Gå til innhold
Arkivverket

[#6449] Sorenskriver i Ullensaker 1811-14?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Sorenskriveren 1811-1814/5 var Joh. Koren, men han bodde på Hovin fra 1801. Han bygslet Haug fra 1808-1814, og gården ble fogdegård fra 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Ut fra det som står i Bygdeboka bII s. 163: Hans Kristoffersen Ile bygsler gården i 1787, g. m. Torger Haugs datter Anne sofie, de dør hhv. 1804 og 1805 (42 og 48 år gml).....Efter foreldrenes død brukte antagelig barna gården 2-3 år, inntil Sorenskriver Johan Koren i 1808 får bygsel på den, (nevnt foran...) og bruker gården til 1814. Deretter ble gården overtatt på bygsel av Ole Iversen Bjerke, som ble her til og med 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk flittige Laila! Grunnen til at jeg spør om dette er et mysterium som jeg ikke ser noen ende på foreløpig. I et notat jeg har funnet står det at husmannsdatter Marthe Andersdatter fra Hurdal fra hun begynte konfirmasjonsforberedelsene i 1811 (konf v 1812) og til 1814 var tjenestepike hos Sorenskriveren på gården Houg i Ullensaker. I 1865 er det Foged Paul Juel Stub (44 år f i Ullensaker) som bodde på Haug. Marthes datter Maren var i 1847 tjenestepike hos Christian Stub på Sjursøya i Oslofjorden (det nåværende oljeanlegget), og Stub'er er blant deres barns faddere. Så det synes å gå en linje fra gården Haug i Ullensaker til Stub brukes som mellomnavn på Marthes barnebarn i 1896. Det tyder på at ENTEN hadde familien Stub en tilknytning til gården Haug før de overtok den, ELLER Marthes familie bakover hadde en eller annen tilknytning til Stub-familien. Et ytterligere problem er hvorfor det snakkes om sorenskriveren på Haug FØR Haug ble sorenskrivergård... Det nevnes ikke navn, men det må jo være Koren. Kanskje det er en forbindelse mellom familiene Stub og Koren? En del av de opplysningene jeg er på jakt etter gikk nok tapt da kirkebøkene for Eidsvold brant opp i 1877...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Per Håkon! Det hendte at barn ble "oppkalt" også med "etternavn" fra en person som hadde betydd mye for en av foreldrene. En jeg fant var oppkalt (med "etternavn") etter huslegen som reddet livet til faren. Så noen familietilknytning behøver det strengt tatt ikke være.Nå har jeg ikke sjekket Ullensaker Historie (en egen bokserie utenom bygdebøkene). Jeg skal se i dem når jeg kommer hjem, om det står noe mer der. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Enig i det - det behøver ikke være noen slektsforbindelse. Men det er en viktig tråd fordi det er et bryllup som det ikke har vært mulig å finne, som gjør at jeg må prøve å identifisere en person ad omveier. Og det er ikke så enkelt. (PS: jeg har sendt Pearl en mengde ting jeg har funnet, men samtidig har jeg visst klart å blokkere mailforbindelsen hennes (full mailbox?). Vi holder kontakten, mne det ble etterhvert for mye å ta alt via DA-forumet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Per Håkon! Jeg har nå myst i Ullensaker Historie 1660-1840, og navnene Koren og Stub er nevnt i indexen uhorvelig mange ganger begge to. Forelslår at du, siden du bor i hovedstaden, fyker til Deichman og ser i bøkene der! Bøkene finnes også på Riksarkivet. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Laila. Tenkte du var litt nysgjerrig, så jeg vil bare oppdatere deg. Mitt problem har vært å bevise at Marthe Christiansdatter som dør 24 år gammel på Sagene i 1853 er identisk med Maren Helene Christensdatter (datter av Marthe Andersdatter). For å bevise det må jeg vise at Maren Helene, i likhet med "Marthe", har en forbindelse med Stub, og Stub med Koren. Jeg har ikke sjekket Bygdebøkene som du anbefalte ennå, men hva fant jeg ikke på FamilySearch: Paul SCHONEVIG STUB KOREN Sex: M Event(s): Birth: 3 Apr 1794 Fjelberg, Rogaland, Norway Parents: Father: Ulrik Wilhelm KOREN Mother: Maren LORENTSE STUB Så Koren og Stub-familien er inngiftet. Akkurat det jeg trengte! Selvsagt må dette kryss-sjekkes, FR er ikke helt å stole på, men dette er i allefall lovende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.