellingen , hvor det står Anne ?? Har prøvd alle mulige måter for å finne henne , men det har jeg ikke klart !Har prøvd å søke etter Kristoff i skipsregisteret for hele landet , men finner han ikke der heller .Borghild finnes i emigrantregisteret fra Oslo , og det er alt jeg har funnet på henne !Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vi har vel tatt som en selvfølge at moren lever, og det er det ikke lurt å gjøre. Hun hadde det vel ikke lett med en "barnefar" som nektet kjennskap til barnet. Det gikk nok rykte på bygda pga. det. Du bør vel sjekke om hun er død før du leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.