Gå til innhold
Arkivverket

[#6487] Ole Christofersen f. 1799 i Trøgstad


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Forsøker en gang til å få vite mer om min tippoldefar. Et foreldrepar - Christofer Olsen Hagebroe? el.l.og Ragnild Mikelsdtr. (Nielsdtr.)?har 3. mai 1795 dattera Berthe til dåp i Trøgstad kirke. Alle faddere er fra Langsæter.11.feb. 1798 har de samme foreldrene (fortsatt er morens etternavn vanskelig å lese, men ligner mest på Mikelsdtr.) sønnen Ole til dåpen. Faddere fra Langsæter.13. april 1799 har igjen de samme foreldrene sønnen Ole til dåpen i Trøgstad kirke. Også denne gangen er det faddere fra Langsæter. Vi kan vel regne med at den første Ole døde.Ved 1801 tellinga finnes en Christopher Olsen og kona Ragnild som husmannsfolk på Torper Mellem i Eidsberg. Problemet er bare at her heter kona Pedersdtr. (Kanskje kan det være feil?). De har nemlig 2 barn Ole på 3 år og Berthe på 6. Finner ingen i Trøgstad som passer.22. søndag etter Trinitatis i 1809 blir ei Berthe Christofersdtr. Lindholdt - 15 år - konfirmert i Eidsberg kirke.1813 konfirmeres en Ole Christophersen Næringsrud? i Eidsberg kirke- Han var 16 år. 'Min' Ole kunne ikke vært mer enn 14 år i 1813.16. okt. 1814 konfirmeres en Ole Christophersen Midtieldet i Trøgstad kirke.'Min' Ole Christofersen giftet seg i Trøgstad kirke 13. april 1824. Det kan da se ut som om han bor et stede som heter Hæredalen.Kan det være de samme Ole og Ragnild som flyttet fra Trøgstad til Eidsberg og tilbake igjen? Kanskje de flyttet mellom konfirmasjonene til de to barna. Dersom noen klare å finne noen sammenheng her, ville jeg blitt kjempeglad. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Astrid! Ingen stor hjelp denne gang er jeg redd, men har du sjekket om Lundsrud sier noe om familien i sin kommentar til 1801-tellingen for Eidsberg? Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen! Familien du søker finnes dessverre ikke omtalt under Torper Mellom i Lundsruds kommentarer. Han hopper helt enkelt over dem, hvilket betyr at han knapt har hatt kjennskap til hverken hvor de kom fra eller hvor de ble av. - Kanskje et lite, men bare lite, indisium på at de ikke kom fra Eidsberg??? Mange hilder Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Marius - tusen takk! Berit - nei det er jeg klar over, men mitt "ønske" var at de hadde flyttet tilbake til Trøgstad, for da hadde noen flere brikker falt på plass. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest kjersti  aamodt

Hei Astrid Det er lenge siden du spurte om Ole Cristoffersen. Jeg har opplysninger om en Ole Christoffersen 69 år på bekkevar under Trandem i Båstad 1865 g.m Marthe gudmundsdatter fra Høland 64 år.Jeg er etterkommer etter sønnen Johan som slo seg ned på Slorafoss i Høand i 1901. Er det samme familie? Vet du noe mere bakover? Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei KjerstiBeklager at jeg ikke har sett innlegget ditt før nå, men jeg har vært litt 'fraværende' fra Digitalarkivet den siste tiden.Dette var kjempegøy. Jeg er etterkommer etter Olea. Hun var tre år yngre enn Johan. Olea var min oldemor. Jeg har ikke funnet så mye bakover. Det eneste jeg har er foreldrene til Ole og en bestefar. Jeg har også navnene på foreldrene til Marte, men der er det stopp. Gi meg beskjed hvis du ikke har disse våre felles forfedre, så skal jeg med glede skrive dem ned. Hvem av barna til Johan er det du nedstammer fra? Jeg har funnet ut at han hadde 7 barn. Stemmer det?Håper jeg hører fra deg igjen, slik at vi kan utveksle flere opplysninger.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei astrid Jeg har ikke alle dataene fremme nå så sent på hvor mange barn Johan Olsen fikk men han bodde sedvanlig i Oslo i 1901. Kona hans ane Johanesdatter fra skaarseth i Høland bodde 1926 i Furuveien 17 på Høyenhall bare 1 km fra der jeg bor i dag.Min Oldefar var: Jacob Albert Johansen f.16.04 1880 sønn av Johan Olsen, han tok navnet Sagbråten en husmannsplass oppe ved Mjermen. Han var med på streiker mot skogeier og ble sagt opp fra plassen rundt 1927. han var gift med Ragna Antonsdatter fra Holmbro i Høland. Eldste datteren Jenny Alvilde Sagbråten f.20.11 1910 er min mormor hun reiste med Dr. Høva til Eidsvoll i tjeneste. Der ble hun g.m Hans Emil Bjørnstad f.1912 faren Hans Bjørnstad kom fra Røyken. Jeg har ikke noe mere bakover så jeg er takknemlig om du kan gi meg noe. selvsagt vil jeg utveksle opplysninger med deg. Takk skal du ha.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei igjen Kjersti Takk for alle opplysninger. Jeg hadde navnene fra før, men manglet mange datoer og visste jo ikke hvor du hørte hjemme i 'systemet'.For min del var altså Olea Olsdatter f. 16.10.1846 på Bekkevar i Båstad, Trøgstad kommune, min oldemor. Hun giftet seg 17.10.1874, i Trøgstad kirke med Petter Julius Engebretsen, f.9.9.1849 fra Slora under Bergsjø i Høland. De fikk 8 barn. Sønnen Ole Juliussen Gran (navnet fra plassen Gran u. Sæter i Båstad) født 23.5.1877 var min bestefar.Etter hva jeg har klart å finne ut, så het faren til Ole Christofersen Christofer Olsen Tangen (kilde er kirkebok for Trøgstad -til 1784). Han ble døpt i Trøgstad kirke i mai 1769. Han var gift med Ragnild Mikkelsdatter.Faren til Marte Gudmundsdatter het Gudmund Jonsen, f. i 1767 på Nygård under Bergsjø i Høland. Gift 15.5.1802 i Løken kirke i Høland med Kristine Andersdatter. Disse to bodde i Stensrud under Garsvig da Marte ble født. Kristine Andersdatter var født i 1782 på Bråten under Flåtukken (? vanskelig å tyde) i Setskog.Faren til Christofer Olsen Tangen het Ole Sjøfarsen, født ca. 1741 i Trøgstad. Konfirmert i Trøgstad kirke i 1757. Det opplyses da at han er 16 år og han kalles Ole Sjøfarsen Tangen.Ole Christofersen og Marte Gudmundsdatter fikk i alle fall 8 barn. Dersom du ikke har disse navnen, så kan du få dem av meg.Ta gjerne kontakt med meg på leifskj@online.no hvis du er interessert i navnene på nålevende slektninger.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei AstridTakk for opplysningene,jeg har navnene på søsknene, men ikke hvor det ble av dem.Jeg har sett i de nye bygdebøkene og blir ikke klok på hva de mener. de sier at de bodde på plassen Bådalen under Åmot i Setskog, men der er de ikke nevnt.På Jordet under Eid G.nr 3 står det også at Marthe Gudmundsdatter fra Stensrud u Garsvik er ikke nevnt der i bygdeboka, men henvises dit. Det er en Marthe Gudmundsdatter som er døpt 11.7 1802 No 60 s.45 far Gudmund Jonsen og mor Kristine Andersdatter Stensrud. Faddere:Kristine Jonasdatter Gromsrud, Gunnhild Andersdatter Gromsrud, Christen Olsen Gromsrud, Guldbrand Andersen Stensrud, Svend Andersen Stensrud og Embret Halleby .I boka står det at Marthe Gudmundsdatter 1802-33 på Keisrud. Så hva er rett? For våres Marthe Gudmundsdatter død på Bekkevar legslem 24.12 1867 65,5 år.Jeg har foto av Johan Olsen, som jeg kan be samboeren min om å skrive ut. Jeg er ikke flink nok med e-postJeg vil gjerne vite mere, men nå må jeg følge 2. barn i bursdager. Hilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiGudmund Jonsen Nygård er min tipptipp oldefar, han var gift 2 ganger, i det første ekteskapet fikk han 3 barn, Marte 1802-1833, Gulbrand 1804-1809 og Jon 1806-1809. (Iflg bygdeboken) I det 2 ekteskapet m Dortea Amundsdatter Gløtta fikk han Johanne 1812-1813, Kristine 1814, Johanne 1819-1905 (min tippoldemor) og Andreas f 1822. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hallo Inger Sofie Olberg.Ja dette er litt av et puslespill! Du har ikke skrevet hva Gudmund Jonsen Nygårds første kone het, men dersom hun het Kristine Andersdatter, er det klart at den Marte som Kjersti og jeg leter etter ikke får vært den samme som 'din' Marte. Vår Marte døde helt sikkert på Bekkevar i Båstad 24.12.1867. Takk skal du ha for opplysningene. Det er viktig å komme seg ut av et blindspor.Jeg har ikke sett de nye bygdebøkene Høland, så jeg vet ikke noe om det som du viser til der, Kjersti. Men jeg er enig med deg at dette er vanskelig. Nå har jeg funnet fram notatene mine fra 2001 og det er nok under tvil at jeg har 'valgt' foreldre til Marte Gudmundsdatter. I klokkerbok for Trøgstad 1815-1831, side 13: Tilgangslister - Inkomne til Sognet, Aar 1824 har jeg funnet som nr. 4: Marthe Gudmundsdtr. Garsvig, 22, ankommet fra Høland 17. januar. Dessverre har jeg ikke klart å finne henne som utflyttet fra Høland i årene rundt 1824. Navnet på foreldrene er jo heller ikke nevnt ved vielsen, så jeg tror jeg må si at jeg står på stedet hvil når det gjelder Marte Gudmundsdatter og hennes forfedre. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei igjen. Jeg tok en titt på gården Garsvig i Høland i 1801. Her heter husbonden Gudmund Masen. Hans kone heter Marte Engebretsdatter. De er hhv. 37 og 35 år gamle. De har tre barn Mads Gudmunds. -11 år, Ole Gudmundsen - 5 år og Karen Soph. Gudm.dtr. - 2 år. Kan dette være foreldrene til 'vår Marte Gudmundsdatter født i 1802? Jeg har hele tiden lett Marte Gudm.dtr. født i Stensrud u. Garsvig. ----Kanskje ikke?? En titt på FamilySearch viser at disse ungene er født på Toverud i Aurskog. De fikk også ei datter som het Marte Marie Gudmundsdtr. Hun ble døpt 3. okt. 1802, i Aurskog kirke, men det står at hun døde i 1804. Finnes det noen med kirkebøker fra Aurskog som kan sjekke dette dødsfallet for oss? På forhånd takk. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei AstridGlemte å skrive at Gudmund Jonsen Nygård's første kone het Kristine Andersdatter.Gudmund Madsen Toverud 1764-1822 gift 1790 m Marte Engebretsdatter Bokstad 1767-1836 fikk de 4 barna du nevnte ovenfor. Kan ikke hjelpe deg m kirkebokoppslaget. Kanskje du sjekke og se i bygdebøkene for Aurskog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Jeg har bygdeboka for Høland og Setskog på s.72 bind 3. Står følgende under Garsvik Vestre br.nr 4. bruksnr. 1 også kjent under navnet ' Stensrud' ligger 300 m fra Hovedgården nordvest. styedet er opprinnelig en husmannsplass, som ble ryddet i 1790 årene. 1966 var det 35 hekar dyrket mark og 20 skog.1802 er også Gudmund Jonsen f. 1767 på Nygård og -Kristine Andersdatter f.1782 på Bråten på stensrudI årene 1806-09 på plassen Jordet under Eid Søndre g.nr 3.Jeg har vært så opptatt av å se på Eid, men det var bra at du kunnne opplyse om Garsvik. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Tusen takk for svaret, Inger Sofie. Jeg skal kikke litt i kirkebøkene for Aurskog når Riksarkivet igjen åpner sine dører for oss. Før den tid kan jeg låne bygdebøkene for Aurskog og se om jeg blir litt klokere der.Kjersti - vi får lete videre begge to og dele det vi finner med hverandre. At Stensrud og Garsvik kan være samme sted var greit å få vite. Takk skal du ha.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest kjersti  aamodt

Hei Igjrn AstridNå er det lenge siden jeg har vært aktiv. Men nå har jeg søkt etter navnene på Family searchJeg fant følgende som kanskje kan være til hjelp. Jeg har liten tid til å komme meg til StatsarkivetOver Rangnhild Michelsdøtre fant jeg kun en som var fra området og døpt i Høland 20.08 1775 Foreldrene var Michel Hanson og Margrethe Olsdatter.27.02 1793 ble en Ragnhild Michelsdatter gift i Høland 27.02 1793 med Xstoffer Olsen døpt i Trøgstad 1769.Faren til Kristoffer Olsen var 63 år i 1801 Ole Schiopharsen jordløs husmann u Krogstad i Trøgstad gift x1 med Tore Carlsdatter døpt i Trøgstad 29.04 1740. Hennes foreldre var Carl Chierongrud og Anna ToresdtBarn 1801 var Simen Olsen 22 år og Nat. soldat og Kari Olsdatter 20 år som da var hjemmeboende søskend til Kristoffer Olsen. Gudmund Jonsen f.1767 på Nygård under Bergsjøhadde følgende søsken: Christian fd.1755, Svend f.1759, Cristen f.1761, Elisabeth f.1761 og Gudmund 1767.Foreldrene var Jon Christoffersen født på Bierkenes i Høland døpt 29.07 1731, død på Nygård u. Bergsjø gift 23.06 1754 med Marthe Gudmundsdatter Birkedalen under Sandum i Høland f.1729 og død 2.2 1800.Faren til Jon er Christoffer Birkenæes i Høland.Ellers se debatt nr.32246Siden alt er hentet fra nettet, så bør det kvalitetssikres gjennom orginale kilder. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei AstridDet er lenge siden jeg så på denne debatten Imellomtidn er kirkebøkene skannet og derfor er det lettere å se etter usikre forfedre.Kansje ser du ikke dette notatet elles så blir det større forvirring.For det ble døpt en annen gutt Ole christophersen 28.09 1800 i Trøgstad med foreldrene Christopher Gundersen og Ane Andersdatter fra Pugerud de ble gift i Trøgstad 02.01 1899.Er det noen som vet noe mere nå?hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Kjersti Det er godt vi varsles via e-post om nye innlegg, ellers hadde jeg nok ikke sett dette. Jeg har ikke gjort noe med denne familien på lang tid. Føler at det er svært vanskelig å finne sikre spor her. Ditt funn var interessant og en kan jo forsøke å lete litt mer med dette for øyet. Takk skal du ha, i alle fall. Det er godt å være flere som leter etter det samme. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.