Gå til innhold
Arkivverket

[#6478] Bolefarang.


Gjest Bjarte Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Farang beskrives som reisegods,eller det en fører med seg .Farang ble også brukt (brukes ennå) om det noen kaller smittsom sykdom .Bole er/ ble brukt som navn på klesplagg rundt magen/brystet. Så jeg vil tro det er en eller annen smittsom magesykdom .Tyfus/Kolera ?.Andre forslag?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Geir sin forklaring er trolig rett.Hvilket kjønn var avdøde? Eg har sett i farskapsaker fra 1700 tallet at barnefaren beskrives som hennes BOLER. Det er neppe smittsomt eller dødelig. :-) Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Sott er vel et av navnene de fleste kjenner fra gammelt av når det gjaldt smittsomme sykdommer.Men er farang en annen lokal benevnelse på sott ? Slik at bolefarang= bolesott ?Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Her hos oss snakkar vi framleis om "faronge" (med trykk på andre staving. Det er ein sjukdom som "går" rundt i bygda, gjerne fort; mest brukt om akutte magegreier med full utblåsing begge vegar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

I bygdeboken for Jondal står det"Begge (ekteparet)døde i bolefarangen i 1788".Jeg oppfatter det slik at farang betyr epedemi,og at det blir kopperepedemien i 1788.Takker for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bole (gammelnorsk bolr) betyr kropp, hode og lemmer ikke medregnet. Kunne også bety en trøye eller lignende som dekket den delen av legemet, sml. bolen på genser. Farang er som det sies ovenfor idag brukt i betydningen omgangssjuke, også i Trøndelag. Er etter formen sannsynligvis et lånord. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg var noe rask i min tolkning av ordet farang. Jeg fant ordet i min gammelnorske ordbok. Det betyr, som Geir Eide sier, "det man fører med seg", senere også smittsom omgangssjuke. Fant forresten også bolnasott i betydningen kopper.AR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.