Gå til innhold
Arkivverket

[#6426] Kristoff Mathias Stephensen et mysterium eller ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen , takk for svarene !Nå har lett etter Anne !! Ikke finner jeg at Anne som død , heller ikke gift i Sogn og Fjordane !Tanken har vært på at hun reiste sørover og at kanskje Kristoff kom etter da han ble gammel nok . Ut i fra konfirmasjonen til Kristoff står det at Steffen Kristoffersen ved ed 25 mai 1880 ikke vedkjente seg farskapet . Anne må ha bodd der da , og ved den anledning reist ????Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Er det noen som har opplysninger om Johan Martin Johannesens foreldre. Johan Martin er født i Norderhov Prestegjeld i 1826, gift med Karoline Gjerdrum. Han var postfører i Ringebu rundt 1865 - 1875 og skal etter sigende ha flyttet til Oslo hvor han jobbet i brannvesenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Mor til Kristoff , Anne / Anna Olsdatter kan se ut til å bli vanskelig å finne , har prøvd det meste . Har gransket dåp , konfirmasjonen til Kristoff og opplysningene der står det Anna Olsdatter Myroldhaug . 1865 FT . Finner jeg Anne Olsdatter født 1857 og hennes to søstre og foreldre på Myrolhaug gård . I 1900 FT. finnes ikke denne gården lenger , og jeg finner heller ingen av personene ???Er det noen der ute som vet om Myrolhaug gård ble til Myroldhaug , det kan se sånn ut , men da burde vel noen av personene vært registrert på Myroldhaug ?? og hvorfor ble Myroldhaug oppgitt i dåp og konfirmasjon til Kristoff da ingen av de bodde der ????Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Myrolhaug var vel en plass under Myroldhaug. Kanskje plassen ble fraflyttet før 1900. I flg. matrikkelen for 1886 var det 7 bruk registrert for gården Myroldhaug med bruksnavn "Haugen". Matrikkelen finnes på RHD sine sider. Vennlig hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Takk for svaret !Har sjekket Matrikkelen for for 1886 , og der fant jeg en Ole Jonsen på Myklebostad gård ?Hvordan finner jeg ut om dette er riktig Ole Jonsen jeg er på jakt etter ???Hvorfor eventuelt lå ikke Myrolhaug under Myroldhaug i FT 1865 ??Er det riktig Ole Jonsen , hvordan blir Myrolhaug til Myklebostad ??Har sjekket skifteregister og finner ikke noe av dette der ???Anne / Anna Olsdatter er fortsatt ikke funnet !!!!Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Myrolhaug og Myroldhaug er vel samme gård, bare med to forskjellige skrivemåter (eller flere bruk med forskjellige skrivemåter). Steffen Gullak Kristoffersen, f.15.12.1858 bor på gården både i 1865 og i 1900.Ole Jonsen, f.1825 og Stine Olsdatter f.1817 bor på Myrolhaug i 1865, med bl.a. datteren Anne Ingeborg f.11.07.1857. Ole og Stine har du selv funnet igjen i 1891, du sa at gårdsnavnet var usikkert, det kunne være Myrolhaug? Om det allikevel står Myklebostad, betyr det jo bare at ekteparet har flyttet til en annen gård. Datteren Anne kan jo være død allerede, derfor bor hennes sønn (som vi må anta at han er) Kristoff Mathias der som pleiesønn hos sine besteforeldre.Tror du skal ha maksimal uflaks om ikke Anne Ingeborg Olsdatter f.1857, som bor på Myroldhaug i 1865, er identisk med Anne Olsdatter Myroldhaugen som bærer Kristoff Mathias til dåpen i 1878.Det er uten tvil den samme Ole Jonsen. Og jeg tror du har funnet Anne Olsdatter. Men å finne en Anne Olsdatter i 1900-tellingen er jo som å finne en nål i en høystakk, og så kan hun som sagt være død.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Takk for svaret !Det som har gjort meg usikker på om det har vært rette Anne Olsdatter , er at jeg sjekket både utflyttede og døde da jeg var på Statsarkivet , og jeg fant henne ikke ,og heller som boende der . Jeg fant heller ikke Kristoff som utflyttet . Kirkebøkene har skrevet forskjellige navn , med at det sto hans fulle navn Kristofer Mathias Myroldhaug ved konfirmasjonen 1892 .Du har nok rett i at det kanskje ikke går ann å ha så uflaks !!Om Anne ikke er død , og har giftet seg igjen og fått flere barn , er også dette halvsøsken til Kristoff ! En del av hans slekt ?Jeg prøver virkelig å finne ut av Kristoff sin historie .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk til dere alle som har vært med å hjelpe meg!Jeg har en samboer som også har begynt å lete etter sin slekt "Olaf Emil uten etternavn" derfor har navnet Rune Halvorsen kommet på mitt innlegg . Litt ivrige og nye i gamet derfor ble det litt feil , sorry !!Har nå gått ut fra at Anne Olsdatter er mor til Kristoff Mathias ,og funnet slekt langt tilbake i tid . Jeg fant også ut at etternavnet Stephensen går helt tilbake til 1741 på samme gård Indre Furefjerd i Hornindal Eid .Jeg vil fortsatt lete for å finne ut Kristoff Mathias sin historie fra han konfirmerte seg 1892 til han dukket opp i Larvik i 1904 og forsvant igjen !Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har fortsatt ikke funnet noe mere ut om Kristoff .Men har klart å finne forfedrene til Kristoff helt tilbake til 1600 ved søk i " Ancestry.com. "Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Fortsetter å lete etter Anne Olsdtr 1857 Kristoffers mor !Har sjekket stort sett det meste , med hjelp av kommunearkivet i Sogn og Fjordane og Riksarkivet i Bergen med fler . De finner heller ikke Anne Olsdtr som død eller noe annet ! De eller jeg finner hverken spor etter Kristoffer eller hans mor Anne ! Er hun mulig å finne ??? Har en mistanke om Bergen , siden Kristoffer oppgir dette som sitt fødested da han flytter inn i Oslo ??? Og bodde i Bergen før han flyttet til Oslo ??? Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er jo ikke usannsynlig at Kristoff faktisk er født i Bergen... Kanskje ble Anne sendt dit for å bære frem barnet for ikke å bringe skam over familien? Men jeg har lett etter ham både i listen over stemmeberettigede 1904 og 1906 og i folketellingene uten å finne ham... Ikke godt å si hvor han gjemte seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Heidi !Kristoffer må ha gjemt seg godt!Hvorfor i all verden skulle Kristoffer oppgi Bergen som sitt fødested og bosted da han flyttet til Oslo 2 juli 1907 , da kone og barn bor i Larvik ???? Kristoffer oppgir ved vielse , fødested Eid , gård Myroldhaug og far Steffen Kristoffersen .Vet noen om det er mulig å få sjekket om han bodde i Larvik i 1904/5 i Sigurdsgate 8 som oppgitt i dåpen til hans sønn Harald 29 jan.1905.??? Har prøvd kommunearkivet i Larvik , fikk til svar der var det bare rot ?? Om han bodde der , hvorfor flytte til Bergen alene ???Marie Stephensen !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Ny tanke : Om Kristoffer var dattersønn til Ole Jonsen og Stine Hansine Olsdatter som antas , ville det ikke være naturlig å oppgi dette i 1891 tellingen istedenfor å skrive pleiesønn , som de har oppgitt ???Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har kanskje funnet mor til Kristoffer Anne Olsdtr 1857 , på gifte i Bergen . Hun var ikke død , men giftet seg i Bergen med Bernt Peder Andreas Olsen Hamnen , fødested Daviken 12 april 1891 . Har ikke funnet han noen steder annet enn å gifte seg med Anne Olsdtr . Finner ingen av de senere heller . Noen gode forslag ??Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flott at det går fremover med deg. Mener du at Bernt er født i 1891 eller gift i 1891. Om det er fødsel er han vel ung synes jeg. Om det er giftemålet så kan jo det forklare hvorfor Kristoffer reiste til Bergen. Kanskje moren var syk eller noe lignende. Apropo Larvik så sto det at de bodde i Sigurdsgt. da de fikk sønnen. Fortsatte Kristoffer å leve sammen med kona etter han var i Bergen? Eller er det her snakk om at kona ikke ble med pga. små barn eller skilsmisse? Jeg har falt litt av lasset i det siste da det har vært så mye her. Heisan, han reiste til Bergen i 1907 sa du, da ble jo moren 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Anne og Bernt giftet seg i 1991 . Kristoffer fortsatte og leve sammen med Inga Sofie da han flyttet til Oslo i 1907 . Kristoffer flyttet fra Bergen i 1907 , mens Inga Sofie flyttet fra Larvik i 1907 .Hvor Anne og Bernt bodde etter at de giftet seg i 1891 har jeg ikke funnet ut , har lett masse !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner to Bernt Olsen døde i Bergen etter 1912: En i 1917, en i 1949. Ingen Hamnen. Men over 100 Anna/e Olsen... Nesten håpløs å lete på nettet i den databasen med slike navn, for det står ikke fødselsår.Fant en Bernt Olsen fra Davik begravet i 1894, men det står at han er ungkar og gulsmedsvend f. 1859.Og så fant jeg: Død: 0408 Begr.: 0808 Anna Olsen ægte Bagersvend Bernt Olsen f. 0512 i 1903 Bergen Adr. Sydnæsgaden 7a 1904 JK.KAN det være en datter av Anna og Bernt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Heidi !! Jeg skal prøve å lete på barn av Anna/e og Bernt ! Jeg sjekket på riksarkivet og der fant jeg ut , Bernt Peder Andreas f.1862 ikke er registrert som født/døpt , fant han som konfirmert i 1876 i Davik , og der sto det som fødested "Henøen er i Gloppen" ??? . På vielsen til Anna/e og Bernt i 1891 sto det bosted Daviken . Tenkte om jeg fant Bernt , ville jeg kanskje finne Anna/e og Kristoffer .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har sjekket Sydnæsgt 7a , og det er desverre ikke rette personer , jeg fant en Anna Ingeborg Olsen død 1924 i Bergen .Kristoffer og Anne har absolutt vært vankselige å finne .Har tenkt på om Anne og Bernt har kun reist til Bergen bare for å gifte seg , får ikke dette helt til å stemme . Fant en Anna Olsdatter i FT 1891 i Bergen som kom fra Eid og født 1857 ,adresse Ytre Markei 41 , hun var kokkepige . Er det noen som vet datoen for FT 1891 Bergen ??? Anne giftet seg 12 april 1891 .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det betyr vel at hun forsørges "ene og alene" av mannens inntekter som fløttmann. Og en fløttmann frakter vel passasjerer over fjorden for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,Bernt er å finne som fireåring på Henøen i Davik prestegjeld og Rugsund sogn i 1865. Han er sønn av Ole Hansen (31) og Ragnilde Pedersdatter (28), har en eldre bror Hans (9) og lillesøsteren Pernille (2). Besteforeldrene er Hans Olsen (64) og Pernille Kristiansdatter (62). De har også barna Kristen (21) og Brite (28). Det skulle gi en pekepinn til hva Bernts barn kunne hete...Hans gifter seg med en Marthe Rasmusdatter, de bor fortsatt på Henøen i 1900, med fire barn: Ragnhild, Ole, Jørgine og Hanna. Det er tydelig at Hans har overtatt farsbruket på Henøen, for Bernt er ikke å se verken i Davik, Eid eller Gloppen (og Henøen er jo ikke i Gloppen, men Davik)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.