Gå til innhold
Arkivverket

[#6501] Svindal, Smålenene.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg sitter her med et ektepar som kommer til Borre prestegård Andreas Hanssen, svensk, etter oppgitt ald. født 1837 i Sverige, konen er Alette, født 1851 i Svindal, Smålenene, og jeg har datter Anna født 31.3. 1887 Svindal, Borre 1900. Kan noen gi meg fler opplysninger her, hvor Andreas kommer fra, fars navn på Alette.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Rune.Problemmet er Rune jeg finner for mange Alhete, Allette i mange variasjoner, men men, jeg har ikke farsnavn.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Nå begrenset jeg meg til fødested Svinndal (Svendal) og at hun fortsatt bor i Østfold (Smålenene) i 1865, så jeg har kanskje et "smalere" søk enn deg?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Når det gjelder Andreas' svenske bakgrunn, ville vel kirkebøkene i Svinndal (Våler) være et sted å begynne, under forutsetning av at Alette har giftet seg i hjembygda. Evt innflyttingen til Råde, der eldste sønn er født.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Rune.Så du har en sønn på dem du jeg har datter og vil gjerne ha foreldre til henne. Jeg har lett i folketelling, men jeg ser nå at du skriver Svinndal, så det er derfor jeg ikke fant noe der, bare i Borre.Prøver, men hvis du har noe er jeg takknemlig for hjelp.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Mulig at det begynner å bli seint for meg nå, men...FT1900 for Borre i Vestfold (Præstegaarden) oppgir Allette Andreasdatter som født 1851 i Svindal, Smålenene. Ved søk i FT1865 etter Alette Andreasdatter, kommer "min" kandidat opp som tjenestejente på Thorsnæs i Våler (Svindal nå stavet Svendal). Dette sier i tilfelle ikke mer om hennes opphav enn navnet på faren.Våler og Svinndal er tydeligvis sokn i Våler prestegjeld, ref. Riksarkivet.FT1900 Borre lister også opp en gjeng med sønner til Andreas Hanssen og Allette, og den eldste er født i Raade Sm (Råde i Østfold). Derfor er tipset å søke etter Andreas Hanssens opphav i hans giftermål med Allette/Alette eller når de flytter inn i Råde der sønnen er født. Mellom 1873 og 1879 reiser de tydeligvis over Oslofjorden og fortsetter med familieforøkelser i Borre.Ble dette klarere, eller er det tid for køya? :-)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Hei. Natti natti Rune vi kan vel diskutere mer om dem i morgen. Jeg fant også den Alette du nevner på Thorsnes. Men hvor kommer hun fra.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

God morgen. Jeg skal stikke innom mitt lokale bibliotek og låne bygdebøkene for Svinndal/Våler, så får vi se om det hjelper.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God formiddag Rune.Jeg kikket nettopp innom før jeg skulle til biblioteket her for å se om de kunne hjelpe meg, men da dropper jeg det foreløpig. Prates i kveld da.Du er vel god som vil hjelpe meg. Kan du også gi meg et tips hvor en kan lete for å finne ut om svensken.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

www.genealogi.se hjelper deg med det meste innenfor svensk slektsgransking, men det kan være en fordel å kjenne til hvilket svensk län (og gjerne socken) Andreas kom fra. Ofte finnes disse detaljene i de norske kirkebøkene, enten ved innflytting til sognet, giftemål eller evt dåp av barn.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

SolDet ser ut til at også Alette må finnes via kirkebøkene. Jeg har bladd igjennom de to bindene som utgjør bygdeboka for Svinndal, og ingen av Andreas-ene som var nevnt som brukere hadde Alette i ungeflokken.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Rune.Tusen takk til deg, jeg får prøve biblioteket om de kan skaffe meg noe kirkebøker til å lete videre.Er det noe spesielt jeg må spør etter, så som beliggende, prestegj. og slike ting.Når jeg har hatt andre problemer, så har jeg pløyet hauger av bøker bare for å finne ut hvor stedet ligger. Ja, jeg vet om Rygh, men det klaffer ikke bestandig. Det ville være fint om du fortalte meg dette siden du har kikket i bygdebøker derfra. Problemet kan jo være at hun kommer en helt annen plass fra, har jobbet i eller på Svindal når hun gifter seg. Jeg har prøvd å finne henne pånavnet til faren, men lykkes ikke med det heller.SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei igjenJeg tar gjerne en titt på sidene til Riksarkivet før jeg bestiller filmer. De gir en god oversikt over historikk mht prestegjeldenes inndeling. For Våler prestegjeld i Østfold, som Svinndal sogn er en del av, foreligger imidlertid ingen historikk på sidene til Riksarkivet([url="http://www.riksarkivet.no/mikrofilm/01webk.S.P..htm#VÎler>Lenke).Det bør vel kontrolleres om Alette kan være født i Våler sogn like gjerne som i Svinndal. Hvis jeg var deg, ville jeg låne kirkebøker for døpte både i Våler og Svinndal i et tidsrom rundt 1851, og samtidig kirkebøker for gifte i årene før sønnen Hans ble født ca 1873.Her kan du orientere deg om hvor Våler ligger i Østfold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

I følge IGI på Familysearch.com, er Alethe Laurentze Andreasdatter døpt 18.04.1851 i Våler av foreldre Andreas Hansen og Maren Pedersdatter. Alethe ble første gang gift (ca.1872) i Råde med Johan Anthon Christensen, som er far til Hans, født 1873 i Råde. Det finnes flere Johan Anton Christensen i Råde, men også en født 23.12.1848 i Svinndal. Sjekker du giftermålet i kirkeboken, vil foreldrene stå oppført.I følge IGI er gifter 'Alethe Laurenzia Andreasdatter' seg 17.11.1878 Nykirke, Vestfold med Andreas Hansen. En titt i kirkeboken der vil kanskje gi gode hint om hvor i Sverige Andreas kom fra.Lykke til!Vennlig hilsen Kenneth, fra Moss (trekkplasteret!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

KennethJeg burde selvsagt ha stanset ved denne Alethe'n i Våler, men hengte meg opp i at IGI kaller henne Andersen ved dåpen. Resten av oppslagene dine kombinert med mellomnavnet hennes beviser nok at sammenhengen er riktig.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Kenneth, "trekkplaster".Slik føler også jeg meg mange ganger, suger til meg alt, det treng. Men ellers skal du ha tusen takk for de opplysningene du gav meg. Jeg satte på nettopp for å rette spørsmål om en jeg hadde funnet var den rette, men ser på ditt innlegg, AT DET VAR DET IKKE". Hvis du har mer om de etterlyste fra Østfold, skulle jeg sette stor pris på om du kunne gi meg fler opplysning. Hvis kirkebøkene er på micro-film så har jeg sett at de kan være så ymse å tyde.En formiddags hilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Rune.Ditt innlegg kom samtid med mitt, du får ha tusen takk du også for dine anstrengelser, fremdeles håper jeg på mer utførlig, er som Kenneth "trekkplaster, suger til meg alt.Fremdeles en god dag SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei SolJeg har dessverre ikke mulighet selv til å sjekke kildene akkurat nå, men jeg kan informere om at kirkebøkene for Råde er avskrevet og utgitt i flere bind av Råde Historielag (tror jeg), og det går sikkert an å bestille disse fra historielaget.Så vidt jeg vet er kirkebøkene for Våler på 1800-tallet av glimrende kvalitet; godt leselige. På Moss bibliotek er det mulig å bestille mikrofilmer (fra riksarkivet?), kanskje ditt lokale bibliotek også har en slik ordning? Uansett så har Moss bibliotek mikrofilmer med kirkebøkene for Våler (og Svinndal), og det er mulig de også kan låne ut sine egne filmer.Skulle jeg allikevel finne mer, skal jeg selvfølgelig si i fra.Kennethp.t. i Bergen, langt fra det herlige Østlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo til dere som har hjulpet meg.I gåR var jeg på biblioteket og sjekket kirkebøker fra Våler og Borre. Jeg fant ikke noe giftemål, ikke noe fødested for Andreas Hanssen i Sverige, men jeg fant 3 sønner på ALette Laurentze og Andreas Hannsen, nr. 1.JOHAN født 16.5., dp. 27.5.1883, foreldre jordarbeider ANDREAS HANSSEN, født 1841 og hustru ALETTE LAURENTZE ANDREASSEN født 1857 (feiltyding? 1851.)Fadrer var Moren og faren. også pige Else(Elna) Johnsen, arb.Johannes Andreassen, murer Fredrik Andreassen. Nr. 2 ALFRED født 15.9.døpt 2.11.1884, foreldre murer ANDREAS HANSSEN, født 1843 og ALETTE LAURENTZE ANDRESSEN ,født 1851, bosted ? Guttulsrød. Nr.3. CARL, hj.døpt 6.6.1881, foreldre de samme.Det er ingen fadrer nevnt. Fant ikke noen fler opplysinger om Alette og Andreas. Våler kirkebok som jeg mottok dekket årene 1815-1839 så de må byttes til rundt 1851. Igår kveld prøvde jeg å finne de 2 fadrene Johannes og Fredrik, kan de være Alettes brødre? Søket var mislykket for meg. Kan noen hjelpe meg videre.? Skulle gjerne vite hvor i Sverige Andreas kommer fra.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Kenneth i Bergen - Moss.Jeg har fått kirkebøker fra Våler idag, men denne gangen dekket de årene siste del av 1855 til 1861, så der var det ikke noe mulighet å finne Alette ellers hennes foreldre. Men uansett så lette jeg etter andre barn, det kunne jo hende at jeg var heldig og fant andre søsken med samme foreldrepar du nevner,her kommer forskjellige kan noen hjelpe å skille ut hvem er hvem? GRETHE CHRISTINE født22.12.1857,døpt 4.1.1858, foreldre:ANDREAS HANSEN og HELENE MATHISD. Spjote? Nr.2 KAREN ANDREA født 7.8. døpt 24.10.1858. Foreldre: ANDREAS HANSEN,leilending, og ANNE MARIE PEDERSD. BELGEN.Her er nevnt fadrer som var interessante, OLEA HANSEN BELGEN, CHRISTIN VEBJØRNSEN BELGEN,AUNEN? BELGEN, også: MIKAL HANSEN TVETERPL, og MAREN HELENE PEDERSD.TVETERPL.? Så kommer MINA født 30.10.1858 døpes 1.1.1859, og her står det MIKAL HANSEEN og MAREN JOHANNE HANSEN TVETEPL. her er også nevnt fadrer:MARTE PEDERSD.BJØRNEMYR og ANDREAS HANSEN BJØRNEMYR,kan disse to være ALETTES foreldre, så kommer ANDREAS HANSEN BELGEN, HANS JAKOBSEN TVETEPL. MAREN OLSDTR.TVETEPL.jEG FANT OGSÅ 2 BARN TIL SOM JEG VIL NEVNE DA DET SER UT FOR AT DET ER EN SLEKTSSAMMENHENG.JOHAN ANTON født 23.3.døpt 17.4.1859, foreldre: ANDREAS HANSEN og HELENE MATHISD.LUNDEPL I SV. også MAREN HELENE født 7.8.døpt 28.9.1856 VÅLER foreldre:MIKAL HANSEN og MAREN JOHANNE HANSEN TVETEPL. Kjære dere KENNETH eller RUNE, OG ANDRE SOM KAN YTE EN HJELP I SMÅLENENE, hvem kan løse trådene for meg og kan noen fortelle meg hvem er svensk av alle ANDREASENE jeg til nå har funnet i ALETTES nærhet. Er veldig, veldig takknemlig om noen kan gi meg hjelp.De beste kveldshilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.