Gå til innhold
Arkivverket

[#6482] Anton Pedersen Strømstad og Hansine Kolbeinsdtr


Gjest Arne Eikås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Eikås

Kjenner noen Anton Pedersen Strømstad ? Han skal være født 1856 og Hansine Kolbeinsdtr født 1857. I Sandviken Kirke i Bergen er Anton oppført som far til uekte pigebarn Antonie Karoline, f.10.juni 1880, som døpes 4.juli 1880. Mor til barnet er oppgitt til Hansine Kolbeinsdtr. f.1857. Antonie er min bestemor. Men jeg har aldri klart å finne opplysninger utover dåpsopplysningene i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har lett litt på de forskjellige Strømstad-gårdene, det nærmeste jeg kom var en Anton på Strømstadskaugen i Stod prestegjeld i Nord Trøndeland som var i sitt tiende år i FT 1865. Så langt passer det jo, men far hans het Arnt...Det er forøvrig flere Strømstad-bruk i Lindås.Det er vanskelig å finne noe om disse i Bergen. Giftet Hansine seg med en annen enn Anton eller ble Antonie satt bort? Har du mer informasjon om hvor det ble av noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Eikås

Jeg er blitt fortalt av min, nå avdøde tante (2001), at hun var blitt fortalt Anton trolig var østlending. Antonie vokste opp på Birkeland i Åsane (Bergen). Men ingen på Birkeland har heller kunnet gi opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Eikås

Antonie vokste trolig opp som fosterbarn, uten noen familietilknytning. Finner henne som konfirmert i 1895 (gårsnavn Birkeland) og ved folketellingen i 1900 er hun registrert som fabrikkarbeiderske, bosatt i et "hybelhus" i Åsane (også med navnet Birkeland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det har vært svært mange fosterbarn i Åsane. Det er, som i dette tilfellet, slett ikke alltid enkelt å finne ut hvem foreldrene deres var og hvor det ble av disse foreldrene.For å finne ut mer om Antonie Karoline og hennes foreldre,er det hovedsakelig to arkiv som kan gi svar på dette. Det første er arkivet etter Åsane Fattigvesen, bl.a. en møtebok som dekker perioden 1846-1896. Her kan det finnes opplysninger om henne.Det andre arkivet er arkivet etter Bergen Fattigvesen. Det inneholder i tillegg til korrespondanse bl.a. Manntalsprotokoller for 1.- 3. avdeling etter fattiglovens 1863.Disse protokollene dekker perioden 1864-1895, så det er gode muligheter for at du kan finne mer om Antonia Karoline og foreldrene hennes i dem. Disse tre avdelingene som protokollene er inndelt etter skal være som følger:1. avdeling = (”Vanvittige, samt forældreløse Børn" (Fattiglovens § 1) 2. avdeling (”Gamle og Syge (Fattiglovens § 2)” 3. avdeling (arbeidsføre og friske folk som er havnet i en slik situasjon at ”deres fuldkomne Forarmelse derved kan ventes forebygget”.)I alle disse tre protokollene er det innført fosterbarn. Det virker kanskje ulogisk at det er innført fosterbarn i en protokoll som skal inneholde gamle og syke, men foreldrene var f.eks. syk slik at de ikke kunne ta seg av barna sine.Begge disse arkivene befinner seg på Bergen Byarkiv, Allehelgensgt. 5.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Eikås

Takk for opplysningene så langt. Jeg har lest artikkelen din i Åsabuen siste dagene, og kikket på dine kilder. Bergen Byarkiv var et av de arkiv jeg hadde merket meg for å klare å finne ut noe mer omkring min bestemor.mvh Arne E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.