Gå til innhold
Arkivverket

[#6476] Mikrofiche og mikrofilm på hjemmekontoret


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Jeg kunne like å vite om noen ættegranskere eier eget leseapparat for mikrofiche og filmruller. Og jeg har noen spørsmål knyttet til dette: a) Hva koster et leseapparat i norske kroner med mulighet for skjermdump til laserskriver, og stativ (vogn) både for kort og film? b) Hvilken type butikker er det som fører slike apparater? hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Alt avhenger av hvilken type maskin du skal ha. Et enkelt leseapparat for mikrofiche tror jeg ikke du får for under kr 2 500,00. Det finnes egne firmaer som leverer slike apparater. Se etter i gule sider, telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Et enkelt leseapparat for microfiche kan man være så heldig å få ganske rimelig, kanskje endog gratis, siden de tidligere var vanlige å bruke for lageroversikter o.l., i f.eks. på bilverksteder og mange andre plasser, men idag stort sett er erstattet av EDB-systemer. Leseapparatene for microfiche er dermed blitt uaktuelle. Selv har jeg vært så heldig å få overta et apparat, som antagelig var på vei til skraphaugen. Det koster ikke mer en en telefon eller tre å prøve dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Merk at ingen av disse apparatene har "mulighet for skjermdump til laserskriver" o.l. - du må skrive av teksten manuelt. Skjermdump slik du ønsker krever at mikrofilmen er digitalisert (skannet), noe som er mulig men koster en del, og må betales av bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Det er interessant å lese disse innleggene. Som et forsøk på å få tak i et brukt apparat, har jeg nå satt en annonse inn på "Finn"-sidene, under ønskes kjøpt. Men det er kanskje for sent å huke de eierne som har gått over til edb-baserte lagersystemer. Annonsen står i fire uker framover, så kanskje ... Når det gjelder skjermdump, så forstår jeg ikke helt hvordan dette ordnes teknisk. Men jeg har lest på en Internett-side til en produsent at det er mulig å få utskrift av skjermbildet til laserskriver. For noen ti-år siden fikk vi skjermbildet til en fotostat, og på skjermen var det lysende grønne bokstaver, he-he, ... ikke akkurat brukervennlig. Nei, det er vel riktig som dere sier indirekte, at jeg må regne med å betale en god pris for et moderne leseapparat. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Finn-sidene leses kanskje ikke av firmaene som har brukte mikrofilmlesere stående, men heller av "noen som vet om noen...". Jeg fikk min leser gratis mot avhenting på et bibliotek, og vil anbefale deg å gå løs på banker, bibliotek, bilverksteder, byggevarebutikker osv direkte. Det er nok et spørsmål om tid før disse leserne havner på skraphaugen.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om det viktige er å få utskrift av mikrofilm kan dette ordnast på mange måtar: Du kan gå til eit godt bibliotek, som gjerne har mikrofilmelesar med utskriftseining. Dette gjeld også mikrfiche. Du kan senda filmen din til eit firma som konverterer film til CD, som du så kan lesa på PC-din og sjølsagt også skriva ut. Du kan kjøpa deg ein litt dyrare enn dei billegaste skanner, som så kan skanna filmen din. Men løysing 2 er truleg betre enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, jeg har sittet på Biblioteket og lest på film og det var ingen problem å få utskrift. Utskriften tok jeg selv, men det kostet 3 kroner pr. side og det blir jo ganske mange penger. Et spørsmål: Når man bestiller kort, kan man ikke da få de skannet til en samlet base samtidig, slik at de kan leses på min PC? Unnskyld meg at jeg kanskje spør dumt, men for meg er dette "upløyd mark". Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det leseapparat vi disponerer i historielaget kostet omkring 100 000 hundre tusen,det kan bare lese rullefilm og kopiere på vanligt a 4 papir. Mikrofiche apparat står på hylla men ingen bruker slikt her.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har prøvt å skanna kort, men det går i alle høve ikkje på vår skannar. Grunne er at det biletet av ei side ein skannar frå blir for lite. Eg trur ikkje ein skal forventa at det går. Men det er eit firma eg ikkje hugsar namnet på som driv med skanning av mikrodilm. Dei kjenner nok til korleis det går med fiche. Så snart eg kjem på kva dei heiter skal eg leggja det inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Riksarkivet har kompetanse på dette med mikrofilm og -fiche. Jeg har selv noen kort i bestilling derfra, og disse kopieres hos Pitney Bowes Management Services. Kanskje Riksarkivet kan hjelpe deg på vei, Astrid? Kontaktperson for min bestilling heter Jon Barstad.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg forstår av de mange svar på innlegget, og de mange treff, at det er noe nytt å lære her. Før jeg går til handling eller shopping, så vil jeg samle tankene en stund. Hyggelig at flere enn meg åpenbart ville vite mer om slike leseapparater. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei Astrid. I utgangspunktet ser det jo ut til at det er ei "volsom" maskin du har tenkt deg, dette er jo selfølgelig et økonomisk spørsmål. Hva er målet ditt? Skal du lese kirkebøker for eget bruk, eller er det med tanke på å få de lagt ut på internett? Såg det var en som var inne på kirkebøker på CD dette er jo fint for eget bruk. Har du tanker om å legge de ut på nettet, trenger du bare en kortleser som du får billig hos et bilverksted eller lignende. Scannede kirkebøker som blir utskrevet på papir er på langt nær så gode å tyde som fra en kortleser. (Holder på med dette selv så jeg vet forskjellen) Ønsker deg lykke til. Lars.G. Hukkelaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Er det noen som vet hvilke konkrete firmaer som selger enkle leseapparater for microfiche, eller hva man skal se under i gule sider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Til Ronny. Jeg har kjøpt 4 slike apparat (for microfiche) det siste året 2 på et bilverksted og 2 på de lokale samvikkelaga i bygda. Prisen jeg har betalt er ca. 400 kr. De aller fleste butikker og bedrifter har brukt slike apparat intil for få år siden. Det er bare om å gjøre å få huket tak i dem før de havner på dynga. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Apropos konkrete svar: Da jeg var i byggevarebransjen for endel år siden, hadde "alle" slike lesere. Vi snakker m.a.o. om Byggmakker osv. Bilverksteder og andre som hadde et stort delesortiment trengte også disse maskinene. Men spør også gjerne i din(e) lokale bank(er).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Vil bare nevne at min store fine microfishe-leser fikk jeg gratis ved en telefon til Postgirobygget i Oslo for ca. 3 år siden. Husker ikke hvem jeg snakket med der, men han hadde ansvar for lageret deres. Har filt ned litt på hver side av glassplatene i leseren slik at jeg har fått 2 spor som jeg kan dra en microfilm over. Enkelt og greit. Kan dermed bruke den både til film og kort. Kom også over lesere på loppemarked en gang, så de kan finnes på de mest uventede steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I am making lots of guesses in my translation of the Norwegian answers, but it sounds to me like Astrid would like what I would like to have -- what I call my "dream machine." A machine that sends what you've selected on a microfim or microfiche to your computer so you can print out a copy on your own printer. I actually saw one at a genealogical conference a few weeks ago. Information about it can be found at the website www.infographix.com. It does cost quite a bit -- about $2500 USD. I don't know who might sell such a machine in Norway, but they say they have overseas sales outlets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Otto Seljelid

Dette var en link jeg fant under søk på svenske sider. Muligens den kan være til hjelp for deg Astrid Halleraker eller andre som ønsker seg mikrofilm leserutstyr. Den er ikke sjekket med hensyn til utvalg, pris osv.http://www.mikrosyd.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg ER klar over at produsentene/leverandørene har sider på Internett. Det er bare å bla seg gjennom priser og utvalg, finne tilsvarende priser i norske kroner, finne utsalgssteder i Norge, osv. Jeg vet også at man kan se i Gule Sider. Men det er konkrete erfaringer fra andre brukere jeg forespør i dette innlegget. En rask og enkel løsning,- ikke et studium i surfing. De beste forslagene som er kommet inn her, er å anskaffe seg et brukt apparat. Men jeg syns også at forståelse av den tekniske virkemåten er interessant. (Det er ikke sikkert man behøver mer enn noen CD-rom ...). Det er ikke noen her på Brukerforum, som bor i Bergen eller omegn, som har en brukt Mikroficheleser å selge eller gi bort da? Vel, mitt forsøk akkurat nå for tiden er et innlegg i nyhetgruppen "no.fritid.slektforsking.diverse". Der ser jeg at tilsvarende annonnsering har gitt klaff før. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Hei Jeg har ett par mikrofichelesere som jeg ønsker å selge. Interesserte kan ta kontakt på: atlejan@westrheim.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har benyttet en Canon MS400 mikrofilmleser som var koblet direkte til laserskriver. Apparatet tar både 16mm, 35mm og kort. Har også benyttet et maken apparat som var koblet til PC, slik at man kunne scanne til fil. Scanning av mikrofiche med brukbar kvalitet ga fullt lesbart digitalt bilde, men dersom mikrofichen hadde svak skrift kunne resulattet bli uleselig. Tror prisen på et slikt apparat ligger i størrelsesorden 40000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vidar Larsen

Having a need to interpret several unreadable entries in the microfiche copies of kirkebøker, I have followed this debate with interest hoping to find a reasonable cheap solution (much less than 40,000 kroner) of transferring images to the computer. In the December issue of Family Tree Magazine a cheaper solution to this problem was proposed in a Reader's Letter, a solution which may be of interest to all. An American friend of the reader suggested using a digital camera to take a photograph of the screen on the microfiche and then downloading that image to the computer. I have not tried this method, nor had the reader of the Family Tree Magazine, but it would be interesting to hear if anybody in Norway had tried it. It was suggested that the camera need to be of better quality than normal Web-cameras.mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg regner med at du skjønner norsk, Vidar Jeg har prøvd denne løsningen, med et greit agfa e-photo kamera. Problemet er faktisk ikke kameraet, men fische-leseren. Den gir et sterkere lys på midten av skjermen ofte, enn rundt i kantene (selvom det ser helt greit ut når en leser fischer. Men, dette er sikkert også ymse fra leser til leser. For meg med min fischeleser var dette ikke noen god løsning, særlig hvis fischene er i negativ. (Hvit skrift på svart bunn). På den annen side, det går an å lese, men ikke å presentere for noen... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.