Gå til innhold
Arkivverket

[#6473] Seilmaker Abraham Christiansen


Gjest Arvid Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Andersen

Min kones tipoldefar var seilmaker Michael Christian Christiansen född i Larvik 1824. Michael Christians far var seilmaker Abraham Christiansen. Vi har forsøkt lokalisera hvor og når Abraham blev føtt, men uten å lykkes. Vi tror at Abraham må være føtt ca 1800 till 1805. Eller vet vi ganske mye om han, han gikk i lære hos seilmaker Plum, han var gift med Inger Marie Christophersdatter og han fick flere barn, men ikke når og hvor han føddes og derfor heller ikke vem som var hans foreldrer. Om noen kan hjelpe oss så blir mange veldig glade.Hilsen Arvid Andersen Lysekil i Sverige arvid@talab.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan ikke gi deg konkret hjelp, men jeg kan opplyse om at det tilfeldigvis finnes ei folketeling for Larvik for året 1825. Jeg er litt usikker på hva som finnes av opplysninger der, men Abraham Christiansens alder bør være oppgitt slik at søket etter hans fødsel/dåp kan snevres inn. Folketellinga er ikke digitalisert, men den er mikrofilmet.Ellers var vel Larvik i kraftig vekst på denne tida, så sannsynligheten er stor for at Abraham er i født i distriktet rundt Larvik (Brunlanes, Hedrum, Tjølling etc.). Har dere f.eks. funnet vielsen mellom Abraham og Inger Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet fødselen til Michael, men jeg så på konfirmasjonene hans i Larvik 26/4 1840, og der står det at han er født 8/9 1824-1/1 1825. Vacc. 14/9 1825 Bencke. Foreldrene var sadlmaker, tror jeg det sto, Abraham Christiansen og Inger Marie christophersdt. Via en oppslagsbok om leger fant jeg at Bencke var lege i Fredriksværn. Gift i Stavern 27/6 1824 seglmaker lærling Abraham Christiansen 22 år af F.v og pike Inger Marie Christophersdt. 23 år af Stavern. Forlovere seglmagermester A.F. Plum og Sørre Mad... Før lå Stavern under Brunlanes. Jeg fant Inger M født i Stavern, men ikke Abraham. Kanskje han bare arbeidet ved verftet der. Foreldrene til Inger M het Christopher An(m)undsen og Maren Jacobsdt. og du finner dem i Fredriksværen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Fakta:Seilmakermester Adam Fr,Plum ved Fredriksværn Værft tok Abraham Christiansen "under sine vinger", var hans læremester i seilmakerfaget,A.C ble Seilmakermester.Han var forlover og fadder til noen av Abraham og Inger Maries barn.Myte i slekten sier at han kom fra Sclesvig Holstein.* A.F.P var Dansk,Fra København.(kilde:FamilySearch tm International Genealogical Index v4.02)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Undertegnede har fundert endel omkring valget av faddere til Abr. og Inger M,s barn.Jeg kan ikke se at andre enn I.M,s. slekt og noen andre fra Staværn er representert, og at Mester Plum og kona, Gunild Throndsdtr.og Anne Marie Plum, (hans mor ifølge nevnte kilde).Barnas navn forteller også lite. Ingen faddere som ser ut til å være av Abrahams slekt. Kan dette tyde på at han kom seglende til Fredriksværn? I dag har jeg registrert at han var Comunicant i 1820 og 1822, det står skrevet Lærling og Fredriksværn. Seilmakerm. Plum og kone var også til Com. 1822. Kan det ha hendt at hans far kom seglende og etterlot seg en liten gutt? May-karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei jeg ser jeg har en skrivefeil i fadderne. Det skal være Børre ikke Sørre. Faren til Abraham kan vel også komme fra et helt annet sted i Norge. Kanskje det var hans far, Christan, som kom fra utlandet og ble gift i Norge. Bare en tanke. I en tid så var det vel mange på verftet som kom fra f.eks. Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arvid Andersen

Beklager at jeg ikke har takket for hjelpen tidligere, men min dator har krangla. vi ser ofte Berit Knudsens namn bland de som stiller opp og hjelper til, takk skal du ha selv om vi ikke blev mye klokere.May Karin Henriksen vil jeg okså takke og håpe at vi skal komme videre med Abraham. Han er jo fött, men som du antyder, kanske ikke i Norge. Takk for insatsen okså til Kristian Hundskaar. Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest May Karin Henriksen

Ettersom vi leter etter hvor vår felles tipptipp oldefar er født og flere andre også er interessert i å få vite det, har jeg kommet til at borgerbrevet som Seilmakermester kan gi oss svaret på det. Magistratsprotokollen for Laurvig 1833-til 1863, mangler i arkivet på Kongsberg. Når det interkommunale arkivet for Vestfold blir ordnet på Kongsberg,tror jeg at vi finner det der.Grunnen til det er at jeg har fått kopi av sønnen Peder Anthons begjæring om borgerskap i Larvik i 1850,fra Magistratsprotokollen 1848-1866 (den befinner seg på Kongsberg) og hans fødested Fredriksværn står oppgitt der. se for øvrig innlegg om borgerbrev på dabattsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

P.s. Unnskyld,må presisere,Magistratsprotokollen 1848-1866 er for Kragerø og befinner seg på Kongsberg.Jeg håper at det er forståelig.Hilsen May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.