Gå til innhold
Arkivverket

[#6519] Vinge/Winge? Erik Jensrud, Lars Eriks., først på


Gjest Karen Husdal Brevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Husdal Brevik

Fra ei dame i Minnesota har jeg fått en forespørsel om hvor Vinge, eller Winge, var/er (ref. stedsnavn: et notat hun fra 1820-åra. Hennes tippoldefar, Lars Erickson, var født i Norge ca. 7-9.juli 1829. Hans far het Erik Jensrud, og de bodde trolig på en plass som het Vinge/Winge. Lars emigrerte til Amerika, og ankom New York ca. sept. 1853. Han bosatte seg i Carver county i Minnesota. Der bosatte det seg også en som het Arne Erikcson, kanskje Lars' bror? Det er alt hun vet om familien. Er det noen der ute som kjenner til stedet og har kjennskap til familien? Takknemlig for svar! Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

En tilleggsopplysning fra Claudia Schuman i Minnesota som hun først glemte å gi meg: Arne Erickson (Lars' bror?) var født 25.februar 1825 i Vinge (Winge?) i Norge. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg har ingen kjennskap til familien som sådan. Men jeg har erfaring med slektdatabaser i USA, - der må man betale for opplysningene. Så du kan jo notere deg de internettadressene som det henvises til her: -------------------------- Stedene kalles nå Vinje: enten det er på Voss i Hordaland eller i Telemark. Følgende treff er fra Voss. -------------------------- Finner ingen Arne Eriksen jevngammel med Lars, født i Hordaland. -------------------------- Eneste treff på Lars Eriksen: Emigrasjon: ([url="http://digitalarkivet.no/arkivverket/>http://digitalarkivet.no/arkivverket/) Digitalarkivet: Passports issued for travel to America from Bergen. [115885/470] Finn postar der Førenamn Etternamn Yrke Prestegjeld Alder Familie Dato År Nr er lik børjar på inneheld alle Alle Førre Neste Heim Hjelp Analyse Ordliste Dokumentasjon Utskriftsformat Vel felt å sjå Post 1 av 1 utvalde i databasen Førenamn Etternamn Prestegjeld Alder Dato År Nr 429 Lars Eriksen Skjerven Voss 51 Apr 25 1854 108 ------------------------------------------- Følgende treff på dåp og vielser: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Noen få opplysninger til vedr. Lars Eriksen:Erik Jensrud Gårdsnavnet Jensrud finnes i Akershus, Hedmark, Oppland og Vestfold. Det står ingen gårdsnavn på foreldrene..., så jeg har sett på folketell. 1801 for Voss. Jeg har sett mer nøyaktig gjennom de nevnte bygdebøker for Voss, under gårdene Vinje, Mørkve og Skjervheim, men dessverre så kom jeg ikke over en eneste en Erik eller Lars, ... så her kreves det litt anstrengelser for å få en oppklaring.Lars den eldre: Gård: Mørqve "Lars Erichsen Huusmand med jord " født ca 1762Erich LARSEN Sex: M Event(s): Christening: 13 Jun 1791 Vinje, Hordaland, Norway Father: Lars ERICHSEN Mother: Aase OLSDRLars den yngre, som emigrerte: Lars Eriksen Skjerven Lars ERIKSEN Sex: M Event(s): Christening: 2 Aug 1829 Voss, Hordaland, Norway Father: Erik LARSEN som bor på Mørqve i 1801 (Vinje sogn) Mother: Abelu SVENDSDR som bor på Dugstad i 1801 (Vang sogn)hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

TUSEN TAKK, Astrid, for opplysningene. Jeg har allerede oversendt dem til Claudia i Minnesota, og hun er veldig takknemlig for alt hun kan få av opplysninger. Men, kan den Lars som er døpt 2.aug 1829 være samme Lars som emigrerte 51 år gammel i 1854? Claudias Lars var jo bare 24 år gammel da han kom til Amerika i 1853. Claudia sier at hun vet ingen ting om Lars' familie, men hun har en del opplysninger om Lars ETTER at han kom til Amerika. Lars Erickson (1829-1899), far Eric Jensrud, mor ukjent. Giftet seg i 1855 med Froen Jonsdatter (1833-1883), f. i Skone i Sverige. Far John Peterson, mor Betsey ukjent. De fikk følgende barn:Josephine Amelia (Molly) 1857-1884 Edward L. 1859-1923 Eliza Mathilda 1860-1901 William 1862-1924 Anna Marie 1865-1854 Albertina (Tina) Theodora 1867-1897 John Arnold 1871-1942Claudia er litt ivrig på å få "bekreftet" at den Lars som Astrid nevner (ref. dåpsdag) virkelig er hennes tippoldefar, så alle opplysninger mottas med takk. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Er det også en mulighet for at stedet kan være Winger/Vinger i Hedmark?? I 1801-tellinga Winger er det en Erik Larsen, 9 år gammel. Vel, dette er vel som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Foreløpig tror jeg at jeg forholder meg til Astrids opplysninger. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg har ikke tid til å undersøke dette nærmere. Forståelig nok er det omstendelig for en amerikaner å finne sine aner i Norge. Hva med å engasjere en nordmann til å skrive hennes ættesoge? Den rette person som er genuint interessert i lokalhistorie vil gjøre dette for et overkommelig vederlag. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.