Gå til innhold
Arkivverket

[#6440] Når døde Daniel Larsen, f. 1825?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne eksakt dødsdato for min oldefar Daniel Larsen? Det jeg vet er at han døde i Lofoten eller på vei dit. Jeg har funnet at han døde i tidsrommet 15.9. 1884 og 30.6.1885, men jeg finner han ikke i kirkebøkene. Jeg har forstått det slik at personer som druknet og følgelig ikke ble begravet, ofte er utelatt i kirkebøkenes dødsfallslister. Er der noen dødsmeldingslister for de forskjellige sogn som man kan finne det? I tilfelle: Hvor finner jeg dem? Jeg håper at noen kan hjelpe meg med dette? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Daniel Larsen døde den 15.1.1885, sammen med 4 andre. Opplysninger fra kirkeboka i Rødøy: Inderst Elias Andreas Samuelsen, Gjerøyhavn, 24 år. Ungkar Edvard Bernhard Pedersen, Gjerøy, 22 år. Ungkar Saras Olai Johan Pedersen, Gjerøy, 21 år. Husmann Lars Hansen, Gjerøy, 35 år. Gårdbruker Daniel Larsen, Melfjordbotn, 60 år. Merknad: Omkom i Vestfjorden omlag ei mil fra maalet, Nufsfjord. Ingen attfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

TILLEGG FRA RØDØY: Om dette forliset kan det leses om i årbok for Rødøy nr 3, den som kom ut 1995. Side 111 og 111, etterskrift i en artikkel om lokalhistorikeren Olav Svenning, skrevet av Kolbjørn Lorentzen. Denne bok er enda til salgs fra Kulturkontoret i Rødøy. Se kommunens hjemmeside. Med hilsen JMA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Johan Martin. Hjertelig tusen takk for svaret. Det var godt å få det klart, men hvorfor fant ikke jeg det i oversikten for døde? Jeg må ha sett forbi et eller annet. - Det er godt med Rødøy-fjæringer som kan dette! Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Johan Martin. Jeg beklager at jeg ikke oppdaget det siste innlegget ditt før jeg hadde sendt avgårde mitt svar. Det kan av og til gå litt fort i svingene. Den boken skal jeg be henne (kultursekretæren) sende meg med en gang. Takk igjen! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.