Gå til innhold
Arkivverket

[#6439] Snellingen i Jevnaker


Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

I 1801 bodde Ole Paalsen, 50 år, og hans hustru, Kari Mortensdatter på Snellingen sammen med sønnen Hans, 13år, og en tjenestepike. Ole og Kari giftet seg i Jevnaker kirke i 1784, og fikk sønnen Peder like etterpå. Han døde før han fylte ett år, og Hans ble født i 1787. Ved alle ovennevnte kirkelige handlinger, ble bostedet oppgitt å være Hellandseje, men denne gården kan jeg ikke finne. Vet noen når de kom til Snellingen og hvor de kom fra? På forhånd takk. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellandseie burde være en husmannsplass eller lignende under gården Helland. Noen slik gård finnes tilsynelatende ikke på Hadeland, men i Lunner er det en gård som heter Helgeland. Iflg. O. Rygh er uttalen av gårdsnavnet noe slikt som "Hælland". Derfor er nok det den rette gården. Den ligger ca. 5 km nord for Roa st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Kirsten. Kan nok ikke hjelpe deg med akkurat det du spør om, men kanskje det jeg har alikevel kan være til litt hjelp? Knut har kanskje rett med garden Helgeland, uttales:"HÆRLAND". Jevnaker og Lunner var ett kirkedistrikt den gangen, så Jevnaker Kirke var nok den som ble brukt. Garden Snellingen slo jeg opp på i Norske Gardsbruk. Det er en gammel finneplass på Harestua,Lunner. Flere nåværende eiere som du kan få navnet på om du vil, kanskje det er slektninger av deg? MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

eiere av Snellingen fra 1975 er: Anne Snellingen Bye,Oppåker - Trond Eriksen,Disenå - Anne Lise Stokkerud,Jaren - Per Snellingen - Turid Skard, Bekkestua - Stein Eriksen,Grorud -Dette er informasjon fra Norske Gardsbruk, håper du kan få kontakt med noen av dem. Lykke til. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Jacob Desserud

Til innlegg 1: Ole Paulsen f Råstadstue, dp 11.5 1755, d Snellingen 25.6 1831, '80 år' ! gift fra Helgelandseie? 25.7 1784 med Kari Mortensd f Bratholt dp 15.4 1754 d Snellingen 6.11 1837, '84 år' ! Oles foreldre var Paul Mikkelsen Flatlastue 1721-96 gm 1750 Gudbjør Olsd Råstad 1722?-1807; De var husmannsfolk under Flatla + evt nabogarder i Lunner. Karis forelde var Morten Hansen ca 1716-97 døde på Helgeland gm 1751 Ingeborg Larsd Brattholt, dp fra Brattholt 1721, d Holteie 1773. De bodde trolig i Brattholt, Toso (i Jevnaker), Hallum, Holteie - og kanskje andre steder i Lunner. Jeg har bare funnet de to barna som nevnes i innlegget. Hans Olsens etterkommere var på to av Snellingenbrukene (br.nr 64/2 og 64/3) i 1904. Helland-Hellandseie var den vanlige skrivemåten for Helgeland-Helgelandseie på 1700-tallet. Helgeland ligger rett nord for Flatla. ---- Ole og Kari har kommet til den ene Snellingengarden mellom 1787 og 1801. Så vidt jeg kan se var de ikke i nær familie med forrige bruker der - Peder Andersen. Jeg har også oversikt over enkelte av Ole og Karis besteforeldre og oldeforeldre - men ikke bevis for at noen var av finneætt. Du kan lese litt om Snellingen i Årbok for Hadeland 1968 s 69ff, forfatter av artikkelen er G. Knutsen.Per Jacob Desserud per.desserud@smr.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.