Gå til innhold
Arkivverket

[#6455] Oppslag i bygdebøker Nordhordaland


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Har du en eller flere bygdebøker for Lindås på skrivebordet? Kan du gjøre et oppslag for meg... (Det er noen uker til bøkene er ledig på biblioteket, men jeg skal låne dem om en stund) Jeg er ikke lokalkjent, så om det treffer med gårdsnavn og sogn, får vise seg.a) Myking eller Lygra eller ingen av stedene: En mann Jan Jansen Træland. Han er (?) døpt 28.05.1768 i Lindås. Vielse: 01.07.1798 på Lindås med Kari Hansdtr. Riise. Et av barna er Martines Jahnssøn Riise, døpt 1804. Spørsmål: hvem er foreldrene til Jan Jansen Træland?b) Dette er i Lygra: En kvinne med navn Johanne Iversdtr. Sletten, døpt 06.01.1767 i Lygra. Far er Iver Erichsen Sletten, døpt 1740. Mor er Britha Johansdtr. Spørsmål: Hva er morens gårdsnavn (fødested)? I kirkeboka står det et halvt leselig navn: "K...holmen".c) Dette er i Hosanger eller Alenfit eller Lindås: En mann med navn Helje Arnesen Veraas, døpt 11.03.1757. Far er Arne Semb. Spørsmål: hva er Arne Sembs farsnavn, og hvem er mor til Helje Arnesen Veraas?(Henviser til siden http://home.c2i.net/AKHalleraker/mormor.htm)hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Det blir vanskelig å hjelpe deg fordi Træland, Riise og Veraas er i Lindås sokn som der ikke er utgitt bygdebok for. Håper selv at den også kommer på lik linje med alle de andre sognene som Lindås har utgitt. Seim som nevnes er ugitt i 2 bøker, Alenfit 1 som ikke er tilsalgs lenger og Alenfit II etter 1801 som dekker Seim sokn etter 1801.mvhJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Jeg kan kun svare på ett av dine spm. Em. Jan Jacobsen Træland gifter seg i 1752 med Anna Sjursdatter Skotsund, disse to døper sønnen Jan den 28 mai 1768. Anna var født ca. 1728 og datter av Sjur Olsen Hofland (1690-1739) og kona Borni Ellingsdatter (1692-1755) K...holmen som du sør om kan være Kirkholmen i Lygre sogn uten at jeg kan si dette sikkert. Mvh. Kenneth B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Så hyggelig at dere kunne svare meg på dette, om enn delvis. Jeg ser også fram til at bygdeboka for Lindås blir utgitt. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.