Gå til innhold
Arkivverket

[#6483] Vreimsagnet og Sølv Sveinung fra Heddal(Hitterdal)

Gjest Christina Frøysland
 Del

Gjest Christina Frøysland

Hei!I min leting etter slekt kommer jeg over en mann som blir kalt for sølv sveinung i et sagn fra Heddal i Telemark, `Hitterdal fra gammelt av.Er det noen som kan dette sagnet og vil sende det til meg?Hilsen Christinafroysland@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det er vel kanskje Sveinung Sveinungson (ca 1605 - ca 1666) på Vreim i Bø det siktes til her? Det er skifte etter han 16.3.1666. Kfr. Hitterdalsboken og Bøsoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Fant dette om Olav Grå og Sveinung Vreim. Hvordan Sveinung unlot å melde fra til myndighetene da han fant en sølvåre på sin eiendom: ( Beklager at det er på engelsk)However, the best known legend in Telemark is the legend about Olav Graa, which we'll discuss in the next chapter. From Rikard Berge: 'Norskt bondisylv' - pages 48-53 A summary of all known Olav Grå stories: Olav Grå was a good silver smith. Some say that he came from Eastern Norway to Telemark. Others are of the opinion that he came from the area around Kongsberg; at any rate, his name was seen in connection with the Kongsberg Works (the silver mines), since he was supposed to of worked there. (1)His family came with him, his wife named Live, and some daughters. People also claim he has had descendants in Kviteseid (2) until recently. Based on all time references, it appears that he was born in the first half of the 1600's and that his greatest work activity took place beginning after about 1650. In Fjågesund in Kviteseid, Gråsvoll still carries his name, and when we keep in mind that one Jakob Gråsvoll in Sandsver in the 1620's discovered the *Kongsberg mine and that his father took this discovery to a silver smith there in the village, our thought process easily pick up Olav Grå; there may be a connection between the names. If Olav Grå was that silver smith, then he is the first one to get into trouble because he took advantage of the silver in Kongsberg. One thing is certain; all folk tales in Telemark agree that Olav Grå was a fugitive, that he worked illegally and consequently had to work as a smith secretly, and flee from place to place. Keeping track of him as he moved around, finding out where he came first, where he came last, is not easy.The first time we hear about Olav Grå is probably in the story about the Vreim mine in Bø.(3) Sveinung Vreim had found silver vein on his property, Store Vreim and instead of reporting the finding to the government, he kept it hidden as carefully as he could. He found out about Olav Grå, 'a silver smith who had worked at the mint works in Kongsberg' and sent for him. They made a contract, and Olav Grå stood in a dug-out making all kinds of silver items; it was even claimed that he made coins. This dugout was excavated in the hill so close to the house itself that there was a hallway (under ground) between the basement in the house and the earth cellar. The mine itself was close enough so that 'when they stood in the attic (in the Vreim loft), they could look straight into the opening. There were, to be sure, some who hinted that there was no mine there, and that the silver came from the Kongsberg mines. Others were of the opinion that the silver vein was substantial. 'And it was said, also, that they saw the silver vein going down to the river towards the Baksås side, (4) like two big logs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Eg skal prøve å skrive av det som står i Bøsoga om dette sagnet, for så å maile det til deg i næraste framtid. Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiMine barn er også etterkommer etter sølv-Sveinung. Det som er litt artig er at stua hans står på fylkesmuseet i Telemark, Brekkeparken i Skien. Denne er bygd rundt 1630. Så det er gode muligheter til å se hvordan han levde den gang.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tillater meg å henge meg på her. Jeg laget for en tid siden en anetavle for en venn av meg, og fant da ut at en av hans 7-tipp-oldefedre var nettopp Sveinung Sveinungson (ca 1605-ca1666). Både denne vennen og jeg ville gjerne få ta del i på hvilken måte Lars Løkkebø og Christina Frøysland ætter fra denne Sølv Sveinung. I bytte får dere naturligvis min venns slektslinje fra samme ane.Svar gjerne her, eller - om det synes mer passende - til min e-post tophat@online.noVennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.