Gå til innhold
Arkivverket

[#6458] "Utsjok og Enares lapper" ??


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Johannes Brandt-Rantzau Thorsen , født i Fredrikstad 4.8.1836, var bl.a. distriktslege i Tana og senere distriktslege i Oddernes, Kristiansand. I 1874 fikk han av den russiske keiseren St. Staninslaus-ordenen av III. klasse for "opofrende og uegenyttig Lægevirksomhed Blandt Utsjok og Enares lapper". Er der noen som kan fortelle meg hva "Utsjok og Enares lapper" egentlig betyr? Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Stora Enaresjøen/Inari ligger jo i rett linje sør for Tana og på veien dit så ligger også Utsjoki. Det må jo bli i hans virke i Tana han har kommet i kontakt med desse folkeslaga.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I ft 1865 bodde Johannes Torsen 30 år til leie hos sorenskriveren i Tana - fødested Sarpsborg.Dette har du vel funnet før.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for svaret. Men den legen jeg mener var født i Fredrikstad 14.8.1836, ble cand. med i 1864. Fra 1865 til 1867 var han distrikslege i Tana. I 1867 ble han distriktslege i Ytre Sogn, og da bodde han Lavik i Sogn. Han var dor øvrig den første distriktslegen som kom til Ytre Sogn. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Birger! Du mener ikke å si at du ikke tror dette er din Johannes Thorsen? Tana i Finnmark 1865Fredrikstad og Sarpsborg er ikke akkurat langt unna hverandre da! Her er han jo også oppført som konst. distriktslege....Dette må være din mann! (Også født i 1836 da gitt!) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila. Nei, jeg mener nok ikke å si det, men ville klargjøre hva jeg hadde. Og jeg er klar over at Sarpsborg og Fredrikstad ikke er langt fra hverandre. Jeg ber om unnskyldning hvis det blir oppfattet som "neglisjering" av svarene som gis. Jeg er svært takknemlig for alle innspill som kommer, uansett! Takker derfor hjertelig for all mulig hjelp! Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.