Gå til innhold
Arkivverket

[#6459] Eldre sjømannsyrker


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg tror at han var første fyrbøter - på store skip var maskinrum og ildrum atskilt, og donkeyman var ansvarig for kjelene og fyringen (=ildrummet).Vennlig hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Donkeykjel er ein mindre dampkjel til drift av ymse hjelpemaskinar om bord i eit farty, som vinsjar, pumper og ankerspel. Donkeymann kallast den mann av maskinpersonalet som tek seg av donkeykjelen. Donkeymaskinar kallast på skip små hjelpemaskinar til drift av pumper, spel o.l. (Kjelde: Store Norske Leksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Slutter meg helt til Bjørn sin forklaring.Donkey er ikke det Esel,og dei blei jo brukt og misbrukt til tungarbeid. Derfor så blir det Donkeymand osv. Dette innlegget mit var unødvendig---.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

mIN FAR VAR FYRBØTER AV GAMMEL GOD SKOLE OG HAN HADDE EN DONKEYMANN OVER SEG. Bekreftet av min mann som er pensjonert maskinsjef.mVH.SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

At din far hadde en donkeymann over seg stemmer sikkert, men slutter meg til både Davidsen og Sandsmark med et sitat fra min hovedoppgave: "Fra seil til damp. Sjømannssamfunnet i endring, Bergen 1875-1912." : "Under maskinisten hadde man fyrbøtere, smørere, maskingutter og kullempere. Dette var stillinger som ikke krevde utdannelse og som ofte var besatt av unge menn. Maskingutter og kullempere var på mange måter i en opplæringsfunksjon, der de fleste enten endte opp som fyrbøtere eller maskinister. I tillegg til disse hadde maskinisten ansvar for donkeymennene. Donkeymennen hadde ansvar for de små maskinene som drev pumper av ulike slag. Det trengtes ikke formell utdannelse for å arbeide som donkeymann og disse hørte til blant de underordnete sjømennene, men var ofte litt eldre enn de andre underordnete i maskinen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Spesielt til Inge Eikeland. Du sier at underordnet maskinbesetning ikke trenger utdannelse. Dette er jo helt bak mål, det er i disse stillingene man lærer å bli en god maskinist. Jeg har selv gått gradene fra Messegutt, maskingutt, smører, motormann til maskinsjef. Det var ombord og på verkstedet jeg lærte å bli maskinist, ikke på skolen. Slik var det i "gamle" dager og slik er det nå. Sjømann i 41 år. Lars G. Hukkelaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er samd med Hukkelaas, men tek Eikeland i forsvar ved at han sa: "formell utdannelse", dvs. skule på land!Hukkelaas har eit særs godt poeng når han framhever at utdanning i lære er vel så god som på skule. Det finst visse yrke, framleis, kor praksis gjev vel så god kunnskap som benkesliting på skule; t.d. sjømann (alle variantar medrekna), sjukeplaiar og journalist m.fl.. Men diverre har verda endra seg. No er ein i mange høve "ferdig utlært" om ein har eit vitnemål frå ein eller annan høgare skule. Men som den danske forfattar Karl Bjarnhof ein gong sa høgt opp i dei 80: Slutter jeg at lære, kan jeg lige godt gaa hen at forkalke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Først vil jeg si beklager til Hukkelaas. Poenget mitt var, som Davidsen riktig understreker, at underordnete sjøfolk ikke trengte formell utdannelse før de kunne begynne å arbeide.Ellers er jeg helt enig med både Hukkelaas og Davidsen når det gjeld praksis kontra skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.