Gå til innhold
Arkivverket

[#6470] Johan Jacob Probst, rundt 1770 i Stavanger


Gjest Arne Arvid Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Jeg har i lang tid søkt i tilgjengelige kilder efter opplysninger om Johan Jacob Probst, som antagelig var innflytter fra utlandet.Første kjente opplysning om ham er trolovelse med Anna Dorothea Olsdr. i Stavanger 20. nov. 1766, med ekteskap 28. april 1767. Han løste borgerskap som hattemaker i Stavanger 7. okt. 1769.Hverken rådstuerettsprotokoll, kirkebøker eller skiftesak efter hustruens død i 1772 gir noen opplysninger om når og hvor han ble født. Selve skiftesaken med kladdedokumenter etc. er i behold, men heller ikke de dokumentene gir noen opplysninger.Han flyttet til Bergen med to gjenlevende barn efter 1773, og han døde der i 1786. Alderen ble da oppgitt å være 65 år. Ytterligere opplysninger gies ikke.Er det noen andre som har arbeidet med denne perioden, som har støtt på opplysninger om Johan Jacob Probst?Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett i Delgobes samlinger og fant kun: Johan Jakob Probst gift i Stavanger 28/4 1767 med Anna Dor. Olsdt. fca. 1741 - bgr. 5/10 1772. Barn: Johan Jacob dp. 31/7 67, Ole dp. 1/1 69 - bgr. 10/11 69, Marg. Maria dp. 15/7 72. Det var alt. Kanskje det står mere i Hornemann samlinger. I Lassen var det ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Hjertelig takk for tilbakemelding. Jeg trodde at jeg hadde funnet de fleste tilgjengelige kilder, men jeg må innrømme at jeg ikke kjenner navnet på de samlingene som du viser til. Kan du angi nærmere hvor og når Hornemanns samlinger ble gitt ut, og hva som var tittelen. Da kan jeg prøve å spore den opp, hvis ikke andre kan slå opp for meg. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg fant en Johan Jacob Probst på internett Han emigrerte fra Tyskland, du får sjekke litt om det kan være han. Han burde vel iallefall være i familie, med eksakt samme navn.Lenke Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det heter Jacob Hornemanns samlinger, tror nok ikke de er gitt ut. Jeg ser dem på film på riksarkivet i Oslo. Det kan være at andre arkiver også har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal undersøke om Jacob Hornemanns samlinger.Til tipset om Tyskland: Jeg har sett personer med samme navn fra byen Kandel i Syd-Tyskland midt på 1700-tallet, og jeg har vært i kontakt med arkiv i Tyskland uten at det gav noe resultat. Navnet Probst var vanlig i Tyskland, og det var også fornavnene Johan/Johann Jacob. På 1700-tallet finner vi navnet også i Danmark.Jeg kommer derfor ikke videre før jeg finner opplysning om fødested eller fødselsdato i norske kilder.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ingen ting i Hornemann. Jeg lette litt under borgere i Bergen, og fant ikke din Probst, men i 1859 10/5 fant jeg Albert Friedrich Heinrich Probst, Greifenberg, bundtmaker. Det er senere og ikke riktig navn, men kanskje stedet betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Takk for hjelpen. Du har spart meg for arbeid. Det er også av verdi å vite at kilder ikke gir opplysninger. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg er usikker, men mener jeg har lest i ei bok om Sauherad i Telemark at det var en prestefamilie der som brukte dette navnet. Jeg er imidlertid ikke helt sikker. Boka er imidlertid skrevet av H.H. Holta og omhander Sauherad før 1701.Jeg lurer på om det var presten Henrik Paulson Posth. Men det kan også være at jeg blander Posth og Probst.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest arne kvitrud

26.6.1769 (Kielland samlinger, Stavanger Byarkiv, pakke 2-3, side 49) skjøte fra Peder Børresen tobakkspinner til hattemaker Johan Jakop Probst på hus med grunn og hage i Østervåg ved Skolebekken for 210 riksaler.I 1777 hadde fru Valentinsen overtatt eiendommen. Husgrunnen er nok nå gate, men var nær krysset Østervåg (østre side) - Søregata - Klubbgata(http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Takk for opplysningen. I skiftesaken efter hustruens død er kopi av pantobligasjon av 26. juni 1769 hvor han lånte 150 rdr. fra fru Valentinsen mot pant i eiendommen. Ved skifteoppgjøret som ble avsluttet i 1773, fikk hun utlagt huset til seg.Jeg er imponert over at du klarte å huske denne gamle forespørselen.Dessverre har jeg ikke klart å komme lenger i min søken efter hvor Probst kom fra. Antagelig var han omreisende håndverker som ikke klarte å finne bra utkomme noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Fant også hattemaker Johan Probst i en skatteliste fra 10. november 1767 i Stavanger. Kilde Stavanger byarkiv, Kemnerens arkiv, boks 272.Han bodde i området 'Pottemakerstranden og opp ad gaten' - og er ført mellom smeden Ivar Ivarsen som bodde i huset med matrikkelnummer 175 (Kirkegaten 38 Valbjerget 13 Kirkegaten 32) og Ludvig Abildgård som bodde i huset med matrikkelnummer 165 (Kirkegaten 33 Bredgaten 12). Så han har enten leid seg inn hos en av disse eller bodd like i nærheten. De vil si i krysset av det som nå er Kirkegata og Breigata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Takk for ny opplysning. Det har vært søkt i disse skattelistene uten at man klarte å finne ham, så dette var nytt.Fremdeles er jeg uten opplysninger om hvor han kom fra. Han bare dukket opp i Stavanger for å drive næring og gifte seg. Slikt var ikke helt uvanlig på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Fant også hattemaker Johan Probst i en skatteliste fra 30. mai 1769 i Stavanger. Kilde Stavanger byarkiv, Kemnerens arkiv, boks 272.Han er listet mellom Ivar Ivarsen smed og Ludvig Abilgård, på samme måte som i 1767-lista - se innlegg (12).Så han har nok da bodd der fra 1767 til han flyttet ned til Østervåg i juni 1769 (innlegg 10).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.