Gå til innhold
Arkivverket

[#6499] forfar


Gjest Aud Guldseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Guldseth

Leter etter en forfar,Han har en sønn,Rasmus Rolfsen,født 1835 i Loms prestegj.Rasmus mor heter Sigrid Rasmusdatter,født 1805 i Lom,Oppl.Hvem er far til Rasmus? Rasmus er min tippoldefar.Håper noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Har du spurt om desse personane før, eller er de to som arbeider med dei same? Eg meiner eg kjenner att Rasmus Rolfsen frå ein annan streng i dette forumet tidlegar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant nesten ikke igjen innlegget da det er en lite forklarende overskrift. Født 25/1 - 8/3 1835 Rasmus, uekte. Foreldre ungkar Rolv Rolvsen Hole og pike Siri Rasmusdt. Faddere: Orolv Gjellaug? Iver Hole, ungk. Ole Holse, gmd. Magnild Gjellaug og Marie Hole, pike Ane Thisen?. Døpt.i Lomb 13/2 1803 Rolv, foreldre Rolv Joensen og Marit Rolvsdt. Huesnæs. Grans h.... Faddere: Ole Huesnæss, Christen Riisem, Niels Huesnæshagen, Live Risem og Kari ..stenæs. Dpt.(ikke Lom krk.)14/9 1808 Sigeri. Foreldre: Rasmus Torkildsen og Live Olsdt. Holes...., f. 27. f.m. Faddere: Lars ...ter, Gulbrand Qvale, Tore Scheager, Magnild Hole, Marit Bakken. Alt funnet i krk.bok for Lom. Jeg er usikker på flere av gårdsnavnene. Jeg har sjekket i Ryghs gårsnavn, men finner dem ikke der. Sjekket også i boka for vestre Slidre, men heller ikke der. Men du finner ihvertfall Husnæs i Lom 1801. Jeg vet heller ikke hva Gran H.. står for. Det lignet litt på Grrs. Jeg lurte på Gran herred??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Guldseth

Tusen takk for hjelpen Berit,vi kom et godt stykke på vei,men er det noen som kan fortelle oss hvilke bøker disse gårdsnavnene finnes i? Jeg skriver vi,for vi er to som leter,Sol Kerry er min mor,jeg må ha en som er dreven i bakhånda.Både hun og jeg setter stor pris på all hjelp videre.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg trur at alle gårdene som er nevnt i innlegget fra Berit er å finne i Lom og Skjåk. Hole = Hole gnr. 2 i Skjåk Gjellaug = Gjeilo, 4 og 5 i Skjåk Holse = ukjent Huesnæs = Stusnes , 74 i Lom. Stusnes må være kalt Husnes i 1801, for Stusnes finnes ikke. Riisem = Risheim, 1 i Skjåk -- stenæs = Nørstenæs el. Sønstenæs, 73 el. 75 i Lom Qvale = Kvåle, 55 og 56 i Skjåk Scheager = Skjåk, 21 og 22 i Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Har Berit Knudsen også tilgang på kyrkjebøkene for Lom 1874-75? Vi veit frå forrige streng at det aktuelle barnet der var resultat av Rasmus Rolfsens 2.leiermål, og det ville vel vere av interesse å finne resultatet av det fyrste? Eg tippar vi skal til Lom ca 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Aase. Jeg skjønner ikke hva du mener. Det jeg skrev til Aud var om faren Rolv Rolvsens leiermål som resulterte i Rasmus. Det er ikke nevnt noe annet leiermål med Rasmus innblandet. Men ingen Rasmus Rolvsen hadde noe leiermål i Lom 1870-1879, men det var flere andre Rasmus og Rasmusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Nei, eg har nok sikkert uttrykt meg litt for kryptisk! Men poenget var at barnet Severine Rasmusdtr f. 1874 som Aud Guldseth nedstammar frå i følgje den andre strengen, mest truleg skal ha eit halvsysken på farssida, då det står om barnefaren Rasmus Rolfsen Hole at det er hans 2. leiermål; han har 1 før i Lom. Dette må då vere i fyrste halvår 1874 eller tidlegare, og det var dette mogelege barnet (kan sjølvsagt også vere dødfødd) eg lurte på om du kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ingen Rasmus som fikk uekte barn i Lom fra mars 1863 - 1875. Jeg fant heller ikke Severine Rasmusdatter født der. Enten må det være noe galt med meg eller med dine opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Berit og Aase.Aase nevner at hun har sett disse folka før. Aud er min datter og for å få henne i gang med sin fars slekt prøvde jeg å gi henne en start da jeg etterlyste hennes oldemor SEVERINE RASMUSDTR.TVEITE. Det gav resultater og jeg fikk da vite at hun var født 23.7.1874 Hafslo av foreldre RASMUS ROLVSEN HOLE (VOLE) LOM prestegj. og KARI JAKOBSDTR. 37 år uten noe mer til opphav. Jeg la ut forespørsel om hennes mor KARI og det gav meget gode resultater, vi har alt der forløpig. Dette overlot jeg til min datter Aud og sa at hun skulle prøve seg på sin tippoldefar RASMUS ROLVSEN HOLE I LOM, han er født 25.1.1835, og jeg vil si tusen takk igjen Berit. Rasmus blir gift med Brita Jonsdtr. Tveite/Nåsen, ingen barn. Men Vi manglet RASMUS sitt opphav, jeg gikk videre med de opplysningene Berit gav Aud, hun har nå ned til SEVERINES oldeforeldre, men de 2 leiermålene som det blir siktet til både for KARI og RASMUS, der har vi fått den datteren KARI fikk i sitt andre leiermål. Det er Martha Bottolfsdtr. Dale, født 24.12.1867. Men Rasmus andre leiermål vet vi ikke noe om , han er så vidt jeg fant ut, hjemme hos sin mor 1865. Vi er glad om dere finner ut mer om RASMUS sin vandring inntil han kommer til Vossestrand. Jeg vil også fortelle at Kari utvandret til USA 1896, da hadde hun vært gift og som enke dro hun avsted med 5 barn, SEVERINE OG MARTHA var igjen, begge voksne. Håper det ikke blir eller er noen fler misforståelser ang. AUD``s etterlysning.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for oppklaringen. Jeg må nok tilstå at jeg har vært litt usikker her på hva som foregikk. Jeg håper det går bra for dere med den videre forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.