Gå til innhold
Arkivverket

[#6493] EIDSVOLL: Christopher Gulbrandsen Bøhnsdalen (184


Gjest Vera Ilseng
 Del

Recommended Posts

Gjest Vera Ilseng

Min oldefar Hans Kristian Kristoffersen var fra Eidsvoll. (Senere til Vardal og Netta Nilsdatter Veseth) Har fødsel 4/2-1878, og dåp 24/2-78. Fødested: Kalsegeie/Jøndahl. Konfirmert 1892. Foreldrene var "Enkemand Christopher Gulbrandsen Bøhnsdalen 1847 (litt utydelig årstall), og pige Karen Hansdatter Bøhn 1857." Det står også at han er hjemmedøpt av moderen, og at "hun har et før" - jeg regner med at dette "et" er et barn... Nå lurer jeg sjølsagt på hvem Christopher og Karen var. Hvem var Christophers første kone? Hvem var dette barnet som Karen hadde fra før? Han står som enkemann og hun som pige (hvilket de også gjør ved sønnens konf. i 1892). Takknemlig for alle opplysninger. MVH Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det der kan bli vanskelig da det ikke finnes kirkebøker for Eidsvold før 1861/77. Det finnes en liten bok av L. C. Bøhn: Slekttavle for fam. Wardrum og Bøhn. Ellers har jeg funnet navnet Bøhn fra Eidsvold også i Nes på Romeriket bd. III. Kanskje verdt å undersøke litt der. Og så har du Romerikets ættehistorielag's bøker. Ellers vet jeg ikke noe annet enn at du må lete etter foreldrenes død, og kanskje du får vite noe mere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Eidsvoll Ministerialbok 1, 1877-81, side 12, nr. 17: f. 04.02.1878, dp. 24.02.1878; Hans Kristian (uekte) Foreldre: Arb. Enkem. Christoffer Guldbrandsen Bøhnsdalen, f. 1843 og pige Karen Hansd. Bøhn, f. 1857. Det står at fødselen er anmeldt av moren og at hun har et barn fra før. Faddere: Arb. Hans Miks. Bøhn, Arb. Martin M. Bøhn, Hmd. Ole O. Kalsæg, Pge Martine N. Raaholt, Pge Mari O. Bøhn. Henrikke ble gift med Torvald Jonsen, se 1900-tellinga Eidsvoll, Gruebraaten søndre, gnr. 12 bnr. 4.Eidsvoll klokkerbok 2,1866-71, side 141, nr. 3: Gift 06.01.1868: Ungkarl Christoffer Guldbrandsen, 25 år, f. på Heiretheie, sønn av Guldbrand Olsen og pige Hansine Olsdatter Næss, 24 år, f. på Finstadeie, datter av Ole Andreas Olsen.Eidsvoll sorenskriveri. Dødsfallsliste 4, 1866-78: Død 09.07.1872, anmeldt 10.07.1872: husmandskone Hansine Olsdatter Heireteie,38 år gl. Ektefelle: Kristoffer Gudbrandsen. Barn: Datter Gurine Albertine, 4 år og en udøbt datter 6 uker. Her skal nok alderen være 28 og ikke 38 !Akershus infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn, 1834-66. Rode nr.23, side 184: Christopher Gulbrandsen, f. 20.11.1842. Fødested: Heireteie. Far: huusmand Gulbrand Olsen og Oline Johannesdatter. Se: Kirkeby, Birger: Eidsvoll bygds historie, bind II, 3. del, side 337, plassen Ner-Rundtom,Okgarn Hjera. I 1875-tellinga bor Kristoffer på et Fuglerudeie som inderst, arbeider i Bønsdal tresliperi og enkemann, f. 1843 i Eidsvoll sammen med dattera Albertine, f. 1867Karen Hansdatter bor på Hoberg ved 1875- tellinga. Fødested er Odalen, Sand S. og Prgj. Hun har dattera Hennerika Olafsd. f. i Eidsvold S. og Prg. 1870. Eidsvoll klokkerbok 2, side 59, nr. 50: Henrikke, f. 03.02.1870, døpt 20.03.1870 (uekte). Foreldre: Tjenestegut Olaf Guldbrandsen Dønum og pige Karen Hansd. Baadshaugeie. Fødselen anmeldt av moren. Faddere: Lars Olsen Baadshaughagen, Peder Guldbrandsen Baadshaug, Ole Guldbrandsen Baadshaug, Marie Larsd. Baadshaug og Marie Olsdatter Baadshaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

TAKKER OG BUKKER! Ja, Berit, det er fantastisk hva Trond kan finne ut. Her fikk jeg virkelig mange opplysninger. Takk til Trond igjen! Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Hvis Trond orker litt til...Karen Hansdatter fra Odal står i Ft.1875 oppført med fødselsår 1850, og det stemmer vel litt bedre med at hun fikk et barn i 1870. (Ellers hadde hun bare vært ca.13 år ved Henrikkes fødsel.) Det store spørsmålet er: Ble Karen og Kristoffer noengang gift? Fikk de flere barn enn Hans Kristian? Jeg er selvfølgelig ute etter mer opplysninger om Karens slekt. Søk på Ft. i Odal 1865 gir for mange kandidater. Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Karen og Kristoffer ble ikke gift. Karen ble ikke gift i det hele tatt, etter hva jeg kan se av kirkeboka. Dattera Henrikke ble iallefall gift med Torvald Jonsen på Gruebråten søndre. Jeg tror du begynner i litt feil ende ved å lete etter Karen født i Odalen 1850. I gards- og slektshistoriebøkene for Odalen (for nordre 7 bind og for søndre 8 bind) er det registre bakerst med flyttelister. Sjekk disse, og se om du ikke finner Karen der. Der står det også hvor hun oppholder seg, og du kan så slå opp i gardshistorie på den plassen. Ellers ser jeg på 1865-tellinga på Rundtom, nedre at Gudbrand Olsen er 55 år, husmann med jord og født i Eidsvoll. Kona Oline er født på Toten og er 60 år, mens sønnen Christoffer er 24 år. Så her har du litt å gjøre med å sjekke kildene for Odalen og Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg har funnet noe mer: død 12.01.1887, bgr. 22.01.1887 og jordfestet 28.01.1887. Fattigl. Guldbrand Olsen, e., f. 1812 Eidsvold. Bosted: VestengenKonfirmert 12.10.1884 i Langset, nr. 81: Henrikka Olafsd., f. 03.02.1870 Grue, dpt. 20.03.1870. Bosted: Grue. Foreldre: arb. Olaf Guldbrands., hstr. Karen Hansd.Konfirmert 16.10.1892, nr. 37: Hans Kristian Kristofersen, f. 04.02.1878 Kalsegeie, dpt. 24.02.1878. Bosted: Jøndal (skal nu til Gbr. Anton Olsen Vaaler østre). Foreldre: Enkem., arb. Kristoffer Gulbrandsen Bønsdalen og pige Karen Hansd. Bøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.