Gå til innhold
Arkivverket

[#6462] Porsgrunn by.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg fikk idag micro-film over døpte ,gifte fra Porsgrunn og der skulle jeg ha 2 personer,ektepar, fødsler, som etter oppgitt alder skulle være født i 1821. Den var nesten totalt uleselig akkurat der hvor jeg skulle. Er alt like dårlig, ja jeg tenker andre kopier, eller skrevne kirkebøker. Jeg leter etter Gurine Nielsdtr. født 1821 og hun er 1865 gift med Ole Cortner. Jeg finner: GURINE ELISABETH,far niels Gun uleselig mai mnd.1821.Mor fornavn uleselig,men en Tollefsdtr. Fant ikke Ole, men hans mulige foreldre gift7.11.1818, CHRISTIAN CHRISTIANSEN KORTNER 21 år, BIRTHE KARINE OLSDTR. 23 år, er dette den OLE jeg har sine foreldre og hva tid er han døpt.Mvh.SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Porsgrunn 11.sep.1816: viet matros Niels Gunuldsen i Ø.P, 29 år og Dorthe Marie Tollefsdatter,25 år af arbeiderklassen. Sjekket ft.1801,den eneste Niels Gunuldsen jeg fant var på Sigtesøen i Eidanger: Gunnulf Torkildsen,40, husm.m.jord Gunnild Nirisdtr.40 Barn: Thor 13, Nils 10, Ole 9, Anne Elisabeth 8, Anne Margrethe 6, Gunnild Marie 4, Ellers bør du ta en titt på Gard Strøms sider "Gamle Gjerpen". Her har han lagt ut vielser for Porsgrunn, Eidanger, Gjerpen og mye mer. Hilsen Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Niels G. og Dorthe Marie T. fikk denne datteren: NIELSDATTER, Gurine Elisabeth Christening Gender: Female Birth Date: 31 May 1821 Christening Date: 3 Jun 1821 Recorded in: Porsgrunn, Telemark, Norway Collection: Porsgrunn; Den Norske Kirke Father: Niels GUNULDSEN Mother: Dorthe Marie TOLLEFSDR Source: FHL Film 127003 Dates: 1761 - 1827Så fant jeg også følgende: OLESEN CORTNER, Christian Bertinius Christening Gender: Male Birth Date: 21 Jan 1845 Christening Date: 2 Feb 1845 Recorded in: Porsgrunn, Telemark, Norway Collection: Porsgrunn; Den Norske Kirke Father: Ole C. CORTNER Mother: Gurine Elisabeth NIELSDR Source: FHL Film 127004 Dates: 1828 - 1852Så, Gurine og Ole C. Cortner var gift allerede i 1845..... Her er også Gurine skrevet med mellomnavet Elisabeth, noe som jo kan "bekrefte" den fødselen/dåpen nevnt over.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Og, her giftes det: CHRISTIANSEN, Ole Age: 24 Marriage Wife: Gurine Elisabeth NIELSDR Age: 24 Marriage Date: 11 Jan 1845 Recorded in: Porsgrunn, Telemark, Norway Collection: Porsgrunn; Den Norske Kirke Husband's Father: Christian KORTNER Wife's Father: Niels GUNDERSEN Source: FHL Film 127004 Dates: 1828 - 1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Torkil og Laila.Dere eer vel bare herlige som ga meg en meget god hjelp, var ganske fortvilet da jeg satt med en MEGET dårlig micr-film og vi sto 3 stykker og formelig lette med "lys og skygge" for å overhode kunne tyde noe, og selvfølgelig det som jeg skulle ha.Takk igjen til begge to. Fra SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg hadde en til som jeg skulle sett etter på den dårlige filmen, men jeg lette så lenge etter de 2 andre at denne damen fikk jeg ikke tid til å sjekke mer enn ganske overfladisk. MAREN SEVERINE f. MOE,nevnt 30 år i 1865, født i Porsgrunn, gift med Jørgen Christian Jørgensen født ca. 1826 i Stokke, nevnt 39 år 1865. Skal ha giftet seg i PORSGRUNN ? 1 sønn født i 1852, eldst? Til dere gode hjelpere som har opplysninger fra HVEM ER MARENS FAR OG MOR?Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Hei igjen,her kommer et lite oppsett: 1.Jacob Vetlesen,snekkermester i Skien,f.ca.1672, gravl.i Skien 23/5-1741,67 år 7 dager gl. Gift 1.-o.1706 m.Maren Aslachsdatter,d.ca.1717. Gift 2.-o.1717 m.Berte Jensdatter,død e.1770. Hun gift 2.-10/12-1744 m Lars Hansen på Tater- bakken, d.1752. Jacob Vetlesen hadde 15 barn, hvorav:2.Niels Jacobsen Sr.,borger og snekkermester. Dpt.17/12-1719 i Skien,-gravl.der 29/7-1794. Gift 1744 med Anne Kirstine Carlsdatter,f.ca. 1715, -gravl. i Skien 26/8-1794,datter av Carl Andersen. Niels Jacobsen Sr.var bror av den kjente byggmester John Jacobsen. Datter:3.Maren Nielsdatter,f.1752 i Skien,død 22/12-1825 i Ø.Porsgrunn. Gift iflg.kongebrev i Pg.23/8-1778 med Søren Knudsen(Berg),dpt.Eidanger 16/11-1749,-død 1811; sønn av seilmaker Knud Laugesen (1710-72)og 2. hustru Maren Povelsdatter. Søren Knudsens 1.kone Magnild Christensdatter, gravl.i Ø.Pg.20/3-1775, 22 år gl. med sin 14 dager gl. sønn Knud. Datter:4.Magnild Sørensdatter, dpt.17/12-1781,-død 20/6 1855 av vattersott. Gift i Ø,Pg.3/10-1806 med styrmann Ole Fredrik- sen Moe,1783-1864;sønn av skipper,senere los Fredrik Olsen Moe og hustru Inger Christensdtr. Datter:5.Maren Severine Moe, f.1824 i Ø.Porsgrunn. Gift 7.juni 1850 med skomakermester Jørgen Chr. Jørgensen, f.1827 i Stokke, sønn av Jørgen Gul- liksen. Hilsen Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Torkil, takk og takk.Jeg fant de sidene som du nevnte om Gard Strøm det var bare flott for meg, har satt med dem i nesten hele kveld. Fant en god del fra Porsgrunn og nå gav du meg bekreftelse på det jeg fant OG IKKE FANT DE DØPTE. En kos kveld SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.