Gå til innhold
Arkivverket

[#6465] Allette Sophie Brodal, g. 1758 i Skien


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

I følge IGI familisearch gifter Allette seg den 14 mar 1758 i Skien med presten Niels Jensen Lassen. Dette er alt jeg vet om denne damen (som er min 5x tipp). Er det noen der ute som kan supplere meg, evt. guide meg til litteratur ?mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Ja, jeg kan hjelpe! Alette Sophie Brodahl,dpt.i Skien 8.aug.1723, død 1787 i Vestre Molands prestegård,631/2 år gl. Hun var datter av kjøpmann i Skien Poul Brodahl (1697-1740,sønn av Hr.Isach Brodahl til Drangedal og 3.hustru Agnethe Poulsdatter Post) og hustru Anne Nielsdatter Munch(1697-1777,datter av skipper Niels Win Knudsen Munch og 1.hustru Aleth Hans- datter Møller,igjen datter av kaptein Hans Lazarij på Eik i Bamble og Susanna Mogensdatter Schou.) Har omlag et 8 siders dokument om fam.Brodahl,som du kan få pr.e-mail. Mvh.Torkil Lier,Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Agnetes far, sogneprest Povel Olufsen i Sauherad, var av bondeslekt fra Sigdal, sønn til Ola Reiarsen på Kvisle/Bergan og Bergitte (Birthe) Povelsdatter. Den dag i dag er det etterkommere etter Ola Reiarsen som eier Kvisle-gårdene. Med hilsen Halvor (fra Kvisle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Takk så mye, Halvor.Jeg ser at jeg ved en tidligere anledning har registrert Kirsten (?) som Povel Olufsens hustru, men siden det dengang ikke var direkte relevant til mine aner (trodde jeg da !) har jeg ikke fulgt dette opp. Har du kjennskap til hvem som var Povel's hustru ?mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

1.Hr.Povl Olufsen, f.3/6-1624 på Kvisle i Sigdal, død mai 1681;sogneprest til Saude fra 20/12-1648 Gift 1.-på Eiker 2/9-1649 m.Agnete Hermansdatter død 1650. Gift2.-i Skien 5/10-1651 med Maria Henriksdtr. Post,død 15/9-1660 i Saude,datter av forvalter v.Fossum Jernverk Henrik Johansen Pos(d.ca.1641) og hustru Elisabeth(1598-1679). Gift 3.-i Skien 24/9-1662 med Kirsten Baad,død 14/11-1669 i Saude, datter av kjøpmann i Skien Peder Christensen Baad og Zarcha Jacobsdatter. Gift 4.-i Skien 24/9-1671 med Cathrine Henriks- datter,som 22/8-1683 i Saude ektet foged i Tele- mark Jørgen Schnell. Hr.Povl Olufsen hadde med hver av sine 3 første hustruer 6 barn. Alle voksne barn untatt nr.1 tok navnet Post etter farens 2 hustru. Barn nr.10,av 3.ekteskap:2.Agnete Post, f.13.feb.1667 i Saude, -død 10/1- 1716 i Drangedal,nær 50 år gl. Gift i Kvitseid 10/6-1696 med Hr.Isach Brodahl, sogneprest til Drangedal fra 20/7-1695 til sin død 1716. Hilsen Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.