Gå til innhold
Arkivverket

[#6520] Etterlyser far til et uekte barn på Voss (Hordalan


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Barnet er Anbjør Andersdtr. Vinje, døpt 25.03.1765. Alt jeg vet om FAR er fornavn: Anders, og gårdsnavn Nedre Vinje. Mor er Anbjør Knudsdtr. Vinje, døpt 26.02.1734., og er oppført i folketell 1801 for Hosanger (her står det at hun er ugift). Jeg har lett følgende steder etter farens ident.: Digitalarkivet: Vigde i Voss, og FamilySearch: døpte, og "Vossaboki III" av L. Kindem, og "Gardssoge for Vossestrand, Vinje Sokn" av Torstein Hellesnes. I bygdebøkene står det nevnt flere Anders, som skaper noe forvirring. Det er bl.a. en Anders Kolbeinson, men han omtales som eier. Og en Anders Ivarson, som flyttet til Birkeland i Fana (?). Det står ikke noe om et barn Anbjør. Jeg har en teori om at Anbjør vokste opp på Seim i Hosanger (Lindås), som fosterbarn. Er det noen bjeller som ringer nå i brukerforum? Har dere kjennskap til disse personene? (se ættetavlen på http://home.c2i.net/AKHalleraker/mormor.htm)hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Nei jeg har ikke sjekket kirkebøkene, det er det jeg forsøker å unngå... det er så mye annet i ættetavlene jeg først kan kartlegge, før turen går til arkivet. Men så er det heller ingen nyhet: at det finnes kirkebøker vet de fleste her, he-he. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei har noen opplysninger om denne slekten det er delvis hentet fra "Ættarbok for Granvin" Lars Nilsen Espeland 1753-1837 giftet seg 1787 med Anbjørg Andersdatter Vinje hennes far er løskarl Anders, det er alt jeg vet om han. Far til Lars er Nils Johannessen Espeland 1727-1810 gift 1752 med Ragnhild Larsdatter Kvandal 1729 - ?. Nils makeskiftet bruket sitt med Eirik Bergesen Seim i Lindås 30.03.1784.og dermed kom det granvins folk til Lindås eller Hardingane som de er blitt kalt helt fram til idag. Det er svært mange både på Lindås og i Åsane som har disse som forfedre.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Så lenge barnet er uægte trenger det ikke stå oppført på faren på hans gård (i mange tilfeller på Voss gjør det nettopp ikke det). Det finnes en ungkarl Anders Godskalsen som gifter seg 2 ganger på 1770-tallet på Vinje, dør også fra denne gården. Prøv å få sjekket han ut. Bruk skifter, men det spørs om hun hadde arverett da??. Hvis han var løskarl så går han trolig rundt på gårder og da vil du nok ha store problemer. Trolig ikke oppført på noen gård og kanskje ikke fra Voss i det hele tatt. Voss lå sentralt mellom Bergen og Østlandet. Jeg har menn fra Valdres som har vært på Voss og fått barn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Anbiør er født i Vinje, så kanskje du skulle se i bøkene av Roald Lyngvær: Voss bygdebok, ættebok for Vossestrand 2bd. Der finner du gårdene Vinje, og et av bindene inneholder slektene på disse gårdene. Der finnes både navnene Anders og Knud. Er du sikker på at faren het Anders og ikke løs karl Andersen. Jeg lurer på om med løs... betyr ugift, for moren blir også kalt løs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg har lest kommentarene deres, og syns det kunne være ideellt å finne den rette Anders. Akkurat nå har jeg ikke noe nytt å si, men la meg tenke og arbeide med disse data en stund framover. Kanskje jeg får en mikroficheleser om en stund, så blir det mulig å lese hva som egentlig stod i den opprinnelige kirkeboka, om det var Anders eller Andersen. Når det gjelder tingbøker på nettet, så er ikke slike tilgjengelige på Digitalarkivet for det aktuelle tidsrommet. Men uansett om denne løse far noen gang blir avslørt med sin hele identitet, så syns jeg det er kjempefint av dere å skrive svare på innlegget. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Vangen

I den opprinnelige kyrkjeboka står det: Publice Absolveret Anders Andersen Vinje. Det er ein Anders Andersen f. 1747 på bruk to nera Vinjo. Men han er vel litt ung-18 år på det aktuelle tidspunkt...??? Kjell Vangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Nå kom det noe nytt inn her: bra. Anders sitt farsnavn er Andersen, og latinen tolker jeg som "glimrer ved sitt fravær". I Vossaboki III står det gjengitt noen bumerker, bl.a. for en Anders 1744, men det står ikke hvilken. De Anders som jeg har undersøkt er en Ivarson, en Knudson og en Kolbeinson. i) Anders Ivarson er døpt 1726, viet 1757 (med kong. bevill.) med en Anne. ii)Anders Knudson er døpt ?, viet 1791 med en Brita. iii)Anders Kolbeinson er døpt 1718, viet 176(0?)5 med en Abelone. Og så er det Anders Anderson f. 1747, som du påpeker som er mye yngre enn henne (11-12 år). Men det stemmer med gårdsnavn... Kanskje det hadde vært en idé å se på hennes konfirmasjon, uvisst om den er på Voss eller i Hosanger, hvem som er oppgitt som far. Jeg kan ikke ta for gitt at det ikke var Anders f. 1747, og at de ganske enkelt ikke fikk lov til å gifte seg,- det behøver ikke være en skandale eller tingsak omkring dette barnet. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Publice Absolveret mener eg bestemt betyr: Stått offentlig skrifte-for en eller annen synd,for eksempel leiermål. Vi finner det også ved barns død i foreldrenes seng osv. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om det her var snakk om eit barn utanfor ekteskap, skal både moren og faren ha stått P.A. (offentleg skrifte). I mange kyrkjebøker står det òg kven denne barnefaren har hatt utenomekteskapeleg samkvem med - dess like med mora. Det kan òg ha vore tingsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg har også tenkt nærmere på betydning av latinen: "Publice Absolveret", og kommet til omtrent det samme som dere. I følge fremmedordboka så betyr det offentlig syndsforlatelse ved skriftermål. Om de to, Anders og Ambjør hadde et feiltrinn, så kan det ikke overskygge den gode nyheten jeg har fått: og det er at Anders ikke var en løsgjenger, men en person med kjente forfedre som hver vil få sin plass i ættetavla. Ingen tomme felter på denne grenen. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan ikkje omsette 'løskarl' med 'løsgjenger'. I følgje Eirik Røthe: "Vossamålet i ord og vendingar" er 'lausekar': fri og frank, ugift kar som går på dagarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Vangen

Eg går utifrå at Anders er lausarbeidar ( daglønnar ) eller dreng på garden Nera Vinjo,og soleis nesten nyttelaus å finna. Men eg ville tross alderforskjel likevel ikkje sjå bort ifrå Anders Andersen f. 1747. Både Anders og Anbjørg er i kyrkjeboka nemde som "løse" noko eg og tolkar som ugifte lausarbeidarar. Publice Absolveret (stå fram for kyrkjelyden å skrifta) laut dei og igjennom alle som hadde fått barn utanfor ekteskap. Desutan måtte ein betala bøter, eller koma på straff visst det skjedde fleire gonger. Det eg ville leggja til var at under konfirmantar 1881 fann eg:Anbjørg Andersdatter Nedre Vinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Her er du inne på noen avgjørende punkter... det er ikke verdt å legge mye arbeid i å kartlegge fiktive forfedre. Som du kanskje har sett på ættetavla (http://home.c2i.net/AKHalleraker/mormor.htm), så har jeg i løpet av dagen slått meg til ro med at faren er Anders Andersen f. 1747. At moren Anbjør Knudsdtr. har Vinje som sitt hjem, mente jeg var sikkert. (Hun står nevnt i bygdeboka for Voss). Fordi datteren Anbjør bruker dette gårdsnavnet i sin vielse på Hosanger, så det er nok gården Vinje hun er oppvokst på. Godt å få med at det stod "løs" på begge foreldrene. Berit Knudsen (se ovenfor, dat. 05.10) skriver at "løs" betyr ugift. Dette er antagelig blitt oversatt til løsarbeider i boka "Ættarsoge for Granvin", ... og så har leserne spunnet videre på dette , det har lett for å bli slik når en ikke har de egentlige (kirke-)bøkene foran seg. Men så til konfirmasjonen: det var vel mer enn en kunne håpe at du ville slå opp i den. Men årstallet tror jeg enten er en trykkfeil eller en misforståelse: 1881. Født 1765, konfirmert omtrent ved 14-års alderen,- ca. 1779. Du mener sikkert 1781. Du skal ikke gjøre mer arbeid nå, syns jeg, men det stadfester gårdsnavnet. Jeg tar nå som gitt at Anbjør er konfirmert i Voss, og da vet jeg at hun kom til Lindås etter tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Vi har vært innom flere bøker her i diskusjonen, bl.a. er det nevnt "Voss bygdebok. Ættebok for Vossestrand. Gardane i Holbygde og Vinjegrendi" Roald Lyngvær 1971. Denne har jeg lånt på biblioteket for å finne evt. tilleggsopplysninger og som en kontroll. Men det var ikke rare greiene jeg fant ... en skuffelse, vil jeg si. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.