Gå til innhold
Arkivverket

[#6426] Kristoff Mathias Stephensen et mysterium eller ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: En Pernille Olsdatter Henøen f.15.06.1867 i Davik er tjenestejente hos politimester Follestad på Erikstad i Trondenes (Harstad byggekommune). Antagelig lillesøsteren til Bernt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for hjelpen Heidi og Erlend !!Det ser ut som om du har funnet de rette !Det som for meg synes merkelig er når endelig fant Anne Olsdatter som gift , ble de borte igjen , som Kristoffer .Anna Olsdatter som ble funnet i FT 1891 var ikke gift , og det kan jo stemme , når tellingen var 1 januar og hun giftet seg 12 april .Hvem kan det da være som forsørget henne i 1891 så lenge hun ikke var gift ????Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hun var jo kokkepige hos Knud og Marte Margrethe Knudsen i 1891. Han var fløtmand og det ser ut som han lønnet/forsørget både sin kone og to tjenestepiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge matrikkelen for 1890 bodde det karer ved navn Bernt Olsen på disse gårdene i Sogn: Nes i Sogndal, Fursæter i Askvoll, Vaardal i Ytre Holmedal, Haaland i Ytre Holmedal, Selberg i Indre Holmedal og Lunde i Stryn. Du kan jo sjekke om en av dem er dine i FT 1900!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Stillingen til Bernt då han gifta seg var "gaardmand".Slår du opp på garden Havnen i Davik på 1900 telgjinga finn du Bærent O. Havnen.Han bur saman med dotter Petra f.1887 og son August f.1890.Under sivilstand står det "s" på Bernt. Eg veit ikkje kva det tyder, skild kanskje? Anna Olsen finn du i Bergen som "Tjenestepige hos Fru Knudsen." Sivilstanden hennar er "g", men ho bur ikkje saman med nokon mann. I 1900 teljinga er Anna rett nok førd opp med fødestad "Førde Søndfjord",men fødselsåret er 1857,og ho bur framleis i ytre Markevei som i 1891 teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertlig takk for hjelpen til dere alle !Bærent O. Havnen i FT 1900 på gården Havnen i Daviken er rette mann !! Anna Olsen er jeg fortsatt usikker på , men noe rart er det , som det har vært med Kristoffer . Jeg sitter inne med mange spørsmål , hvorfor gifte seg med en man som det ser ut som Anna ikke har bodd sammen med ??? Anna oppgir Daviken som bosted i 1891 når hun gifter seg ??? Er det Anna Olsen som bor i Ytre Markevei , kan det jo se ut som om hun har bodd der i tidsrommet 1891 - 1900 ??? Dette er ikke lett å forstå seg på !!Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei!Det er vel ikke sikkert at den Anne Olsdatter som gifter seg med Bernt Olsen i 1891 er 'din' Anne? Enda mer tvilsomt er det vel at hun er identisk med den Anne Olsdatter som bor i Ytre Markevei, hvis det er den samme som bor der fra 1891 til 1900. Men denne sistnevnte Anne kan jo selvfølgelig være 'din' Anne, men det forklarer jo ikke hvor mannen hennes er i 1900. På sjøen, kanskje?En annen mulighet er jo også at Anne i 1891 og 1900 er to forskjellige, men at i alle fall hun i 1891 er 'din', med rett alder og rett fødested.Men dette hjalp vel ikke så mye, akkurat... ;-)Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Kenneth !Er ganske sikker på at det er riktig Anne som gifter seg med Bernt i 1891 . Har sjekket kirkebok ved fødsel til Anne og det er kun en som heter Anne Ingeborg Stefine født 1857 i Eid og far med Ole Johnsen , som også står i kirkeboka ved giftemål med Bernt .FT 1900 bor Bernt på Havnen gård i Daviken , uten Anne , og har da navne Bærent O. Havnen . Har sjekket dette også og funnet ut at det ser ut til å være den riktige Bernt som Anne giftet seg med . Når Anne og Bernt giftet seg , giftet Bernt seg for annen gang og hans første kone skal være død , hans første kone het Oline Abelsdtr f 1861 . FT 1900 bor Bernt sammen med sine to barn fra første ekteskap .Det faller seg litt merkelig at Fru Knudsen skal ha en tjenestepike ved samme navn Anne Olsdatter f 1857 i FT 1891 og FT 1900 og kun med forskjellig fødested ??? , og hun ikke bor sammen med sin mann ???Jeg blir glad for alle forslag som måtte komme !!!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har prøvd å lete etter en Anna Olsdatter født 1857 Førde Søndfjord , har ikke funnet noen . Fant ut at Søndfjord var et vel brukt navn i nærmiljøet til "min" Anne , og Førde ble også brukt til gårdsnavn i Daviken .Siden jeg ikke finner noen annen , så er det kanskje " min Anne " ?????Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Ny oppdagelse !Kristoffer har blitt borte igjen fra Oslo i 1919 , og med seg tok han en ny kone ved navn Gudrun Marie Stephensen født 1889 fra Drammen , og da han forsvant ble min farfar " Harald "igjen i Oslo bare 15/16 år gammel . Før Kristoffer forsvant fikk han en sønn til som ble kalt Christian født 16 juni 1919 .Min far har aldri hørt om at skulle hatt en onkel ved navn Christian , og denne Christian er jo født bare 11 år før min far ble født . Det kan faktisk ha kommet til flere barn etter dette også , siden den nye konen var bare 31 år da Christian ble født .Skal si min far ble overrasket , da han fikk vite dette . Min far har aldri truffet sin farfar "Kristoffer"???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Har blitt mer og mer sikker på at det er samme Anna i FT 1891 og FT 1900 i Bergen .Hva kan da være en forklarlig grunn til å ikke bo sammen med den man gifter seg med ???Kristoffer har jeg heller ikke funnet ennå fra 1891 - 1904 .Ingen funn av Anne har kommet nærmere Kristoffer . Blir usikker på om det faktisk er moren ????Det er heller ingen bekreftelse på noen steder at foreldrene til Anne Olsdtr var besteforeldrene til Kristoffer ???Et eller annet sted må jo Kristoffer ha vært i FT 1900 ??Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Var det ikke noen som skrev i et innlegg her at Bernt i 1900-tellingen var skilt? Da må jo nødvendigivs Anne være det også, selv om det ikke står spesifikt i tillingen...At du har funnet rett mor til Kristoffer er det vel ingen tvil om. At du ikke har funnet ham sammen med henne er jo ikke noe mysterium akkurat. På den tiden var vel barna 'ute av redet' mye tidligere enn dagens ungdom, rett og slett fordi det sjelden var like 'lønnsomt' å bo hjemme som det er for dagens ungdom.Men han finnes sikkert i 1900-tellingen et sted. Men både skrivefeil og navnebytter og annet kan gjøre det vanskelig å identifisere ham.Du finner ham nok til slutt!kh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Marie, eg har ikkje lese alt du har her så veldig nøye, men historien er spennande og eg håpar du kjem i mål.Har du funne ut noko om når den påståtte far til Kristoff(er) døydde? Både skifteretten og dødsfallprotokollen til lensmannen kan inneholde opplysningar om arvingar. Sjølv om Kristoffer ikkje skulle vere nemnd, er der gjerne namn som kan føre deg fram til nolevande folk som kan gje deg tips? Det er utruleg kva mange veit og kan fortelje når ein får "varma dei" litt, og det kan leve folk enno som veit litt om dette, særleg dersom det var ein skandale i si tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tips og innspill !Er enig i at Kristoffer må finnes et sted i FT 1900 , og jeg mener å ha prøvd alle tenkelige måter å skrive navnet hans på . Finner han ikke , hadde jeg bare funnet han og Anne og fått en eller annen forbindelse mellom de to , så vet jeg helt sikkert at Ole Johnsen og Stine Olsdatter er hans besteforeldre .Skal prøve å finne ut når Kristoffer påståtte far døde , og se om jeg kan finne et skifte !Når det gjelder nålevende slektninger å spørre , kan det se ut som om det er bare min far og meg igjen , som jeg vet om . Jeg er ikke så gammel , men har mistet alle de nærmeste i ung alder , og min far var enebarn .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Nå kan det se ut som om jeg virkelig kan trenge hjelp . Det kan vise seg at Kristoffers far var spanjol . Ryktene i Eid sier , det var en Spansk båt som kom til Eid , med masse spanjoler og en av de skal da være hans far . Hvordan skal jeg gå frem nå , med å finne båt og mannskap ???? Steffen Kristoffersen snakket kanskje sant den gangen når han nektet farskapet ????Marie Stephensen !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marie. Nå er det etter hvert blitt umulig å følge med da det har blitt så mye frem og tilbake og lite oversiktlig etter hvert. Kanskje du skulle legge inn emnet på nytt som f.eks. nr. 2, med et kort sammendrag av fakta så langt. Apropo spanjoler så har jeg hørt det var portugisere som forliste på Vestlandet et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.