Gå til innhold
Arkivverket

[#6447] Karl August Ljungqvist.


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei!Min manns oldefar Carl August Ljungqvist f.14/11-1868,kom til Norge som 15-åring.Han er født i N.Vånga ved Skøvde i Skaraborgs læn. Mor var Sara M. Abrahamsdotter f.25/9-1843 i Markafors(hun bodde i Sverige). Carl giftet seg i Veste Aker den 3/3-1895 med Oline(Lina)Olsdtr. f.2/8-1874 i Eidsberg. Han ble møbelsnekker og fikk medalje i gull under Norgesutstillingen i 1914 i Cristiania,tror han fikk den for de fine skattollene sine.Vet lite om akkurat hans virke, men skulle det være noen som vet mere om ham,skulle jeg satt stor pris på å få vite det.Vet han bodde i Christiania til ca.1896-97,for i 1897 ble hans første barn født i Eidsberg,fikk 5 barn til.Min manns morfar var Oscar Ludvig Frydenlund f.4/10-1901.Frydenlund,fordi de tok navnet etter gården Frydenlund i Trømborg,der Olines foreldre bodde i hvertfall ved 1900-tallet(ft-1900).Tror de kom til Frydenlund i 1914 etter å ha bodd på Bratfoss i Eidsberg kommune. Er det noen som kan forklare meg hvor den gården ligger i Eidsberg.Ljungqvist døde i 1956-88 år og Oline i 1958-84 år.mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

RETTELSE CARL KOM TIL NORGE SOM 22-ÅRING,ETTER AV- TJENT MILLITÆRTJENESTE I SVERIGE. GIKK I SNEKKERLÆRE I JØNKØPING ELLER LINKØPING. FIKK TO MEDALJER EN I 1914 CHRISTIANIA OG 1934, TROR DET VAR I BERGEN. HAR FÅTT VI AT MOREN UTVANDRA TIL AMERIKA,FIKK FOSTERMOR (VET IKKE HVEM,MEN HADDE EN FOSTERSØSTER EMILY).MVH GITTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Min bestefars halvsøster ble gift ca. 1900 med en Aksel Ljungquist, f. 25.2.1879 i Østre Aker. Jeg har notert hans forelsre til å være Jan August Ljungquist og Amalie Marie Petersen. Finnes det noe slektskap?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Hei Kjell.Vi har aldri hørt at min manns oldefar hadde søsken,men en kan jo aldri vite.Vår Carl snakket bare om sin fostersøster. Hva heter din bestefars halvsøster,så kan jeg spørre meg litt for.Vi har en tante på 76 år som husker mye om Carl August Ljungqvist. Ljungqvist var et veldig brukt navn i Sverige på den tiden. mvh Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei, igjen! Min bestefars halvsøster het Christiane (f. Øvre Eiker i 1874). Du finner familien i Pilestredet i Krsitiania i 1900. Aksel Ljungquist var rørlegger; Christiane drev strygeforretning sammen med søsteren Nilsine. Aksel Ljungquist emigrerte til USA (Boston) i 1901, kona og sønnen fulgte etter i 1904.I USA kalte familien seg Youngquist.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen!Har undersøkt saken nærmere, og vi tror at disse Ljungqvistene ikke er i slekt. Fant en Aran?(Aron) vilhelm Ljungqvist gift med Anna Amundsdatter den 15/7-1894 i Paulus Menighet i Oslo (familisearch.org). Er det noe du kan bruke? mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kan ikke se at noen har svart på hvor Brattfoss og Frydenlund ligger. Jeg håper at jeg kan være til litt hjelp. Brattfoss ligger innover mot Trømborgfjella, en snau km fra grensa mot Rakkestad. Frydenlund lå i følge FT 1900 under gården Lunde, sannsynligvis bare ei tomt. Lunde-gårdene ligger rett øst for Trømborg kirke og grenser mot Fjella. Jeg tipper at Frydenlund lå/ligger? litt nord for Lunde-gårdene. Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Halvor.Takk for hjelpen. Nå vet jeg akkurat hvor du mener. Pussig nok var jeg veiene forbi der i sommer. Jeg har akkurat begynt å samle informasjon, så mye som jeg kan, før jeg virkelig setter igang med slaktsgranskningen.Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen!Det var ikke Norgesutstillingen i 1914, men Verdensutstillingen. Fikk i dag vite at han leverte møbler til Husfliden i Oslo, spesielt skatoll, store skap og bord. Han fikk den engelske-syken når han var liten og snekret møbler til seg selv også, slik at han kunne sitte fint med bena i gulvet. Er det noen som kjenner til hans virke.Han ble viet 24/7-1897 på byfogdens kontor i Christiania med Oline Kristiansen f 2/8-1874 i Eidsberg. Vielsen i første innlegg er feil!!!!. Deres forlovere var snekkermester Johan Martin Pettersen og snekkermester Hans Peter Arnesen og jeg går utifra at disse var norske. Er det noen som kjenner til disse herrene.Oline og Carl August Ljungqvist endte sine dager på Fossum (eldresenter) i Trømborg. Har et stort ønske om å få vite noe mer om hans møbelvirke, kanskje det er noen som vet om noe lektyre eller navn på noen som driver med antikke møbler osv.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen!Dette blir mye fram og tilbake.Jeg sitter med kopi av vielsesattest datert 18/11-1897 og som viser tydelig at det ble foretatt en vielse den 24/7-1897 mellom Carl August Ljungqvist og Oline Kristiansen. Fikk i dag brev fra statsarkivet hvor det står at de ble viet i Vestre Aker den 3/3-1895, Navnene som ble brukt var Karl Gustaf Ljungkvist og Karoline Olsdatter. ( Olines far het Kristian OLsen).Det står videre at Carl er født i 1872,dette stemmer ikke med dåpsattesten,jeg har. Hvor mye kan jeg stole på at informajonen om vielsen fra 3/3-1895 er riktig?.Denne opplysningen fant jeg også på IGI selv men antok at den var feil siden vielsesattesten viser noe annet. Det rareste er at i Spydberg sogn,kirkebok I-8 er det registrert vielsen for 24/7-1897. Deres første barn er født i 1897 i Eidsberg og barn nr 2 i Spydberg i 1899, så dette blir en hard nøtt å finne ut av. Er det noen som sitter med kirkebøker fra disse sognene slik at det er mulig å få sjekket dette.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg synes det ser ut til at en person som het Carl August Ljungqvist gifta seg både i 1895 og 1897. De mest sannsynlige forklaringene på hva som er skjedd er: 1. Karoline Olsdatter døde, og Carl August gifta seg opp igjen med Oline Kristiansen. Jeg mener det er lite sannsynlig at Karoline og Oline er samme navn. 2. Carl August som gifta seg 1895 og Carl August som gifta seg 1897 er ikke samme person. For meg ser det ut til at alternativ er mest sannsynlig, men da må en finne dødsfallet til Karoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei HalvorJeg har tenkt dine tanker selv.Da jeg fikk brevet fra Statsarkivet i Oslo,stusset jeg over fødselsdato på Carl. Jeg vet med sikkerhet at han er født i 1868, da dette står i hans dåps- og fødselsattest. I brevet står det også at det var første ekteskap for begge.(iflg. kirkebok fra Spydeberg).Min Oline Kristiansen døde 27/5-1958. Carl og Oline ligger begravet sammen med to av sønnene sine i Trømborg. Er det noen som kan hjelpe med dødsfallet til Karoline Olsdatter? Min Oline er født 2/8-1874 i Eidsberg, datter av selveier Kristian Olsen og hustru Johanne Marie Svendsdatter. Carl døde 18/11-1956 i Trømborg Oline døde også i Trømborg som ligger i Eidsberg.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei ElseDisse navnene er jeg fullstendig klar over.Jeg har vært borti mange rare skrivemåter når det gjelder ham. I hans utdrag av fødsels- og dåp er han registrert som Klas August så jeg holder alle dører oppe. Når det gjelder etternavnet har det her i Norge blitt brukt både Junkvist,Jungkvist, Junqvist, Ljungkvist MEN RETTER SKRIVEMÅTE ER LJUNGQVIST. Det har nok vært vanskelig for oss nordmenn å skrive riktig på den tiden. Etter hva jeg har forstått av folketelliger, var det så som så med rettskrivning. De gikk vel heller etter ordlyden. Så dette er litt vanskelig når jeg prøver å få fatt i mest opplysninger om ham, noe vet jeg jo selvfølgelig. Skulle så gjerne vite mer om ham. MVH Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

ET LITE PS!I vielsesattesten er Klas August Kullberg registert som fosterfar, så det kan hende presten har surret litt. Kopien av fødsels- og dåp er skrevet for hånd i 1931. Så denne har han fått tilsendt senere, for han er jo født i 1868 i Sverige. mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.