Gå til innhold
Arkivverket

[#6522] Hvor ble det av styrmann Peter Ofstad i Bergen ?


Gjest Bård E. Ofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bård E. Ofstad

Den 12 Mars 1845 flytter Ungkarl Peder Offstad 25 1/2 år gammel til Bergen. Der ble han gift 21/6 1846 i Ny kirken med Helene Susanne Storksdatter som var f.26 August 1823 i Bergen. De fikk i alle fall 4 barn i nykirkesognet. Helene døde i Bergen i samme sogn i 1856.Hva skjedde Peter, som ifølge kirkeboka var nevnt som og ? Jeg finner ham ikke igjen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han ser ut til å vere borte vekk. Men to av borna finn vi att i 1865, Størk Severin som læredreng i Bergen og Helene som pleiedotter hjå ei truleg farssyster i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Siden han var styrmann, kan han tenkes å ha reist til sjøs, og så hoppet av skipet i en eller annen havn? En liten eksotisk sydhavsøy med kokospalmer og hvit sand..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Det er tydeligvis mange muligheter, men det rare er at hans far Peder Rasmusen Ofstad f. 1782 på Geitastranda, og som var skipper og styrmann i Trondheim og Kristiansund også forsvant ! Han hadde ifølge innrulleringsvesenet i Trondheim søkt og fått innvilget å flyttet til Røros hvor hans kone var jordmor.I begrunnelsen ble det tatt hensyn til at han som krøpling ikke var istand til å fare mer. Men etter et par turer så er han sporløst borte i 1838.Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Obs her var jeg litt for rask. Peder Rasmusen Ofstad var far til Peter Petersen Ofstad som dro til Bergen f. 24 mai 1819 Kristiansund. Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den Peter/Peder Obstad/Ofstad som vart gift i Bergen med denne Storksdatter, skriv seg som Peter Petersen Ofstad når han vert far til dei fire borna i Nykjerka. Og han er fødd i Trondheim i 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Jeg er etterhvert blitt vant med de mange variantene av navnet Ofstad. Selv i dag skrives det ofte feil. Men varianten Obstad var ny for meg før jeg brukte fantasien på søk etter viede i Bergen. Men det tilskriver jeg registreringen i kirkeboka.Men denne Peter Petersen Ofstad som ble gift med Helene S. Storksdatter var ifølge kirkeboka for Nykirken i Bergen sønn av Skipper Peder Rasmusen Ofstad.Han fikk 4 av sine 11 barn i Kristiansund.I nevnte rekkefølge Sivert i 1816, Margrethe i 1818, Peter i 1819 og Serianna Maria i 1821. Jeg kan legge til at jeg har sjekket kirkebøkene for både Trondheim og Kristiansund for denne perioden og de er registrert i Kristiansund alle sammen og ingen har navn i Trondheims kirkebøker rundt denne tida som kan forveksles med denne Peter.Peter Petersen Ofstad yngste sønn Peter Odin døde forøvrig som fattiglem av brystsvakhet i Nykirkens sogn den 11 juni 1865 uten at jeg har funnet ham i 1865 tellingen.Hilsen Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er ikkje rart at du ikkje finn ein som er dø 11.6. 1865 i folketellinga 1865; den vart teken opp natta mellom 31.12.65 og 01.01.66 (sjå dokumentasjon for tellinga). Når det gjeld denne Obstad som vart gift med Storksdotter, står det under vigde: F. ein eller annan dato 1817 i Trondheim. Han må ha hatt ein syster som gifte seg og flutte til Tønsberg. For i 1865 er yngste dottera til Peter, Helene, fosterbarn der. Og denne for denne fostermora står det f. Ofstad. Søk på landsfemnande søk, børgjar på 'Ofs', så finn du dei.Når denne Storksd. får dei fire borna i Nykjerka, står Peter Petersen Ofstad som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Jeg har funnet de i Tønsberg, men jeg har ikke kommet over ei søster av Peter Petersen Ofstad som het Marie Ofstad. Men jeg har spekulert på om Marie kunne ha vært Peter Petersen Ofstad 2 re kone som har tatt til seg denne dattra og blitt gift på nytt.Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må nok ta ein ny runde i kyrkjebøkene for Trondheim og sjå på den dåpsdatoen som Peter Petersen Ofstad gir opp når han vert gift. For den datoen er truleg henta frå ein dåpsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Styrmand Peter Petersen Ofstad, født 12/6 1819 Chrsund, er registrert i Bergen skipper- og styrmannsrulle 1860-1869, som nummer 9. Hans siste registrerte tur gikk fra Bergen 28. mars 1860 med "Galiot Freech" med skipper G.H. Smith. Skuta var på 55 kommerslester, og turen gikk til "Udlandet". Styrmann Ofstad var for øvrig bøtelagt ved Bergens stifts resolusjon 16. mars 1860 "for at have forkommet sit Patent", men han fikk nytt patent 26. mars.Når det ikke står noen retur for skuta, og det heller ikke er ført noe under anmerkninger, vil jeg tro at forklaringen er at man ikke hørte mer fra skute, skipper eller styrmann. Det er nærliggende å gjette på at styrmann Ofstad ikke har returnert til Bergen etter mars 1860. Det er bare ganske få eksempler i denne protokollen på at det ikke gis forklaring på at personen ikke returnerer: Falden overbord og druknet/Død på Reisen 1864/tilladt at reise til England for at søge Hyre/Afgaaet som syg i Shields - er merknader fra sidene etter innføringen om styrmann Ofstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Jeg er meget takknemlig for alle innspillene og opplysningene som har kommet fra under denne diskusjonen og skylder og gjøre oppmerksom på at overstrykningen av innleggene kommer av noe feil tegnsetting ? i mitt første innlegg? Hilsen Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.