Gå til innhold
Arkivverket

[#6490] Torbjør Holgersdtr. Langeland i HORDALAND født ca


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Etterlyser dåp og konfirmasjon for en kvinne med navn Torbjør Holgersdtr. Langeland født ca 1764. Kan hun komme fra et sted som ikke har kirkebøker fra dette årstallet? Langeland finnes i Meland, på Osterøy, Voss, Etne og Samnagner. Alt jeg vet om henne, er at hun bodde på Salhus i 1801, hun ble viet 28.12.1788 i Hamre med Hans Nilsen Bircheland (Forlovelse samme sted 30.11.1788), og døde 21.08.1842 som Vilkaarskone 78 år gml i Åsane. Er det noen av dere i Brukerforum som har vært borti disse to navnene Torbjør og Holger?hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei Astrid.Torbjør vokste opp på Langeland i Meland, jeg vet ikke om hun er født der. Forfeldre er Holgeir Sjursen Ygre (1731 -1785)/Synneve Knudsdatter Nedre Vinje (1730 - ?)De er viet på Voss 02.11.1758. Hans Nilsen Birkeland var født på Birkeland, men bodde lenge i Salhus og døde altså i Melkeråen. Det er en meget stor etterslekt etter Torbjør og Hans.Mvh. Johan Ludvig Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Jeg leitet opp en søster til Torbjørg (Brytteva) for en kjenning for ca et år siden.Da fant jeg også Torbjørg .Nå husker ikke jeg om garden Selrim ,som hun er ført opp under lå under Voss eller Vossestrand .Men jeg fant henne også på familysearch .(Det tyder vel på at kirkeboken for området er inntakt).Disse kildene stemte nå overens.Hun var som nevnt ført opp under gården Selrim på Voss/Vossestrand .Døpt 22.12.1762 (Famsearch).Men jeg ville ha sjekket kirkeboken. mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Dette virker oppklarende og overbevisende. Ikke så verst, dere! Jeg hadde gjettet på at hun kom fra Meland, men forståelig nok måtte det flere opplysninger til. Og jeg fant en Holger i denne kommunen, men har nå fått vite at det ikke er den ønskede faren. Jeg har prøvd å finne hennes dåp på FamilySearch, men det ble ingen treff, -jeg skal prøve igjen. For øvrig arbeider jeg med å anskaffe meg en egen mikroficheleser. Det beste er å slå opp i de opprinnelige kirkebøkene, og kanskje det lar seg ordne med en slik innretning hjemme. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.